وضعیت مسلمانان در آلمان، از ادعا تا واقعیت

تازه ترین گزارش این سازمان درباره وضعیت مسلمانان کشورهای اروپایی، نشان می دهد که ظاهر دینی پیروان اسلام و ابراز آشکار باورهای مذهبی بویژه در فرانسه، هلند و بلژیک، موجب شده آنان از دستیابی به شغل مناسب محروم شوند در حالیکه آزادی بیان و عقیده مبنای قانون اساسی در بسیاری از این کشورها است.

در گزارش این نهاد حقوق بشری آمده است: دولت های اروپایی باید بیشتر تلاش کنند تا الگوهای منفی علیه مسلمان ها را بشکنند و با پیشداوری ها در این زمینه برخورد جدی تری داشته باشند.

‘هندریک لورگس’ معاون سخنگوی وزیر کشور آلمان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، در رابطه با وضعیت مسلمانان در این کشور با توجه به گزارش سازمان عفو بین الملل درمورد اسلام هراسی و گسترش تبعیض علیه مسلمان در اروپا، مدعی شد: آلمان در زمره کشورهایی که در گزارش عفو بین الملل به آن اشاره شده نیست و مسلمانان شرایط خوبی دارند.

لورگس در همین زمینه به برگزاری یک نشست سالیانه به عنوان ‘کنفرانس اسلام’ از سوی وزارت کشور با حضور نمایندگان گروه های مختلف اسلامی در آلمان، اشاره کرد و گفت: کنفرانس اسلام که همه ساله با هدف شناسایی و حل مشکلات برگزار می شود، دستاوردهای فراوانی داشته و در بهبود وضعیت این گروه بزرگ جمعیتی نقش فراوانی ایفا کرده است.

کنفرانس اسلام که شش سال پیش به ابتکار ‘ولفگانگ شویبله’ وزیر کشور وقت آلمان و با هدف رسیدگی و حل مشکلات مسلمانان این کشور که پس از پروتستان ها و کاتولیک ها، سومین گروه جمعیتی را تشکیل می دهندتاسیس شد،

ششمین دوره این نشست ماه گذشته در برلین با حضور نمایندگان نهادهای متعلق به مسلمانان و وزیران داخلی ایالت‌ها برگزار شد.

معاون سخنگوی وزارت کشور آلمان در ادامه گفت و گو، همراهی بهتر و بیشتر زنان و مردان مسلمان در بازار کار آلمان را یکی از محورهایی مهم مورد بررسی در این اجلاس خواند و گفت: در نشستی که بتازگی با عنوان ‘مسلمانان و بازار کار آلمان’ برگزار شد،این موضوع بویژه تجربه بکارگیری زنان محجبه مسلمان در مشاغل مورد نیاز مورد بررسی قرار گرفت.

لورگس با بیان اینکه برای رای یک دادگاه در آلمان بخاطر محروم شدن یک زن محجبه مسلمان از شغل مورد نظرش،غرامت پرداخت شد.

وی به نقل از رییس اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگان نیز گفت: جمعبندی ما از شرایط این است که حجاب و دین، کار را برای اشتغال مسلمانان و دسترسی به بازار کار محدود و مشکل نمی کند، بلکه نگرش موجود در این باره مشکل ساز است که باید برای اصلاح آن اقدام شود.

این مقام وزارت کشور آلمان درحالی از موفقیت آمیز بودن نشست های سالیانه با گروه های مسلمان سخن می گوید و آن را در برطرف کردن مشکلات موثر ارزیابی می کند که برگزاری آخرین اجلاس مقامات دولتی با نمایندگان گروه های اسلامی با انتقادهای زیادی نسبت به موضوعات مطرح مواجه شد و گروه های اسلامی بر این نکته تاکید داشتند که هدف اصلی از برگزاری گردهمایی مغفول ماند.

بسیاری از شرکت کنندگان و نمایندگان گروه های اسلامی که تجربه حضور در نشست های قبلی را داشتند، در انتقاد به موضوعاتی که از سوی برگزار کنندگان برای بررسی انتخاب می شود، از حضور در نشست امسال خودداری کردند.

معاون سخنگوی وزارت کشور آلمان اما معتقد به فعال بودن نشست های سالیانه کنفرانس اسلامی است و در همین زمینه گفت: جزوات و مقالات مفیدی از این نشست ها درباره همگرایی مسلمانان در بازار کاری اروپا ارائه می شود و با ارائه آن به شرکت ها و نهادهای اشتغال زا و دعوت از آنها برای عمل به مفاد آن، از شرکت هایی که در این زمینه موفق عمل کرده و در پیشبرد چند فرهنگی در محل کار و حوزه اشتغال فعال باشند، تقدیر و الگو برداری می شود.

