هنر شخصی ام را در فیلمبرداری روی دست به نمایش می‌گذارم

احساس می‌کنم فیلمبرداری روی دست به انتقال حس واقعی به بیننده توسط حرکت دوربین کمک می‌کند.

فرشاد گل سفیدی فیلمبردار و تصویربردار سینما و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران درباره نقش فیلمبرداری در ارتقا کیفیت فیلم اظهار داشت: مهم ترین عاملی که می‌تواند در فیلمبرداری خوب و با کیفیت اثر مطلوب و نامطلوب داشته باشد فیلمنامه است که به نظر من ۸۰ درصد روی کیفیت فیلم تاثیر مطلب دارد من به عنوان یک فیلمبردار اگر بتوانم با قصد ارتباط برقرار کنم و از آن انرژی بگیرم به نحو احسنت کار فیلمبرداری را  انجام می‌دهم.

وی در ادامه افزود: در خیلی مواقع برایم پیش آمده کاری را انجام دهم که صدابرداری یا فیلمنامه خوب نداشته و با اینکه برای کار خیلی زحمت کشیدم نتوانستم کار را به صورت مطلوب در بیاورم زیرا که همه عوامل همانند زنجیروار به هم وابسته است و می‌تواند در دنیای فیلمبرداری تاثیر گذار باشد.

گل سفیدی ادامه داد: به طور مثال سریالی را به نام “هویت” به کارگردانی مهدی ودادی کار کردم که فیلمنامه خوبی نداشت که من با تکنیک هیا خاصی سعی کردم به نحوی فیلمبرداری کنم که ضعف فیلمنامه دیده نشود و تا حدودی هم موفق بودم اما در این میان هم می‌توانم از فیلمنامه و دیگر عوامل سریال تلویزیونی تا ثریا یاد کنم که با فضاسازی خوبی که داشت یکی از بهترین کارهای من بود.

گل سفیدی درباره استفاده فیلمبردار از هنر فیلمبرداری و تصویربرداری در ساخت فیلم عنوان کرد: همان طور که گفتم اینکه یک فیلمبردار بتواند هنر مختص فیلمبرداری خود را به معرض نمایش بگذارد باید همه عوامل از جمله فیلمنامه کار خود را به خوبی انجام دهند در این صورت است که هنر فیلمبرداری دیده می شود.

این تصویر بردار کشور اظهار داشت: من به شخصه هنر خودم را در فیلمبرداری روی دست به نحو احسنت به نمایش می‌گذارم و احساس می‌کنم این نوع فیلمبرداری به انتقال حس واقعی به بیننده توسط حرکت دوربین، صدای نفس فیلمبردار و تکان تکان خوردن های فیلمبردار کمک می‌کند.

وی درباره حد امکانات و مشکلات فیلمبرداری در عرصه سینما اظهار داشت: ما مشکل تجهیزات نداریم چون روز به روز تجهیزات تخصصی در سینمای ایران در حال پیشرفت است، مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم نداشتن نیروی تخصصی در عرصه فیلمبرداری است و از دیگر مشکلات نداشتن وقت کافی برای انجام کار است که در بهتر ارائه کردن کار فیلمبرداری تاثیرگذار است.

گل سفیدی درباره جریان ارتباط فیلمبردار با کارگردان و حد استفاده از سلیقه کارگردان در فیلمبرداری بیان کرد: به طور معمول در جلسه اولی که برای آشنایی با عوامل و کارگردانان ایجاد می شود سعی می‌کنم با کارگردان ارتباط برقرار کنم اگر موفق بودم که با انرژی شروع به انجام کار می‌کنم، اگر موفق نشدم رابطه مطلوبی با کارگردان برقرار کنم و اختلاف نظر بین ما شدید بود سعی می‌کنم با گفتگو به تفاهم برسیم و اگر باز ناموفق بودم به طور قطع کار نخواهم کرد.

وی تاکید کرد: انرژی کارگردان و میزان تفاهم نظر و سلیقه برایم حائز اهمیت است در یکی از آثارم به دلیل اختلاف نظر شدیدی که با کارگردان داشتم ۳ ماه زجر کشیدم ولی کار را ترک نکردم، ولی پس از اتمام کار دیگر با آن کارگردان کار نکردم./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.