منتخب مردم اسد‌آباد: مجلس متعلق به همه مردم است، نماینده‌تر نداریم/مجلس آینده مجلس فراکسیون‌هاست

سید صادق روحانی: با نزدیک شدن به ۷ خرداد و تشکیل مجلس نهم، بحث‌ها بر سر رییس مجلس آینده داغ تر می‌شود. بهروز نعمتی منتخب مردم اسدآباد در مجلس نهم با انتقاد از رویه‌ای که در مجلس هفتم بود، گفت که برخی به دنبال این هستند که بگویند نماینده‌تر هستند و خود را قیم نماینده ها می دانند. وی همچنین از تخریب‌ها علیه لاریجانی انتقاد کرد.

مشروح گفت و گوی این نماینده جدیدالورود به مجلس با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید:

عملکرد هیات رییسه مجلس هشتم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نسبت به هیات رییسه فعلی من نمی‌توانم قضاوت کنم ولی در بحث عملکرد دکتر لاریجانی، من معتقدم که ایشان عملکرد مثبتی داشته‌اند. با توجه به مشکلاتی که بین مجلس و دولت بود، استنباط من این است که ایشان عملکرد مثبتی داشته‌اند. مخصوصا در بحث یکی دو استیضاحی که اتفاق افتاد، ایشان خیلی خوب مدیریت کردند. بویژه در بحث استیضاح آقای حسینی خیلی خوب عملکردند.

فکر می کنید چه کسی رییس مجلس نهم خواهد بود؟
استنباط من این است که آقای لاریجانی رییس مجلس نهم هستند.

تا کنون دو فراکسیون اصولگرا برای مجلس نهم اعلام موجودیت کرده‌اند. به نظر شما آیا شاهد تغییر چشمگیری در فراکسیون‌های سیاسی مجلس خواهیم بود؟
استنباط من این است که مجلس دوره نهم، مجلس فراکسیون‌هاست. فکر می‌کنم که فراکسیون‌های متعددی تشکیل خواهد شد. فرض بفرمایید جمعیت رهپویان نامزد‌های متعددی داشت، اما در تهران یکی دو نفر بیشتر رای نیاوردند. به نظر من جبهه متحد در چینش نامزد‌ها در استان‌ها خوب عمل نکرد. اگر خوب عمل می‌کردند شاید آن فراکسیون واحدی که دوستان مد نظر داشتند، شکل می‌گرفت و همانند دوره هشتم یک فراکسیون واحد اصولگرایی شکل می‌گرفت. دوستان یک مقداری تنگ‌نظری داشتند و عموما به دنبال این بودند که بیشتر خودشان را ثابت کنند تا اینکه آرای مردم را ببینند. امروز نباید توقع داشته باشند همان چیزی که آن‌ها می‌گویند بشود؛ اما با این وجود شکی در این نیست که دوستان اصولگرا هستند و کسانی هستند که به مبانی اصولگرایی اعتقاد راسخ دارند. با این وجود من معتقدم که دوستان در فراکسیون‌های مختلفی که شکل می‌گیرد جای خواهند گرفت.