لورگس همچنین مبارزه با اسلام ستیزی و اسلام هراسی را از دیگر مباحث مهمی عنوان کرد که بطور مرتب در کنفرانس اسلام، بررسی و با تشکیل گروه های کاری و عملیاتی درمورد آن تصمیم گیری شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار می گیرد.

این مقام وزارت کشور آلمان در این گفت وگو نیز وعده داد که در نشست سال آینده کنفرانس اسلامی حتما موضوعات اشاره شده در گزارش سازمان عفو بین الملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر قبل از انتشار تازه ترین گزارش سازمان عفو بین الملل، نمایندگان گروه های مسلمان در آلمان از جمله شورای مرکزی مسلمانان و همچنین شورای اسلامی سال ها است که انتقادهای خود را مطرح می کنند.

براساس این انتقادها، مسلمانان در تمامی سطوح و از اولین دوره آموزشی تا انتخاب شغل مورد نظر البته اگر به آن دست یابند، با مشکلات و تبعیض های زیادی مواجهند.

به گفته مسلمانان، بزرگترین مشکل در این زمینه درمورد زنان محجبه است که برغم برخوداری از توانمندی و تخصص، شانس کمتری برای شغل یابی دارند و این تبعیض و بی عدالتی اجتماعی در شهرهای کوچک و دورافتاده که مهاجران کمتری حضور دارند به مراتب بیشتر است.

در رابطه با موضوعات دیگری همچون اسلام ستیزی و اسلام هراسی نیز، رهبران جامعه مسلمان آلمان بارها در این نشست ها لب به انتقاد گشوده و با بیان اینکه دولت این مشکل را جدی نمی گیرد، نسبت به ادامه این وضع اعترضات خود را مطرح کرده اند.

اسلام هراسی و مسلمان ستیزی بگونه مشخص در رسانه های افراطی و صهیونیستی آلمان بگونه ای است که سیاستمداران و رهبران احزاب بویژه حزب حاکم آنگلا مرکل از آن در تبلیغات انتخاباتی خود بهره برداری می کنند.

در سال های اخیر همچنین چندین مورد به آتش کشیده شدن مساجد، حمله به مسلمانان و مراکز تجاری آنان در آلمان رخ داده است و این اقدامات اسلام ستیزانه در حالی ادامه دارد که رهبران جامعه مسلمانان به دفعات خواستار حفاظت فیزیکی از این اماکن شده اند.

افزون بر آلمان، همه این حوادث و اتفاقات ناگوار درمورد مسلمانان مقیم اروپا درحالی رخ می دهد که ‘هانس پیتر فریدریش’ وزیر کشور نشست های کنفرانس اسلام در برلین را ‘فوق‌العاده سازنده’ توصیف می کند، اما در مقابل، منتقدان از اینکه برگزار کنندگان بیشتر دیدگاه رسیدن به اهداف امنیتی خود را دارند، ناخرسندند.

کنفرانس اسلامی آلمان که از سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را آغاز کرده، قرار بود مکان هم اندیشی نمایندگان دولت با اعضای جامعه مدنی مسلمانان این کشور اعم از گروه های مسلمان و منتقدین اسلامی برای بهبود وضعیت مسلمان و رفع مشکلات باشد.

بی توجهی به این هدف بنیادی، مشکلات پنج دوره گذشته این نشست و انتقادات مطرح بویژه پس از سال ۲۰۰۹ بویژه با روی کار آمدن دولت مرکل، سبب شد نمایندگان احزاب دموکرات مسیحی و لیبرال دموکرات ها بیشتر بر مسائل امنیتی متمرکز شوند و رسیدگی به مسائل و مشکلات مسلمانان در حاشیه و حتی برخی موارد در فراموشی قرار گیرد.

با نگاهی دقیق تر به این نشست ها و مباحث مطروحه، تناقض در گفتار و عمل دولتمردان آلمانی در مورد مسلمانان و وضعیت آنان در این کشور آشکارتر می شود، زیرا نه تنها موضوعات امنیتی محور کنفرانس اسلام را تشکیل می دهد بلکه در کنار آن مواردی نیز بگونه تحمیلی مطرح شده است.

به گفته منتقدان، درباره موضوعاتی همچون ازدواج اجباری بین مسلمان ،خشونت در منزل و برابری زن و مرد در این نشست ها بحث می شود در حالیکه حاشیه ای، غیر مهم و بسیار نادر است و در یک نشست سالیانه باید به مسائل مهمتری از جمله، ‘تبعیض در بکارگیری مسلمان در مشاغل مهم’ و همچنین ‘نگاه تبعیض آمیز در آموزشگاه ها و مدارس بین دانش آموزان مسلمان و غیر مسلمان’ پرداخته شود.

