موفق در برابر بزرگان

جام جم آنلاین: لیورپول امسال فاتح جام اتحادیه فوتبال انگلیس شده و به فینال جام حذفی این کشور هم رسیده است.

 این تیم بزودی در این مرحله روبه‌روی چلسی‌ای می‌ایستد که در اواخر فصل جاری از نو اوج گرفته است.

با این حال استیون جرارد همسو با بسیاری از سرخ‌های آنفیلد معترف است که جایگاه آنان در جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس چیزی نیست که باید باشد و این تیم آنجایی که باید بیشتر می‌درخشید، آنی نبوده که هواداران لیورپول می‌خواسته‌اند.

لیورپول ۲۲ سال است که در لیگ انگلیس اول نشده و با این که در شروع فصل جاری همه مطمئن بودند این طلسم امسال هم شکسته نخواهد شد، اما توقع هم نبود که این تیم این‌قدر ضعیف عمل کند و دوباره به رده‌های هفتم و هشتم جدول تنزل کند و از صدرنشینان جدول حدود ۳۵ امتیاز عقب بیفتد.

توقعات زمانی از نو در لیورپول شدت گرفت که کنی دالگلیش از اواسط فصل گذشته بعد از فترتی ۲۰ ساله از نو در آنفیلد سکاندار شد و توانست تیمی را که در خطر سقوط به دسته‌ای پایین‌تر قرار داشت تا رده ششم جدول بالا بیاورد.

اما لیورپول بعد از شروعی متوسط در فصل جاری از نیم‌فصل دوم سطح تنزل بیشتری را در کارش به نمایش نهاد و حتی در یک مقطع زمانی در اسفند ۹۰ و فروردین ۹۱ در ۶ مسابقه خود در لیگ انگلیس به ۴ باخت و ۲ تساوی اکتفا کرد و اگر کارهای بزرگ این تیم در جام حذفی انگلیس در کار نبود و با حذف منچستر یونایتد و اورتون به فینال نمی‌رسید، بعید نبود جان هنری، مالک آمریکایی به‌رغم محبوبیت عظیم دالگلیش عذر این اسکاتلندی ۶۱ ساله را بخواهد.

درست است که لوئیس سوارز اروگوئه‌ای یک‌بار دیگر در خط حمله لیورپول درخشیده و گل‌های حساسی زده، اما خطاهای انضباطی و اخلاقی او بر دستاوردهای فنی‌اش سایه انداخته است و مهره‌های متوسطی مثل چارلی آدام و جوردن هندرسون که در ابتدای فصل با ارقامی کلان خریداری شدند، مفت هم نیارزیده‌اند.

جرارد، کاپیتان ۳۲ ساله لیورپول که هنوز چشم و چراغ خط میانی این تیم است و خود به سبب مصدومیت ۴ ماه از فصل جاری را پشت خط گذراند، در دل بهار ۲۰۱۲ و در کمترین فاصله تا پایان فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ می‌گوید: «فشار روحی زیادی به خاطر ناکامی‌های اخیر به ما وارد شده و فقط فتوحات ما در جام‌های اتحادیه و حذفی انگلیس به کمک‌مان آمده است. اگر جام حذفی انگلیس را هم ببریم، کارنامه امسال ما موفق تلقی خواهد شد. در غیر این صورت جدول رده‌بندی لیگ انگلیس و جایگاه نازلمان در آن بدجوری به ما دهن‌کجی خواهد کرد. این جدول هیچ‌گاه به آدم دروغ نمی‌گوید، زیرا حاصل کار یک فصل است و شانس و اقبال در آن کمتر دخیل است. برعکس، کارنامه یک فصل شما را عیان می‌کند و مشخص می‌سازد که واقعا چقدر قوی یا ضعیف بوده‌اید و ما متاسفانه ضعیف بوده‌ایم.»

جرارد مدعی است لیورپول نفراتی را در اختیار دارد که می‌توانند باعث ارتقای درجات و رتبه‌اش در جدول رده‌بندی لیگ انگلیس در فصل آینده شوند، اما خیلی‌ها روی این مساله شک دارند. مردی که مثل مایکل اوون از نوجوانی در آنفیلد بوده و برخلاف اوون در اینجا مانده است، می‌گوید: «معتقدم در روزی که همه نفراتمان در میدان حاضر باشند و در فرم عالی‌مان باشیم، قادریم هر حریفی را ببریم، اما تعداد این روزها در این فصل به دلیلی ناشناخته برای ما اندک بوده است. بهتر است هر کس مسوولیت خود را در این ارتباط بپذیرد و درست عمل کند. این که ما پیوسته در برابر تیم‌های اواسط و اواخر جدول رده‌بندی لیگ انگلیس کم می‌آوریم، نشانگر ضعف‌های حقیقی کار ماست و باید درباره آن فکری کنیم. این که گاه بزرگان فوتبال کشور را ببریم و در برابر متوسط‌ها فرصت‌ها را پیاپی از دست بدهیم، ما را به هیچ جا نمی‌رساند. باید برای فصل بعد تغییری اساسی در این قضیه اعمال کنیم و چیز دیگری شویم؛ یک تیم بسیار متفاوت با امروز.»

ساکرنت – مترجم: وصال روحانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.