نگرانی و اضطراب نوچه های سپهبد رزم آرا / طرح بازسازی اصلاحات روی میز خاتمی!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن،  اخبار ویژه روزنامه ها امروز یکشنبه را در اینجا می توانید بخوانید:

روزنامه کیهان:

نگرانی و اضطراب نوچه های سپهبد رزم آرا

چند تن از اعضای گروهک ملی-مذهبی خواستار استفاده از درس نهضت ملی شدن نفت برای حل معضل هسته ای شدند.

در نوشته ای که از سوی حاج سید جوادی، شاه حسینی، پیمان، بسته نگار، نظام الدین قهاری و اعظم طالقانی امضا شده، آمده است: رویکرد مذاکرات جاری ایران و غرب تقابلی بوده و نه تعاملی و ظاهراً نه تنها عدم اعتماد جهانی نسبت به سیاست های هسته ای ایران رفع نشده بلکه برعکس موجبات تشدید تحریم های گسترده فراهم گردیده است. ریشه این بی اعتمادی در کجاست؟

اعضای گروهک ملی مذهبی و نهضت آزادی سپس نوشته اند: به باور ما چاره منطقی و دنیا پسند برای جلب اعتماد جامعه جهانی در گرو اعتمادسازی در سیاست داخلی حکومت است. شواهد فراوان از گذشته تا امروز چه در تجربه ملی کردن صنعت نفت به رهبری شادروان دکتر محمد مصدق و چه در حکومت های دموکراتیکی مثل ژاپن یا هند که آزادانه به فعالیت های هسته ای اشتغال دارند نشان می دهد مبنای اعتماد عمومی در داخل و خارج به اقدامات دولت ها، وجود ساز و کارهای دموکراتیک در نظام تصمیم گیری و شفافیت سیاستها در پرتو نظارت مستقیم و مستمر مردم بر عملکردهای حاکمیت است.

نویسندگان این متن توضیح نداده اند که اولاً ایران بیش از اعتمادسازی های انجام گرفته که باعث حمایت ۱۲۰ عضو جنبش عدم تعهد از برنامه اتمی ایران شده چه اعتمادسازی دیگری می توانست انجام دهد؟ ثانیاً آیا منش سکولار دکتر مصدق -هر چند که همراه با برخی خودکامگی ها و حتی مقابله با انتخابات بود- باعث شد غرب ملی شدن نفت ایران را به رسمیت بشناسد یا در قبال خوش بینی بی مبنای دولت وقت، سازمان های جاسوسی دیگر و آمریکا کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ را تدارک کردند؟ آیا منش مصدق موجب اعتمادسازی و رفع شر اجانب از سر کشور شد یا اینکه همان ها با کودتا رژیم خودکامه پهلوی را احیا و ابقا کردند؟! ثالثاً دکتر مصدق هر چه بود داعیه ملی کردن صنعت نفت را داشت اما آیا شما حتی به حداقل های رفتار او پایبند بوده اید یا در چند سال اخیر علناً سنگ آمریکا و غرب را به سینه می زنید و به لحن همان ها می گویید «ایران نتوانسته اعتماد جامعه جهانی(!؟) را جلب کند»؟! شما آن قدر در این راه خیانت علنی کردید که چند سال پیش میزان نیوز ارگان رسمی نهضت آزادی نوشت ملت ایران حق دارند به ما به چشم خائن و بیگانه نگاه کنند چون ما صرفاً مواضع غرب و آمریکا را تکرار می کنیم.

و سرانجام اینکه گروهک های نفاق مدعی عنوان ملی-مذهبی در جریان فتنه سه سال پیش به خیال خود درصدد بودند به نیابت از سرویس های جاسوسی غربی ترمز پیشرفت های ایران را از جمله در حوزه تکنولوژی هسته ای بکشند اما ناکام ماندند و بنابراین آنها نه تنها نگران کشور نیستند بلکه در همان صفی ایستاده اند که روزی سپهبد رزم آرا ایستاده بود و ضمن سرکوب روح عزت و استقلال طلبی ملت ایران می گفت شماها عرضه اداره کارخانه سیمان و ساخت لولهنگ را هم ندارید چه رسد به ملی کردن صنعت نفت!