‘مبارزه با اسلام هراسی’، ‘رفتار خشونت آمیز علیه مسلمانان’ ،’مشکلات فراوان برای دریافت مجوز ساخت مسجد’ و همچنین ‘ارائه نشدن دروس اسلامی در مدارس آلمان برغم حضور دانش آموزان مسلمان’ نیز از دیگر مسائل است و گروه های اسلامی اعلام کرده اند، باید در نشست های مشترک با نمایندگان دولت بررسی شود.

اوج اختلافات شرکت کنندگان و برگزار کنندگان در کنفرانس اسلامی، سال گذشته شکل گرفت که وزیر کشور آلمان در قالب ارائه پیشنهاد ‘مشارکت امنیتی’ به مسلمانان، خواستار جاسوسی و افشای اسرار دیگران شدکه با انتقادهای تند گروه های اسلامی روبرو شد.

بسیاری از منتقدان برگزاری این نشست ها با موضوعات و محورهای مورد اشاره، بر این اعتقادند که پنج دوره قبلی نیز دستاورد ملموسی در بهبود وضعیت مسلمانان و رفع مشکلات اساسی نداشته است و نگاه امنیتی، اجازه توجه به مسائل دیگر اعم از اجتماعی و فرهنگی را به برگزار کنندکان نداده و همچنان تبعیض ها و رفتارهای خشونت آمیز و ناعادلانه با مسلمانان ادامه دارد.

شرایط مسلمانان بگونه ای نامناسب است که حتی ‘کریستیان وولف’ رییس جمهوری وقت و هم حزبی صدراعظم کنونی آلمان سال ۲۰۱۰ مجبور شد، بر این نکته تاکید کند که دین اسلام و مسلمانان جزیی از جامعه آلمان هستند که این اظهارات هدف انتقادهای رسانه های تندرو و طیف احزاب محافظه کار بویژه دموکرات مسیحی ها و سوسیال مسیحی ها قرار گرفت که وزیر کشور آلمان نیز عضو همین حزب است.

گروه های تندرو ضد اسلامی در حالی انبوه شواهد تاریخی اثبات تعلق مسلمانان به جامعه آلمان را رد می کنند که حضور نزدیک به ۵/ ۴ میلیون مسلمان و نقش آنان در بازسازی آلمان بویژه در بخش صنعتی این کشور پس از ویرانی جنگ جهانی دوم، نیازی به اثبات ندارد.

از سوی دیگر، رهبران احزاب حاکم دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات ها همواره با اهداف سیاسی و برای جذب آرای حوزه راست افراطی، عبارت اسلام ستیزانه ‘مسلمانان جزیی از آلمان نیستند’ را دائم تکرار می کنند.

براساس حاکم شدن چنین دیدگاهی دربین دولتمردان آلمانی و نپرداختن به موضوعات مهم و اساسی در نشست سالیانه کنفرانس اسلامی، چندین گروه بزرگ از مسلمانان، دیگر علاقه ای به حضور در این نشست نشان نمی دهند و در اعتراض به ترکیب اعضا از سوی دولت، آن را تحریم کردند.

‘فولکر کاوودر’ رییس فراکسیون های دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در پارلمان از جمله کسانی بود که در آستانه برگزاری نشست امسال در سخنانی تعجب برانگیز، بار دیگر ادعای هم حزبی های خود را تکرار و اسلام و مسلمانان را جزئی از آلمان ندانست که همین اظهارات تردیدها درمورد انگیزه اصلی برگزاری چنین نشست هایی را افزایش داد.

‘آرمینا اومریکا’ اسلام شناس معروف آلمانی که از شهر بوخوم در این نشست های سالیانه شرکت کرده، از جمله کسانی است که با اعلام ‘بدون حاصل بودن و نبود هیچ پیشرفتی’، این اجلاس را تحریم کرده است.

برغم انتقادات گروه های مسلمان، برگزار کنندگان مدعی هستند که این کنفرانس از بدو تاسیس، دستاوردهای مهمی داشته و به هدف ایجاد تفاهم بین مسلمانان و غیرمسلمانان رفع تبعیض و بی عدالتی دست یافته است، در حالیکه گزارش اخیر عفو بین الملل نه تنها چنین چیزی را نشان نمی دهد، بلکه تایید کننده افزایش تبعیض ها علیه مسلمانان در اروپا از جمله آلمان است.

اروپام** ۱۷۰۱**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۱۴۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.