تولیدکنندگان برای تامین مالی خود ناچار به صادرات شمش آلومینیوم می باشند

۰۱م آذر ،

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت:در حالی که کمبود شمش آلومینیوم در کشور وجود دارد، واحدهای تولیدی برای تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود ،ناگزیر به صدوراین ماده اولیه می باشند .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علی صباغ ثانی نژاد، در نشست  سندیکای آلومینیوم در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و  کشاورزی ایران اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵، بازار داخل کشور مصرف کننده ۳۸۵ هزار تن شمش و پیلت بود و در کنار آن ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نیز قراضه آلومینیوم وارد کشور می شد.

وی افزود: اما متاسفانه در شرایط فعلی بدلیل تعطیلی شمار بسیاری از واحد ها و فعالیت بعضی از آنها با نیمی از ظرفیت خود، سبب شده که هم اکنون مصرف داخلی کاهش یافته است.

صباغ ثانی نژاد ادامه داد: هم اکنون سه واحد تولیدی کشور ایرالکو ، المهدی و هرمزال در مجموع ۳۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می کنند و با توجه به نیاز ۳۸۵ هزارتنی کشور، ۶۵ هزار تن کمبود شمش داریم.

وی تصریح کرد:متاسفانه در این شرایطی که مشکل کمبود شمش آلومینیوم در کشور وجود دارد، واحد های تولید کننده شمش داخل کشور، به منظور تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز سالانه ۵۰ درصد از تولید خود را صادر می کنند و در غیر اینصورت امکان ادامه فعالیت ندارند .

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خاطرنشان ساخت : واحد های تولید کننده شمش آلومینیوم کشور چنانچه اقدام به صادرات نکنند، تعطیل خواهند شد و تامین منابع آنها می تواند مانع از صادرات شود .

وی با انتقاد از اجرای خصوصی سازی در واحد های تولید کننده آلومینیوم اظهار داشت : هنگامی که مدیریت این واحد ها دولتی است ، نمی توانیم بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در این بخش مهر تایید زد .

صباغ ثانی نژاد با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس از رقبای اصلی ایران در تولید شمش آلومینیوم می باشند، گفت: این کشورها، هنگام آغاز فعالیت کارخانه ایرالکو ،وجود خارجی نداشتند ، اما آنها امروز به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی دست یافته اند .

وی ادامه داد: هشت سال قبل مسئولان وقت وزارت صنایع و معادن وعده دستیابی به ظرفیت سالانه یک میلیون تن شمش آلومینیوم را دادند ، درحالی که اکنون ظرفیت تولید ۳۲۰ هزارتن است و پیش بینی شده تا پایان برنامه پنجم توسعه به رقم ۹۱۰ هزار تن دست یابیم./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.