منظورتان از تنگ نظری‌ها چیست؟
ما در اصول نباید بحثی با هم داشته باشیم. وقتی که ما در این نظام زیر چتر ولایت هستیم و حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر هستند که که به تمام معنا رهبری شایسته هستند که برای همه آحاد جامعه رهبری می‌کنند، چرا ما بیاییم و فقط خودمان را اصولگرا بنامیم و بگوییم من اصولگرایی هستم که مورد نظر آقا هستم و دیگرانی که اصولگرا هستند مورد نظر آقا نیستند؟ این صحیح نیست. بیشترین لطمه هم از همینجا است که دوستان از جایگاه رهبری برای خودشان خرج می‌کنند. ما‌ها مقلدیم. مقلد باید بشنود و عمل کند، نه اینکه هرجایی که به نفع من بود از جایگاه رهبری خرج کنم و هرجا که به نفع من نبود حرف خودم را بزنم. باید یک عده‌ای بدانند که دیگر بحث پدرسالاری در این مملکت وجود ندارد. دیگر قرار نیست که یک عده همیشه بخواهند از رای مردم و از شرایط مردم سو استفاده بکنند و فقط خودشان را مطرح بکنند. مگر می‌شود که یک عده‌ای بیایند و قیم مآبانه مجلس را اداره کنند؟ این صحیح نیست که ۵ یا ۶ نفر بخواهند مجلس را اداره بکنند. مجلس متعلق به همه نماینده‌هاست. ما نماینده‌تر نداریم. بنده یک نماینده هستم و آن بزرگواری که از تهران رای آورده است هم یک نماینده است. بنابراین نسبت به همدیگر ارجحیتی نداریم. من خواهش می‌کنم از این دوستانی که تا کنون خیلی به حرف ما گوش نداده اند، که یک بار هم که شده خود را جای ما بگذارند. تا کی ما باید چهره‌های تکراری یک عده‌ای را ببینیم که سال‌های سال است دارند در سیاست این مملکت قیم مآبانه برخورد می‌کنند؟ به نظر من اصولگرایی باید یک پوست جدیدی بیاندازد و باید حیطه خود را گسترده‌تر بکند. دوستانی که اکنون به مجلس راه یافته اند به آرمان‌های امام راحل و شهدا پایبندند و گوش به فرامین رهبر معظم انقلاب داده‌اند. ما هم زیر این چتر هستیم و این چتر محدود به ۵ و ۱۰ نفر نیست. این چتر متعلق به همه نظام است.

منظورتان از قیم مآبی چیست؟ آیا می‌شود ماجرای حکمیت در استیضاح وزیر کار را هم مصداق این قیم مآبی دانست؟
قضیه استیضاح وزیر کار و ماجرایی که بر سر حکمیت برخی از دوستان روی داد، به نظر من یکی از اشتباهات آن نمایندگان در مجلس هشتم بود. نظر من در آن موضوع این بود که دوستانی که به عنوان قیم حاکم شده بودند و می‌خواستند حکمیت بکنند می بایست کاری می‌کردند که آقای مرتضوی به صورت کتبی استعفا می‌دادند و الا استعفای شفاهی که کار صحیحی نیست. 

اگر بخواهید فهرست وار از فراکسیون‌های مجلس نهم نام ببرید، چه فراکسیون‌هایی را می توانید نام ببرید؟
رهروان ولایت، رهپویان، جبهه پایداری و فراکسیون‌های دیگر. مجلس نهم باید شکل بگیرد تا ببینیم چه فراکسیون های دیگری هم به وجود خواهند آمد. بگذارید من یک نکته‌ای را بگویم. برخی از دوستان در مصاحبه هایشان مسایلی را مطرح می‌کنند که مثلا چرا آقای لاریجانی به اصلاح طلب‌ها چسبیده‌ است، چرا لاریجانی درمقابل فلان موضوع سکوت کرده است و اظهار نظرهایی از این دست که می شنویم. به اعتقاد من این‌ها تخریب است اما جواب نخواهد داد. اگر ما واقعا می‌خواهیم دلسوزانه کار انجام بدهیم، بیاییم و اشکالات را به صورت شفاف با خود آقای لاریجانی در میان بگذاریم. قطعا ایشان هم آدمی هستند که به سوالات دوستان پاسخ می‌دهند. یک موضوعی که اهمیت بالایی دارد این است که ما نیاییم برای رسیدن به اهداف خودمان، از هر وسیله ای استفاده کنیم. به قول شهید مظلوم و بزرگوارمان بهشتی، هدف وسیله را توجیه نمی کند. باید اخلاق سیاسی در حد اعلا رعایت بشود. باید اخلاق و منطق اسلامی حاکم بشود. اینکه برخی می‌آیند آقای لاریجانی را منتسب می‌کنند به جریان‌ها مختلف این بحثی تخریبی است نه انتقادی.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.