بهنود: جنبش سبز شعار بی محتواست رسانه های اپوزیسیون سینه خیز می روند

همکار سلطنت طلب بی بی سی انگلیس می گوید همه رسانه های اپوزیسیون نظیر جرس دچار بلا شده اند و سینه خیز می روند. بهنود می گوید تصور براندازی جمهوری اسلامی توهم بود.

مسعود بهنود در گفت وگو با جرس (ارگان حلقه ماسونی لندن) اظهار داشت: در یک سال گذشته همه بلایی که بر سر رسانه های مخالف در داخل و خارج آمده، بر سر جرس هم آمده است یعنی کاربران بدون این که لازم باشد از جزئیات اطلاعاتی داشته باشند، این احساس را می کنند که جرس کم مطلب تر و کم توان تر شده است و این هم چیزی نمی تواند باشد جز این که توان خودش را از دست داده و با همت چند نفر دارد سعی می کند سینه خیز باقی بماند.

وی با بیان اینکه «با کمال تاسف فکر می کنم جرس عمر طولانی نمی کند»، درباره نسبت فروکش کردن جنبش سبز با کم رمق شدن رسانه های اپوزیسیون گفت: «بله می توان میان این ارتباطی را تعریف کرد. من از همان آغاز جنبش یک نگرانی عمده داشتم و متاسفانه این نگرانی دست داد. نگرانی من این بود که یک امیدواری ارتفاع گرفته و اغراق شده ای وجود داشت. بسیاری همه خواسته ها و امیدهایی که در دو خرداد به آن نرسیده بودند و بسیاری آرزوهای دیگر را از این جنبش می خواستند. برخی حتی تصور می کردند که با این جنبش می توان نظام جمهوری اسلامی را براندازی کرد. کسانی که در این جنبش ها اغراق می کنند، امید افراطی می بندند و وظایف افراطی برای این جنبش ها تعریف می کنند، پس از این که در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد، دچار خمودگی، یأس و غمزدگی می شوند و یک مرتبه به قسمت تاریک ماه می رویم.»

وی اضافه کرد: واقعیت این است که الان جنبش سبز تبدیل شده به یک شعار بی محتوا که جامع و مانع نیست. الان کسانی قیطان سبز می بندند ولی در حال مذاکره با آمریکا برای حمله به ایران هستند و خودشان را سبز می دانند. کسی هم حق ندارد به آنها بگوید نه شما سبز نیستید. از این طرف هم بعضی ها به دنبال آرام کردن هستند و آن قدر آرام کرده اند که چیزی به نام اپوزیسیون باقی نماند و شده است پوزیسیون.

این عنصر شیاد در حالی که سالیان سال در خدمت رژیم کودتایی سلطنت قرار داشت، ادعا کرده سرخوردگی های فعلی را درک می کند چون خودش پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ دچار همین تجربه شده است(!!)

سلطنت طلبان در بروکسل می خواستند از اپوزیسیون «سازمان مجاهدین خلق» بسازند!

عضو مرکزیت گروهک فدائیان خلق، سرنوشت سازمان مجاهدین (منافقین) را برای شرکت کنندگان در نشست اپوزیسیون در بروکسل پیش بینی کرد.

برگزارکنندگان سلطنت طلب این نشست (عناصری چون شهریار آهی مشاور رضا پهلوی و رضا خادم هماهنگ کننده کودتای نوژه) ضمن دعوت از تروریست هایی نظیر رئیس کومله و برخی سلطنت طلب ها و مارکسیست های سابق وابسته به اصلاح طلبان، از برخی عناصر تندرو و نومحافظه کار آمریکایی نظیر اتولانگی نیز دعوت کرده بودند که وی علنا از گزینه نظامی دفاع کرد.

بهروز خلیق عضو مرکزیت گروهک فدائیان خلق در گفت وگو با «اخبار روز» ضمن بیان اینکه «پاسخ من و سازمان به دعوت برگزارکنندگان منفی بود»، اظهار داشت: تشکیل چنین کنفرانس هائی سابقه دارد و رویداد تازه ای نیست. کنفرانس های قبلی به اهداف خود دست نیافتند. هدف این پروژه هم که تدارک کنندگان آن می خواهند برای آن چند کنفرانس برگزار کنند، روشن نیست. از ابتدا دست اندرکاران این پروژه مشخص نکردند که با برگزاری چندین کنفرانس، چه هدفی را پی می گیرند. اما گرایش هائی در بین تدارک کنندگان و شرکت کنندگان وجود دارد که هدف معینی را تعقیب می کنند. گرایشی می خواهد از این پروژه کنگره ملی بیرون بیاورد که توهمی بیش نیست. اکثریت نیروی اپوزیسیون با این پروژه همراه نیست. در شرایط کنونی تشکیل کنگره ملی، پروژه غیرعملی و غیرمقدور است.

