نرم‌افزارهایی که مچ دانشجویان متقلب را باز می‌کند

۲۹ آبان ،

173-14.jpg

اگرچه با توسعه آموزش آنلاین فرصت‌های بسیاری برای یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم می‌شود، ولی از سوی دیگر فرصت‌های بیشتری نیز جهت تقلب در اختیار آنها قرار می‌گیرد. چراکه در امتحانات آنلاین به سبب دسترسی به وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل، چت و غیره احتمال تقلب بیشتر می‌شود.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این در حالیست که در سال‌های اخیر بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها امتحانات خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. این مراکز ابزارهای پیشرفته‌ای مانند برنامه‌های آموزشی “کورسِرا”، “اِدایکس تویو” را برای جلوگیری از تقلب در امتحانات به کار می‌گیرند.

به گزارش تفسیری پایگاه اینترنتی “گیگا او اِم”، تکنولوژی هیچ گاه نمی‌تواند متضمن امنیت و صحت صد درصدی امتحانات باشد. اما در این گزارش تفسیری چند نرم‌افزاری که در جهتی آموزش الکترونیک، دانشجویان را به حفظ صداقت و راستگویی وادار می‌کند، معرفی شده‌اند.

به عنوان نمونه بعضی از نرم‌افزارهای نظارتی به واسطه برنامه‌هایی نظیر اسکایپ و استفاده از وب‌کم می‌توانند دانشجویان را از راه دور کنترل کنند که آیا خودشان به سوالات پاسخ می‌دهند یا خیر؟

همچنین در سیستم دیگری که توسط دانشگاه “مک گراهیل” پیشنهاد شده است، یک دوربین فعالیت‌های دانشجویان را در طول امتحان ضبط می‌کند تا در صورت مشکوک بودن به تقلب مورد بازبینی قرار گیرد. نرم‌افزار دیگری ضمن قفل کردن مرورگر در مقابل ورود به پایگاه اینترنتی‌های دیگر، تنها صفحه سوال را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

بر اساس این برنامه به محض اینکه دانشجویان صفحه سوالات را باز می‌کنند، برنامه فوق از ورود و دسترسی کاربران به سایر برنامه‌هایی نظیر اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و سایر برنامه‌های برقراری تماس نظیر انواع پیغام‌رسان جلوگیری به عمل می‌آورد.

یکی دیگر از نرم‌افزارهای طراحی شده برای آموزش آنلاین نرم‌افزاری است که شیوه تایپ کردن هر دانشجو را مورد بررسی قرار می‌دهد. این نرم‌افزار با تشخیص شیوه تایپ کردن و میزان فشار وارده بر صفحه کلید از ارسال پاسخ توسط فردی غیر از خود دانشجو جلوگیری می‌کند.

در پایان نیز نرم‌افزار تشخیص “سرقت ادبی” با نظارت به عملکرد دانشجویان نسبت به تشخیص و شناسایی سرقت ادبی در پایان‌نامه‌ها اقدام می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.