موگابه: مرگ قذافی همانند مرگ سفیر آمریکا حادثه‌ای غمبار و تراژیک بود

رئیس‌جمهور زیمبابوه مرگ معمر قذافی و سفیر آمریکا را در لیبی حادثه‌ای غمبار و تراژیک خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل آمریکا را به حمله به عراق برای نفت این کشور متهم کرد.

موگابه گفت: شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته با دادن مجوز به انجام هر گونه اقدامات لازم خواه دیپلماتیک، خواه نظامی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در لیبی که در نهایت به سرنگونی و مرگ معمر قذافی، رهبر این کشور منجر شد اجازه داد که از این نهاد سوء استفاده شود.

موگابه ۸۸ ساله سخنان خود را با تقدیر از سخنرانی بسیار جالب و احساساتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص مرگ استیونز، سفیر آمریکا در لیبی آغاز کرد.

موگابه که از سال ۱۹۸۰ و پس از استقلال زیمبابوه از انگلیس در این کشور حکومت می‌کند، گفت: مطمئن هستم که همه ما از این سخنان هیجان‌زده شدیم. همه ما موافقیم که مرگ استیونز یک حادثه غمبار بود و ما آن را محکوم می‌کنیم. ما نیز همچون آمریکایی‌ها این مرگ را محکوم می‌کنیم و انتظار داریم آمریکا نیز همانند ما مرگ دلخراش و وحشیانه معمر قذافی، رهبر لیبی را محکوم کند. مرگ قذافی ضایعه‌ای بزرگ و یک تراژدی غمبار برای آفریقا بود.

رهبر زیمبابوه، آمریکا و ناتو را به اقدام غیرمجاز به بهانه دروغین حفاظت از مردم علیه قذافی متهم کرد.

موگابه گفت: هدف ماموریت ناتو حفاظت از جان غیرنظامیان تعریف شد اما در نهایت تبدیل به یک عملیات جست‌وجو (عملیات وحشیانه جست‌وجو) برای یافتن قذافی و خانواده‌اش تبدیل شد به شیوه‌ای کامل غیرصادقانه. همه ما شاهد بودیم که بند هفت منشور سازمان ملل همچون سلاحی برای ریشه‌کنی کل خاندان قذافی مورد سوء استفاده قرار گرفت.

بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل شورای امنیت می‌تواند مجوز اقدام دیپلماتیک، تحریم اقتصادی یا مداخله نظامی را بدهد.

موگابه افزود: لیبی بمباران شد به شیوه‌ای وحشیانه که حتی طی آن تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته شدند. این همان حفاظتی بود که قرار بود بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل انجام گیرد. مرگ قذافی باید همانند مرگ کریس استیونز حادثه‌ای غمبار و تراژیک دیده شود. ما هر دوی این هشدارها را محکوم می‌کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.