وی افزود: گرایش دیگری وجود دارد که می خواهد از این گردهمائی ها، تشکل بسازد. طبعا گذاشتن عنوان «اتحاد برای دمکراسی» و مشارکت سازمان های سیاسی در حرکتی که می خواهد تشکل خودش را بسازد، قابل توجیه نیست. اما بعید به نظر می رسد که از جمع ناهمگون، تشکل سیاسی ساخته شود. این کار یکبار در سال های پیش تجربه شد (همبستگی) و تلاش دست اندرکاران آن به نتیجه نرسید و شکست خورد.

خلیق گفت: موضوع دیگر به حضور کسانی نظیر امانوئل اتولانگی در کنفرانس برمی گردد. متاسفانه تدارک کنندگان کنفرانس شفاف عمل نمی کنند. در دعوت نامه ای که برای سازمان ما و من ارسال شده بود، از حضور چنین افرادی در کنفرانس سخنی به میان نیامده بود. منطقی آن بود که حضور این افراد از ابتدا و با معرفی به اطلاع دعوت شدگان می رسید تا آن ها با آگاهی بر حضور چنین عناصری به مشارکت و یا عدم مشارکت در کنفرانس تصمیم بگیرند نه اینکه در جلسه با آن روبرو شوند و در مقابل کار انجام شده قرار گیرند.

وی گفت: امانوئل اتولانگی گرچه مقیم بروکسل است ولی دست در دست نئوکان های آمریکا دارد و جزو جنگ طلبان و «عقاب»ها به حساب می آید. او دکترای خود را از دانشگاه عبری اورشلیم اخذ کرده است. اتولانگی قبلا ریاست موسسه ترنس آتلانتیک در بروکسل را عهده دار بود و از ماه مارس ۲۰۱۰ همکار ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی» است. این بنیاد در واشنگتن است و یکی از موسسات وابسته به محافل تندرو آمریکا است. مایکل لدین (مشاور امنیتی سابق دولت آمریکا، دست اندرکار ماجرای ایران-کنترا در زمان ریگان، تحلیلگر ارشد موسسه انترپرایز آمریکا)، کلیفورد دی. می(رئیس بنیاد و ریاست دپارتمان سیاسی «کمیته خطر جاری» و عضو «شورای روابط خارجی» آمریکا)، ریچارد پرل « از عناصر اصلی نئوکان ها)، جیمز وولسی (رئیس سابق سیا)، رابرت مک فارلین (مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریگان و دست اندرکار ماجرای ایران-کنترا) جزو گردانندگان این بنیاد هستند.

وی یادآور شد: دعوت از اتولانگی بدرستی سوالاتی را برانگیخته است. توضیحات تدارک کنندگان کنفرانس به جای روشن کردن موضوع، بر ابهامات افزوده است. برخلاف توضیحات داده شده، طبعا مسئله اطلاع از مواضع «عقابان» آمریکا و اروپا در میان نبوده است. فعالین سیاسی ایران به خوبی از مواضع جنگ طلبانه آن ها آگاه هستند و تدارک کنندگان هم اینقدر افراد بی تجربه ای نیستند که صرفا به خاطر اطلاع از مواضع «عقابان»، هزینه حضور او را تقبل کنند. خودداری تدارک کنندگان کنفرانس از بیان علت دعوت اتولانگی، این برداشت را تقویت می کند که برنامه های دیگری در میان بوده است. از جمله سیگنال دادن و جلب نظر جریان ها و محافل تندرو نظیر نئوکان ها. خطر این جا است که این رسم این کنفرانس باب شود و «عقابان» آمریکایی بشوند جزء ثابتی از کنفرانس های ایرانی! ما به تجربه منفی پیوند محافل افراطی آمریکا با سازمان مجاهدین خلق آگاهیم. شرکت کنندگان نسبت به این نوع اقدامات با حساسیت برخورد کنند اگر تدارک کنندگان کنفرانس در این امر مصرند، از قبل و به طور روشن اعلام کنند تا سمت گیری این پروژه برای شرکت کنندگان روشن باشد.

