نوسازی بافت‌های فرسوده فرصتی برای بازتوزیع اسکان جمعیت

به گزارش نوساز، مجید کیان‌پور در گفت و گو با خبرگزاری فارس به مناسبت دهم مهرماه «روز ملی اسکان بشر »افزود: برنامه‌ریزی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در ایجاد و حفظ ترقی شهرها نقش کلیدی را ایفا می‌نماید و این برنامه‌ریزی ضمن ایجاد صرفه‌ها و مزیت‌های مرتبط از قبیل ارتقاء امنیت، کاهش هزینه‌های مدیریـت‌ شهری و خدمات رسانی، پیشگیری از تخریب محیط زیست، مدیریت بهینه انرژی، فرصت مغتنمی را جهت بازتوزیع تقاضای اسکان آتی جمعیت شهری را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در حال حاضر بشریت از یک مقطع مهم تاریخی عبور نموده و در مسیری گام برداشته که در آن سکونتگاه‌های شهری به زیستگاه‌های مهم تبدیل شده‌اند اضافه کرد: امروزه تعریف شهر هم از بعد مکانی هم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی با گذشته متفاوت بوده و شهرها به عنوان یک عامل اصلی در تحرک اقتصادی، اجتماعی و زیست میحطی و مکانی برای ابداع، تکامل، افزایش کارایی، بهره‌وری و نیز ارزش افزایی به شمار می‌روند.

کیان پور خاطر نشان کرد: شهری شدن و شهرنشینی در حال حاضر به عنوان یک پدیده جهانی مطرح می‌باشد به نحوی که یک قرن پیش ۲ نفر از هر ۱۰ نفر در دنیا در مناطق شهری زندگی می‌کردند ولی از دو سال پیش که جمعیت شهری از جمعیت روستایی در دنیا پیشی گرفته زمینه ظهور «هزاره شهری» فراهم گشته است.

*زمین به عنوان مهمترین عامل توسعه شهری و ثروت شهر قلمداد می شود

وی افزود: زمین به عنوان مهمترین عامل توسعه شهری و ثروت شهر قلمداد می‌گردد و با این رویکرد بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی را می‌توان به عنوان محدوده‌ها و اراضی ذخیره شهری قلمداد شوند.

به گفته وی ،ظرفیت تولید مسکن و ایجاد سرانه‌های عمومی و خدمات شهری به منظور جبران برخی از کمبودهای شهری و اسکان تقاضای آتی جمعیت شهرها مهمترین مزیت این بافت‌ها برای ایجاد و خلق سکوتگاه‌های جدید شهری در پهنه و فضای موجود شهرها به شمار می‌رود.

کیان‌پور افزود: مزیت‌های شهری موجود در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌بایست به فعلیت تمام برسد و در اختیار فزاینده توسعه شهری قرار گیرد.

وی عناصر موفقیت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌ها غیررسمی شهری را بهینه‌سازی تراکم جمعیتی به منظور افزایش درآمد اقتصادی،‌کاهش بیش از پیش هزینه‌های ارایه خدمات و زیربناها در جهت تقویت تعاملات اجتماعی و کاهش تقاضا برای جابه‌جایی ،استفاده کاربردی چندگانه از زمین، تقسیم‌بندی زمین‌‌ها به قطعات مناسب برای ایجاد ارزش اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری عنوان کردند.

وی تصریح کرد: تحقق این رویکرد زمانی حاصل می‌شود که «رویکرد برنامه‌ای» به جای «نگاه پروژه‌ای» در فرآیند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری به یک رویه تبدیل شود.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.