وضع عوارض بر قیمت بنزین در کلان‌شهرها برای مقابله با تخریب محیط زیست

کمیسیون تلفیق تصویب کرد:

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص وضع عوارض بر روی قیمت بنزین در کلان‌شهرها برای مقابله با تخریب محیط زیست خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش با بیان این مطلب گفت: در مصوبه روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه کمیسیون تلفیق در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ علاوه بر اینکه کمک‌هایی به بخش تولید و همچنین بیمه بیکاری در سال ۹۳ از محل اجرای هدفمندی در نظر گرفته شده، همچنین اجازه وضع عوارض بر روی قیمت بنزین در کلان‌شهرها و شهرهای بالای جمعیت یک میلیون نفر به دولت داده شده است.

وی افزود: اگر این مصوبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا بتواند اقدامات خوبی را برای مقابله با تخریب محیط زیست، توسعه مترو در کلان‌شهرها، توسعه ناوگان حمل و نقل شهری، جایگزینی سوخت‌های استاندارد، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های آینده و یک سری اقدامات موثر به اجرا درآورد.

این عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: در واقع در صورت تصویب نهایی پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای نخستین بار در راستای اصل ۵۰ قانون اساسی (درخصوص حمایت از محیط زیست) گامی برداشته می‌شود و ما امیدواریم نمایندگان مجلس در صحن علنی برای رفع ایراد شورای نگهبان به پیشنهاد کمیسیون تلفیق رای دهند.

تابش اضافه کرد: در این مصوبه کمیسیون تلفیق، سقف درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۴۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه نان و برق مجموع درآمد دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ۵۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت پیش از این درآمد ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیاردی از محل اجرای هدفمندی در سال ۹۳ را پیش‌بینی کرده بود، گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی کاسته خواهد شد و این جامعه را آرام می‌کند و به مردم اطمینان می‌دهد که قیمت حامل‌های انرژی به صورت نظام گسیخته افزایش نمی‌یابد.

این عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد که مصوبه این کمیسیون هم شیب درآمدی هدفمندی در سال ۹۳ را منطقی‌تر می‌کند و هم دست دولت در پرداخت یارانه به خانواده‌های نیازمند را بازتر خواهد کرد. ضمن اینکه در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد اقدامات ارزشمندی برای مقابله با تخریب محیط زیست انجام می‌شود لذا امیدواریم مصوبه کمیسیون تلفیق مورد تایید نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار گیرد.

تابش در پایان تاکید کرد که مصوبه کمیسیون تلفیق، تعادلی بین درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین یارانه پرداختی به خانوارها ایجاد خواهد کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.