مقام صهیونیست: مجبوریم بپذیریم که ایران هسته ای شده است

یک مقام امنیتی سابق اسرائیل تصریح کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که ایران دیگر هسته ای شده است.

رئیس پیشین امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفته است: ما باید دیگر این واقعیت را بپذیریم و کنار بیاییم که ایران هسته ای شده است. ما در این وضعیت باید از میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، یا باید ایران هسته ای را بپذیریم که برایمان بسیار سخت است یا این که به آن حمله کنیم که عواقب آن برای ما بسیار نابودکننده تر است.

گیورا آیلند به هاآرتص گفت: «دستیابی ایران به فناوری هسته ای برای اسرائیل از چهار ناحیه خطرناک است؛ اول از همه امکان دارد ایران، به رغم آن که احتمالش صفر است، روزی بخواهد با بمب هسته ای به اسرائیل حمله کند. دوم اینکه دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای باعث ایجاد رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه شود. خطر سوم این است که باعث می شود تا وضعیت استراتژیک اسرائیل به شدت تغییر کند که در آن صورت اگر روزی بخواهیم با سوریه یا حزب الله بجنگیم زیر سایه ایران هسته ای قرار خواهیم داشت، برای همین این مساله باعث می شود تا قدرت دفاعی اسرائیل به شدت ضعیف شود. اما خطر چهارم این است که ایران هسته ای باعث می شود تا طوفانی از اسلام گرایی سراسر جهان اسلام را فرا بگیرد که می تواند از اندونزی تا مغرب را پوشش دهد. چرا که آن گاه خواهند گفت که یک تصمیم اسلامی گرفته شده و توانسته است که در برابر غرب و اسرائیل به موفقیت برسد.»

وی با بیان اینکه «حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران از هر چیزی بدتر است» گفت: اول از همه ممکن است که چنین عملیاتی به شکست بینجامد و این آبروریزی بزرگی برای اسرائیل به وجود آورد، مساله این است که حتی اگر ما به ایران حمله کنیم چون فقط ظاهر را می توانیم بمباران کنیم نمی توانیم به تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران آسیبی وارد آوریم، اگر بنا باشد فقط آسیب های مادی به ایرانی ها تحمیل کنیم هیچ چیز به دست نیاورده ایم. و اگر ده ها فروند جنگنده مان سقوط کنند و ده ها خلبان ما اسیر شوند بیش از همیشه یعنی حتی بیش از الان در معرض تهدید قرار خواهیم گرفت که در آن موقع به شدت در موقعیت ضعف قرار خواهیم داشت. در این جا خطر دوم هم متوجهمان خواهد شد و آن اینکه وقتی که مشخص شود که ضعیفیم و قدرت لازم برای دفاع از خود را نداریم آن گاه به اشکال مختلف مورد تهدید و حمله قرار خواهیم گرفت که نه تنها شکستی را بر ما تحمیل کرده بلکه آبروریزی های بیشتری را نیز برایمان به دنبال خواهد داشت. خطر سوم این است که چه حمله ما موفقیت آمیز باشد چه نباشد، ایرانی ها پس از آن وضعیت بهتری برای دفاع از پروژه های هسته ای شان خواهند داشت و در آن موقع دیگر قطعا مرتکب هیچ اشتباهی نخواهند شد، به خصوص اینکه حمله اسرائیل برای آنها به مثابه بدترین وضعیت خواهد بود.

وی اضافه کرد: خطر چهارم این است که ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به اهداف آمریکایی ها در خلیج فارس حمله کند که آن گاه قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد که این مساله خشم جهان را بر خواهد انگیخت و آن گاه جامعه جهانی هم در کنار ایران به رویارویی با اسرائیل برخواهد خاست، شاید در آن موقع حتی متحمل تحریم های جامعه جهانی نیز بشویم چرا که همه علیه ما شده اند.»

آیلند اظهار داشت که اسرائیل باید به مواضع آمریکا در این زمینه پایبند باشد و وقتی واشنگتن به آن می گوید نباید حمله کند نباید حتی به آن فکر کند.

روزنامه وطن امروز :

طرح بازسازی اصلاحات روی میز خاتمی!

