همه سیاستمداران قربانی بحران اقتصادی اروپا/سارکوزی هشتم شد

سارکوزی را همانند بسیاری از سیاستمداران اروپا، قربانی بحران اقتصادی و بدهی های انباشته شدۀ اروپا و نارضایتی مردم از وضعیت موجود و سیاستمداران می دانند. در ذیل سیاستمداران اروپایی که به دلیل بحران اقتصادی اروپا قدرت را ترک کردند، می خوانید:
*ایرلند
برایان کوئن، نخست وزیر ایرلند، اولین قربانی بحران بدهی های اروپا بود که بعد از شکست حزبش (فینا فیل) که قریب ۸۰ سال فعال عرصۀ سیاسی ایرلند بود، در انتخابات فوریه ۲۰۱۱ از رقیب شکست سختی خورد. اندا کنی از حزب محافظه کار فاین گائل جانشین کوئن شد و توانست ائتلافی را تشکیل دهد که برنامه های بهتری برای بازپرداخت بدهی ایرلند-که در سال ۲۰۱۰ به این کشور اختصاص یافته بود- ارائه کند.
*پرتغال
ژوزه سوکراتس، نخست وزیر پرتغال در مارس ۲۰۱۱ با رد بستۀ چهارم ریاضتی پارلمان از سمت خود استعفا داد. متعاقباً در انتخابات ژوئن ۲۰۱۱ محافظه کاران قدرت را در دست گرفتند و پدرو پاسوس کوئلو به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.
*اسلواکی
دولت راست میانه به رهبری ایوتا رادیکوا متعاقب رأی عدم اعتماد پارلمان به طرح نجات کشور در اکتبر ۲۰۱۱ شکست خورد. اسلواکی در نهایت در چهارچوب برنامه های نجات اروپا، طرح مذکور را با حمایت اپوزیسیون پارلمان به تصویب رساند. در ۱۵ مارس ۲۰۱۲ رابرت فیکو از جریان چپ در انتخابات پیروز شد.
*ایتالیا
سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا در نوامبر ۲۰۱۲ متعاقب از دست دادن اکثریت پارلمانی اش از سمت خود کنار رفت. غول ۷۶ سالۀ رسانه ای ایتالیا بعد از سالهای متمادی حضور در عرصۀ سیاسی ایتالیا جای خود را به ماریو مونتی، تکنوکرات ایتالیایی داد که پیشتر کمیسر اتحادیه اروپا بود. طرح و برنامه های مونتی با حمایت اکثریت احزاب پارلمان به تصویب رسید.
*یونان
جرج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان در نوامبر ۲۰۱۱ از قدرت کنار رفت و جای خود را به لوکاس پاپادموس، رییس بانک مرکزی یونان و یکی از مشاوران بانک مرکزی اروپا داد. پیشتر پاپاندرئو با فشار و نارضایتی بسیاری از احزاب در مقابل برنامه های ریاضتی اروپا روبرو شده بود. اما نتایج انتخابات پارلمانی که روز ۶ می برگزار شد، همچنان تشکیل دولت در این کشور را با موانع جدی روبرو کرده است.
*اسپانیا
ژوزه لوئیز رودریگز زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا نیز متعاقب افزایش نارضایتی ها از بستۀ ریاضتی از سمت خود کنار رفت. ماریو راجوی محافظه کار، پس از ژاپاتروی سوسیالیست قدرت را در دست گرفت. راجوی نیز در حال اجرای همان برنامه های ریاضتی است که دولت پیشین قصد انجام آن را داشت.
*هلند
مارک روت، نخست وزیر هلند به همراه اقلیت خود در آوریل ۲۰۱۲ متعاقب عدم جلب حمایت راستی ها برای طرح کاهش(۳ درصدی) کسر بودجه کشور از قدرت کناره گیری کرد. طرحی که در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا اجرای آن لازم است. قرار است انتخابات در سپتامبر ۲۰۱۲ برگزار شود.

خلیج تایمز/ ۷ می ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.