نیازکشور به واردات سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم

۰۱م آذر ،

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: صنایع کشور ما به واردات سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم و ۴۵ هزار تن بیلت نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، شاهین مارکاریان در نشست سندیکای آلومینیوم در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: هم اکنون سه واحد ایرالکو با ظرفیت تولید ۱۷۵ هزارتن، المهدی با ظرفیت ۱۱۰ هزار تن و هرمزآل با ظرفیت ۱۴۷ هزار تن در حوزه تولید شمش آلومینیوم فعالیت دارند.

وی ادامه داد: اکنون کارخانه ایرالکو (اراک ) سالانه ۳۵ هزار تن بیلت تولید می کند و با توجه به زمینه جذب این نوع تولید چنانچه بیش از این رقم هم تولید شود بازار داخل امکان جذب دارد.

مارکاریان تصریح کرد:میزان کل تولید شمش آلومینیوم در کشور ۲۹۵ هزارتن که از این میزان ۱۵۰هزارتن صادر می گردد.

وی افزود: همچنین صنایع کشور ما به واردات سالانه ۱۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم و ۴۵ هزار تن بیلت نیاز دارد. 

عضو هیات مدیره سندیکای یادشده از قیمت نفت و نسبت یک یورو در مقابل دلار به عنوان عوامل موثر در تعیین قیمت LME یاد کرد و گفت : صنعتکاران آلومینیوم هرروز باید آمارهای این بخش را مرور کنند تا بتوانند جهت حرکت خود را بازیابند.

مارکاریان ادامه داد: امروز نبود همپوشانی دانشگاه وصنعت، عدم تربیت نیروهای مجرب از سوی سازمان آمورش فنی وحرفه ای و نبود یا ناکافی بودن تسهیلات بانکی برای بخش تولید به منزله بخشی از چالش های  صنایع آلومینیوم  محسوب می گردد.

عضو هیات مدیره سندیکای  آلومینیوم  گفت: بررسی های اقتصادی حاکی است، برای دستیابی به ظرفیت تولید مورد نظر در صنعت آلومینیوم، سرمایه گذاری سه تا چهار هزار دلاری برای هر تن آلومینیوم مورد انتظار است که این رقم شامل زنجیره کامل تولید(استخراج بوکسیت، تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم) می گردد.

وی خاطرنشان کرد: در جهان، صنایع خودرو سازی، بزرگترین مصرف کنندگان آلومینیوم محسوب می شوند اما در ایران صنایع پایین دستی مهمترین مصرف کننده آن می باشند.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای روزافزون در حوزه صنایع خودرو، پیش بینی می گردد، قیمت LME تا سال ۲۰۲۴ افزایش یابد./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.