از سوی برخی اعضای حزب کارگزاران سازندگی طرحی ۵ مرحله‌ای جهت «بازسازی جبهه اصلاحات» تهیه و برای افرادی چون خاتمی و خوئینی‌ها جهت اعلام نظر ارسال شده است. به گزارش ممتازنیوز، ‌گفته می‌شود این طرح با نظر عبدالله نوری و مشارکت نجفی تهیه و به عنوان رقیب «مانیفست اصلاحات» که به سفارش خاتمی و توسط کمیته‌ای به ریاست سعید حجاریان تدوین شد، مطرح خواهد شد.

موسوی‌خوئینی‌ها اما در همین حال از ورود هاشمی‌رفسنجانی به عرصه انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته است: «هاشمی در حال احیای خود و گرم کردن تنور انتخابات برای نظام است.

او دلش برای اصلاح‌طلبان نسوخته و به دنبال ریاست‌جمهوری ولایتی است تا طرح دولت وحدت ملی را اجرا کند». خوئینی‌ها همچنین از کندی خاتمی در تصمیم‌گیری‌ها انتقاد کرده و گفته او هنوز به جای راه رفتن، تاتی‌تاتی می‌کند.

در هفته گذشته همچنین عبدالله نوری و ‌محمد خاتمی به منظور انتشار بیانیه‌ای مشترک درباره اوضاع سیاسی کشور و چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با یکدیگر دیدار کردند. خاتمی با دریافت متن بیانیه که از سوی نوری نگاشته شده بود از محتوای آن ابراز نگرانی کرده و گفته نباید قبل از آنکه جای پایمان را در نظام محکم کنیم اقدام به رفتارهای چالش‌برانگیز کنیم.

به رغم چند ساعت بحث و تبادل‌نظر دو‌طرف نتوانستند بر سر مفاد بیانیه به توافق برسند، همچنین به‌رغم مخالفت خاتمی با خبری شدن این جلسه، تصاویر این دیدار از سوی حامیان عبدالله نوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

توصیه آلمان به اسرائیل درباره ایران

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه تاکنون شواهدی از دست داشتن ایران در حادثه تروریستی در بلغارستان به دست نیامده است، از مقامات رژیم صهیونیستی خواست در اتهام زدن به ایران در این زمینه شتابزده عمل نکنند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در واکنش به انفجار اتوبوسی در بلغارستان که به کشته شدن چند اسرائیلی منجر شد، این اقدام را محکوم کرد. پایگاه خبری ترکیش ویکلی نوشت: وستروله در عین حال گفت باید مقامات در سرزنش و متهم کردن دیگران محتاط عمل کنند و افزود: تاکنون اطلاعاتی درباره کسانی که در این‌باره اقدام کرده‌اند، وجود ندارد و اسرائیل باید محتاطانه درباره این حملات اظهارنظر کند.

راز حمله ایران به هواپیماهای آمریکا

شبکه بی‌بی‌سی فارسی جمعه۳۰ تیرماه (۲۰ جولای) از انجام مطالعات جدید دانشمندان آمریکا روی هواپیماهای بدون‌سرنشین و آسیب‌پذیر بودن آنها در واکنش به فرود آوردن هواپیمای جاسوسی فوق‌مدرن آمریکایی در ایران خبر داد: «بحث‌هایی درباره ایمنی هواپیماهای بدون‌سرنشین در برابر حملات هکرها در جریان است.

تاد هامفری، استاد دانشگاه تگزاس و تیمش اخیرا موفق شدند کنترل انواع غیرنظامی این هواپیماها را به‌دست گیرند. آنچه این استاد دانشگاه را به این مطالعه فراخواند، افتادن یک هواپیمای ارتش آمریکا به دست ایرانی‌ها بود. ایران گفت کنترل هواپیما را پیش از فرود به‌دست گرفته بود.

تاد هامفری در پاسخ به سوال نمایندگان کنگره گفت: «فکر می‌کنم بهتر است به هر چه ایرانی‌ها می‌گویند شک داشته باشیم، البته در این باره باید به حرف‌های آنها توجه کنیم، ممکن است هواپیماهای بدون‌سرنشین سازمان سیا را بمباران الکترونیکی کرده باشند، این موجب شده بتوانند این هواپیما را ضبط کنند.

