معنای واقعی “سلامت معنوی” در گرو انتخاب سبک زنگی سالم

اردیبهشت ۱۴۰۳

  دکتر محمود عباسی دبیر اجرایی اولین همایش “سلامت معنوی” و دبیر و عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به دو رویکرد اساسی در قبال “سلامت معنوی” اظهار کرد: یکی رویکرد و نگاه حداقلی که سلامت معنوی را به عنوان بعدچهارم سلامت در بهبود سریعتر بیماری‌ها و کاهش درد و رنج بشر مؤثر می داند که این نگاه اومانیستی و انسان گرایی غربی است و دیگری نگاه دینی وعرفانی به “سلامت معنوی” که در این نگاه سلامت معنوی اوج کمال آدمی را به نمایش می گذارد و بیماری ها در اندیشه انسان کامل نقطه کوچکی از ناملایمات زندگی است که آن هم نعمت خداوندی تلقی می گردد.

دکتر عباسی در تعریف سلامت معنوی اظهار داشت: متخصصان، تعریف‌های متعددی از این مفهوم ارائه داده‌اند؛ هرچند تقریباً همه آنها موضوع مشترکی دارند و آن «مسئولیت در قبال خود و انتخاب سبک زندگی سالم» است. برای مثال، سلامتی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی عبارت است از: «حالت بهزیستی کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی».

وی با بیان این که  معنویت یک گمشده و خواسته انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی شناسد عنوان کرد: اصولاً تعریف واحدی برای سلامت معنوی وجود ندارد و عملاً دشوار است که مؤلفه ها و شاخص های آن مشخص، تبیین، تعریف و اندازه گیری شود. بدون شک معنی کامل سلامت معنوی منحصر به اثر دعاها و حالات معنوی در بهبودی بیماری ها و جانشین شدن آن برای درمان های
رایج طبی و یا طب مکمل نیست. می توان باور داشت که بعد معنوی روی آگاهی، باورها، نگرش ها، ارزش هاو رفتارها تأثیر عمیق دارد و بر روی بیوشیمی و فیزیولوژی بدن نیز تأثیر گذارست و این تأثیر روی فکر و قلب و روح و بدن، سلامت معنوی نامیده می شود.

 عباسی ادامه داد: تعاریف ارایه شده برای سلامت معنوی مبتنی بر شناخت تعریف کننده از هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و باورهای اعتقادی به ذات لایزال الهی و وحی است. محققانی که نخواسته اند به خالق انسان و امور غیرحسی توجه کنند، تعریف عامی از  سلامت معنوی داشتند که در بسیاری از مقالات و کتب خارجی آورده شده و توسط برخی از صاحبان ادیان نیز
به کرات به عنوان منبع ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.