میوه های سفید رنگ و ریسک کمتر وقوع سکته

یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر دنیا، بیماری های قلبی و عروقی می باشد که متاسفانه روند روبه رشدی را طی می کند.

یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر دنیا، بیماری های قلبی و عروقی می باشد که متاسفانه روند روبه رشدی را طی می کند. رژیم های غنی از میوه ها و سبزیجات می توانند کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی را به همراه داشته باشند. به تازگی نیز ارتباط بین رنگ میوه ها و سبزیجات با بروز این دسته از بیماری ها مطرح شده است. درواقع رنگ قسمت قابل خوردن میوه ها و سبزیجات منعکس کننده ی وجود ترکیبات پیگمانته ی بیواکتیو(همچون کاروتنوئیدها، آنتوسیانین ها و فلاوونوئیدها) می باشد.

در همین راستا مطالعه ای توسط پژوهشگران هلندی انجام شده و در مجله Strokeبه چاپ رسیده است.این مطالعه ی آینده نگر، به بررسی ارتباط بین گروه های رنگی میوه ها و سبزیجات با وقوع سکته در یک دوره ۱۰ ساله پرداخته است. افراد شرکت کننده شامل ۲۰۰۶۹ زن و مرد با محدوده سنی ۲۰ تا ۶۵ سال بودند که هیچ یک از آنها در شروع مطالعه، مبتلا به بیماری قلبی عروقی نبودند. از طریق یک پرسشنامه تکرر مصرف ۱۷۸ آیتمی، عادات غذایی افراد مورد بررسی قرار گرفت. فاکتورهای مداخله گر سن، جنس، سبک زندگی و فاکتورهای رژیمی تعدیل شدند. میوه ها و سبزیجات با توجه به رنگشان در ۴ گروه تقسیم بندی شدند: سبز، نارنجی/زرد ،قرمز/بنفش و سفید.

نتایج مطالعه نشان داد که ۲۳۳ مورد سکته در طول دوره ۱۰ ساله ی پیگیری به ثبت رسید. دریافت متوسط از سبزیجات و میوه های سبز، ناررنجی/زرد، قرمز/بنفش و سفید به ترتیب ۶۲، ۸۷، ۵۷ و ۱۱۸ گرم در روز بود. وقوع سکته با مصرف میوه ها و سبزیجات سبز، نارنجی/زرد و قرمز/بنفش ارتباطی را نشان نداد. ولیکن دریافت بیشتر میوه ها و سبزیجات سفید رنگ به طور معکوسی با وقوع سکته مرتبط شد. به بیان دقیق تر با هر افزایش ۲۵ گرمی در روز از دریافت میوه ها و سبزیجات سفید رنگ، ریسک وقوع سکته  ۹% کاهش می یافت. معمول ترین میوه ها و سبزیجات سفید رنگ، سیب و گلابی بودند.

نکته عملی: نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می کنند که دریافت بالاتر میوه ها و سبزیجات سفیدرنگ می تواند منتهی به پیشگیری و محافظت در برابر سکته می شود. بنابراین به افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود که در میان ۳تا۵ واحد میوه مصرفی روزانه ی خود، از میوه های سفید رنگ نیز استفاده کنند.

منبع: Stroke , September 15, 2011


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.