اینکه هواپیما سالم به زمین نشانده شده و تلویزیون ایران تصاویر آن را پخش کرده ما را ملزم می‌کند توضیح دهیم چطور این اتفاق افتاده است». گزارشگر بی‌بی‌سی افزود: «هواپیماهای بدون‌سرنشین هنوز یک سلاح جدید به حساب می‌آیند و بسیاری از مسائل حقوقی و فنی پیرامون استفاده از آنها بی‌پاسخ مانده است».

روزنامه تهران امروز:

غنی‌سازی هسته‌ای را به ۵۶ درصد ارتقا می‌دهیم

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه دیروز طی اظهارنظری هشدار آمیز اعلام کرد اگر غرب بخواهد در برابر نظام ایران ایستادگی کند ما تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد را به ۵۶ درصد ارتقاء می‌دهیم. تقوی که در مراسم معارفه امام جمعه جدید بجنورد سخن می‌گفت،‌همچنین به مذاکره ایران و ۱‌+‌۵ در بغداد اشاره کرد و افزود: نظام با تمام توان در برابر توطئه‌های دشمنان ایستاده است و آمریکا هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

دشمنان تبلیغ می‌کنند که طرح‌های حمله به ایران روی میز است اما هیچ‌کدام‌ در این زمینه موفق نخواهند شد. رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه همچنین به رژیم صهیونیستی هشدار داد که اگر دست از پا خطا کند از تهران قلب تل‌آویو مورد هدف نیروهای نظامی ایران قرار می‌گیرد. او همچنین تاکید کرد: مردم ایران نباید در برابر تهدیدها روحیه خود را از دست دهند.

دشمنان تحریم‌ها را بر ما اعمال کرده‌اند اما کور خوانده‌اند، در دنیا راهکارهای بسیاری برای تامین امکانات وجود دارد. آمریکا می‌خواهد مقاومت نظام اسلامی را بشکند اما مقاومت ما فلسفه و منطق خاص خود را دارد.

تقوی تصریح کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای دشمنان، ذره‌ای نرمش از خود نشان دهد، باید نظام چرخه سوخت هسته‌‌ای را از حرکت بازدارد.با توجه به تجربه جنجال‌سازی رسانه‌های غربی درباره ابراز مواضع مسئولین ایرانی در خصوص غنی‌سازی هسته ای، دور از انتظار نیست اظهارات رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه درباره غنی‌سازی ۵۶ درصد با واکنش رسانه‌های غرب مواجه شود.

مانندفروردین ماه امسال رسانه‌های غربی که مترصد کوچک‌ترین فرصت برای جنجال آفرینی بودند اظهارات حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس درباره غنی‌سازی هسته‌ای را بهانه جنجال قرار داده بودند.مصباحی مقدم ، فاصله بین غنی‌سازی ۲۰ درصد تا ۷۵ درصد را بسیار کوتاه خوانده و گفته است، درحالی که این امکان از نظر علمی و فن‌آوری برای ایران هست که اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، ایران هرگز این راه را برنخواهد گزید.

ناگفته‌های حجت‌الاسلام خاتمی از دولت

حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران دیروز اعلام کرد، یکسری حرف درباره دولت دارد که گفتنی نیست و چه بسا ۱۰‌سال دیگر گفتنی است. وی که درباره مولوی و ارشادی بودن اظهارات مقام معظم رهبری با فارس گفت‌وگو می‌کرد درباره دولت گفت: احساس می‌کنم بعضی‌ حرف‌ها در شرایط کنونی گفتنی نیست. اما آنچه در شرایط کنونی گفتنی است را به مردم می‌گویم.

خاتمی از مردم خواست «گفتمان انقلاب اسلامی» را در نظر گرفته و «افراد و جریان‌ها را با گفتمان انقلاب تطبیق» بدهند. امام جمعه موقت تهران درباره ارشادی ‌یا مولوی بودن نظرات و دستورات مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه جامعه اسلامی گفت: وقتی مقام معظم رهبری فرمایشی را علنی بفرماید، ولو نگوید به عنوان ولی‌فقیه می‌گویم، مثلا بگوید، خواهش می‌کنم اردوکشی‌ خیابانی نکنید.

این بحث ارشادی نیست بحث حکم است که باید تبعیت کرد. وقتی از جایگاه رهبری، حرفی گفته شود همه‌‌اش مولوی است.

وی معتقد است حتی مقام معظم رهبری توصیه نیز فرمودند مولوی است. عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در این رابطه افزود: توصیه و خواهش رهبری هم مولوی است. حتی اگر بگوید مصلحت می‌دانم این کار بشود کسی که خود را ولایتمدار می‌داند باید تابع باشد. بحث ارشادی زمانی است که ولی فقیه نظری می‌دهد، سوال می‌شود که رهبری نظرش را بگوید اما ولی‌فقیه نظرش را به عنوان ولی‌فقیه نمی‌گوید.

خاتمی با نقل خاطره‌ای از مقام معظم رهبری گفت: در یک موضوعی، بنده یک نظری داشتم که آن‌را نمی‌گویم. نظر بنده به آقا منتقل شد، ایشان گفتند نظر فلانی صحیح است. به آقا پیام دادم و گفتم که اگر این پیام به فلان جمع منتقل شود؟‌ ایشان فرمودند، نه این کار را نکنید، این نظر شخصی من است. در حقیقت آقا می‌خواست بگوید که این نظرش مولوی نیست.

پس هر امری که آقا از جایگاه‌ حکومتی، رهبری و مباحثی که معظم له تمایل دارند منتشر و پخش شود، مولوی است.

پایان دوره ریاست‌جمهوری، پایان زندگی سیاسی احمدی‌نژاد است

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تازه‌ترین اظهارنظر خود آینده محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و نزدیکان او را پیش‌بینی کرد. وی که با هفته نامه اصولگرای پنجره گفت‌وگو می‌کرد، در خصوص آینده احمدی‌نژاد بعد از ریاست‌جمهوری گفت: فکر میکنم اگر اصولگرایان بهدلیل آنکه ایشان با رهبری زاویه پیدا کرده است، وی را بازنشسته اجباری نکنند بهعنوان استاد در دانشگاه علموصنعت باقی خواهند ماند.

اما زیباکلام درباره نزدیکان احمدی‌نژاد می‌گوید: قطعا برای برخی از نزدیکان ایشان مثل آقای اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی، حمید بقایی و… پرونده‎‎هایی تشکیل و برای آنها مشکل ایجاد میشود. وی شجاعت و شهامت را یکی از صفات احمدی‌نژاد خواند و گفت: اگر یک دهم شهامت و جسارت احمدینژاد را آقای خاتمی داشت، هم وضع کشور و هم وضع اصلاحطلبان خیلی بهتر از آن چیزی میشد که امروزه هست.

زیباکلام ادامه داد: صفت دوم آقای احمدینژاد این است که ایشان درجهای از پایبندی و تعهد و رفاقت را برای کسانی که با ایشان کار کرده و بیعت کردند رعایت میکند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر ایستادگی ایشان برای آقای رحیممشایی نبود، من فکر میکنم تا حالا برای آقای مشایی مشکل پیش آمده بود؛ اما دیدیم که آقای احمدینژاد خیلی چیزها را برای مشایی از دست داد ولی حاضر نشد که مشایی له شود. اینگونه رفتار کردن در میان بسیاری از دولتمردان ما رایج نبوده و نیست. زیباکلام معتقد است این دو صفت احمدینژاد برایش تبدیل به دردسر شده و وی باید امیدوار باشد که بگذارند در دانشگاه علموصنعت درس بدهد.

وی در ادامه به محبوبیت کنونی رئیس‌جمهور در اقشار و لایه‌های محروم‌تر جامعه اشاره کرد و گفت: اگر فردا ایشان در انتخاباتی شرکت کنند راحت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی میآورند. وی در عین حال تاکید کرد: فکر میکنم پایان دوره ریاستجمهوری‌ احمدینژاد، پایان زندگی سیاسیاش باشد.

روزنامه قدس:

خبر مشکوک آلمانها

سایت رادیو دویچه وله آلمان در خبری مشکوک نوشت:برخی مقامات آمریکایی گفته اند که ایران با تهیه برنامه‌هایی می‌خواهد در روند ارسال نفت به بازارهای جهانی اخلال ایجاد کند.

راه اندازی شبکه جعلی در سوریه

حامیان عناصر مسلح در سوریه شبکه ای ماهواره ای جعلی را با آرم تلویزیون این کشور راه اندازی کرده اند.

واکنش سپاه به یک خبر دروغ

سردار رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران در پاسخ به ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره شهادت سردار سلیمانی در دمشق گفت که نقل این خبر آمال و آرزوهای این رسانه‌های معاند است که در قالب اطلاع رسانی به افکار عمومی ارایه می‌شود.

جرم عجیب!

۳جوان عربستانی به دلیل بودن تصویر “شیخ نمر النمر” در تلفن همراهشان، بازداشت شدند.

تحرکات جدید یک روزنامه جنجالی

یکی از روزنامه های کشور در تدارک انتشار ویژه نامه ای است که در آن تفکر “انجمن حجتیه نوین” تبلیغ و ترویج شده است. این روزنامه پیش از این نیز چند ویژه نامه جنجالی منتشر کرده که با اقدامات قضایی مواجه شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی:

وهابی ها خواستار تخریب حرم حضرت زینب شده اند

* در پی اقدام عناصر مسلح در حمله به منطقه زینبیه در اطراف دمشق، نیروهای ارتش در واکنشی سریع به این حملات پاسخ دادند و با استقرار کامل در این منطقه کاملاً توطئه تخریب این مکان مقدس را خنثی کردند. به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) – ابنا – پس از دعوت رسانه‌های وابسته به وهابی‌ها برای تخریب اماکن و حرم‌های مقدس سوریه، تلاش تروریست‌های مسلح برای دردست گرفتن کنترل حرم حضرت زینب(س) اطراف دمشق و تخریب آن با واکنش سریع نیروهای ارتش سوریه با شکست مواجه شد.

حملات عناصر و گروه‌های مسلح به منطقه حضرت زینب(س) بیانگر وابستگی کامل عناصر مسلح و تروریست به جریانهای وهابی خارجی و تلاش آنها برای برانگیختن جنگ داخلی و طایفه‌ای بین قومیتها و اقشار مختلف مردم این کشور است. رسانه‌های وابسته وهابی طی روزهای اخیر با تشدید تبلیغات، خواستار تخریب حرم حضرت زینب در اطراف دمشق شده‌اند.

اعتراض ملکه انگلیس به ممنوعیت ورود ایرانی ها عراقی ها به مصر

* ممنوعیت ورود ایرانی‌ها و عراقی‌ها به مصر مورد اعتراض شدید ملکه انگلیس قرار گرفت.

الیزابت دوم ملکه انگلستان با ارسال نامه‌ای شدیداللحن به مرسی اقدام وی در ممانعت از ورود ایرانی‌ها و عراقی‌ها به خاک مصر را مورد نکوهش قرار داد. این نامه را جیمز وات سفیر انگلیس در قاهره تسلیم محمد عمرو وزیرخارجه مصر کرد.

در این نامه که وزارت خارجه انگلیس آن را شدیداللحن توصیف کرده مراتب عدم رضایت مندی دیوان پادشاهی نسبت به برخی تصمیمات مرسی از جمله ممنوعیت ورود اتباع عراق و ایران به خاک مصر اعلام شده است. الیزابت از مرسی خواسته است ملت‌ها را وارد بازی‌های سیاسی نکند. مرسی، ورود اتباع ایران و عراق به مصر را ممنوع کرده. این درحالی است که اتباع رژیم صهیونیستی بدون مشکل به مصر سفر می‌کنند.

اجاره زمین های کشاورزی ایران توسط دولت قطر

* درحالی که برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از درخواست اجاره زمین‌های کشاورزی ایران توسط دولت قطر ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، یک مقام مسئول در سفارت قطر اعلام کرد در حدود ۸ ماه پیش این زمین‌ها از ایران اجاره شده است!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اخیراً در نامه‌ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه، از آمادگی تجار قطری برای سرمایه‌گذاری در ایران از طریق اجاره بلند مدت زمین‌های زراعی در بخش کشاورزی خبر داده و تاکید کرده است: متقاضیان تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری برای اعلام درخواست مشارکت خود با قطری‌ها فرصت دارند.

همچنین از متقاضیان خواسته است که مشخصات مربوط به زمین‌های کشاورزی (زمین، ساختمان، تأسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و…) را به مدیریت صدور پروانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کنند.

جالب است که این مقام مسئول در سفارت قطر ضمن ارائه آدرس سایتی که اقدام به اجاره اراضی کشاورزی ایران می‌کند، خطاب به خبرنگار گفت: شما چرا خبرها را آنقدر دیر می‌خوانید، چون زمینهای مورد نیاز در حدود ۷ تا ۸ ماه پیش از ایران اجاره شده است!


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.