وقتی شست‌وشوی لباس‌ها دیجیتالی می‌شود

جام جم آنلاین: بیش از یک قرن از زمانی که نخستین ماشین‌های لباسشویی قدم به زندگی انسان گذاشتند، می‌گذرد. اگرچه تنها چند دهه است که این فناوری به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است.

طراحی ماشین‌های لباسشویی اولیه بسیار ساده بود و در بسیاری از آنها لازم بود تعدادی از مراحل شست‌وشو مانند آبکشی با دست انجام شود. اما با گذشت زمان بر قابلیت‌های این فناوری افزوده شده است و پیشرفت فناوری ساخت ماشین‌های لباسشویی تا حدی بوده است که نه‌تنها ماشین‌های لباسشویی مدرن و امروزی اتوماتیک شده‌اند بلکه علاوه بر شست‌وشو، امکان خشک‌کردن ‌لباس‌ها را نیز فراهم می‌کنند. نیاز به این فناوری در زندگی امروز به حدی فراگیر شده است که شاید تصور این که در گذشته همه لباس‌های اعضای یک خانواده پرجمعیت با دست شسته می‌شده است برای بسیاری از افراد جوان و نوجوان دور از ذهن باشد.

امروزه برخلاف گذشته دیگر مجبور نیستید برای شستن حجم زیادی از لباس‌ها که روی هم انباشته شده است، آستین‌هایتان را بالا بزنید و زمانی طولانی را به شست‌وشوی لباس‌ها اختصاص دهید بلکه می‌توانید به راحتی انجام همه این کارها را به عهده ماشین لباسشویی بگذارید تا کار شما را در مدت زمان کوتاهی انجام دهد. در حقیقت این روزها نه‌تنها جوامع شهری بلکه در جوامع روستایی هم تصور این که بدون ماشین لباسشویی زندگی کنیم تقریبا غیرممکن شده است.

آلودگی‌ها در محاصره ذرات جادویی

نسل جدید ماشین‌های لباسشویی به کمک فناوری‌های نوآورانه امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پیشرفت فناوری توانسته فرآیند ماشین‌های لباسشویی امروزی را کاملا متحول سازد به گونه‌ای که بسیاری از ماشین‌های لباسشویی مدرن و فوق‌مدرن امروزی براساس نیازها و ضرورت‌های زندگی در دنیای امروز طراحی و ساخته شده‌اند. برای مثال در نوعی از ماشین‌های لباسشویی که بتازگی به بازار عرضه شده است از روشی برای بهبود عملکرد شست‌وشو استفاده شده که موجب می‌شود این نوع ماشین‌های لباسشویی ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و علاوه بر این به انرژی کمتری نیاز داشته باشند. در این فناوری جدید تنها یک‌دهم آب و یک‌سوم مواد شوینده برای شست‌وشو لازم است و به جای آن از ریزدانه‌های پلاستیکی مخصوص قطبی‌شده استفاده می‌شود که می‌توانند در حضور مقدار بسیار کمی آب،‌ آلودگی‌ها و ذرات گرد و غبار موجود در لباس‌ها را به دام اندازند. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی برای بهبود عملکرد شست‌وشو، عملکرد دست را شبیه‌سازی می‌کنند و به این ترتیب علاوه بر این که کیفیت شست‌وشو به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند صدمات کمتری به البسه وارد می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اختصاصی ماشین‌های لباسشویی امروزی این است که نه‌‌تنها به امکانات پیشرفته‌ای برای شست‌وشوی انواع البسه مجهز هستند، بلکه مصرف انرژی در آنها به حداقل ممکن کاهش یافته است. اغلب مدل‌های جدید در آب سرد نیز قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند و به این ترتیب دیگر نیازی نیست با صرف مقدار قابل توجهی انرژی، دمای آب ورودی به مخزن لباسشویی افزایش داده شود.

فناوری موسوم به Eco Bubble یکی از جدیدترین فناوری‌ها در ماشین‌های لباسشویی مدرن است که عملکرد آن براساس ایجاد حباب و کف در حین شست‌وشو تعریف شده است. به این ترتیب، ابتدا مواد شوینده در آب حل شده و سپس از طریق محفظه‌هایی که به قسمت اصلی شست‌وشوی لباس‌ها تزریق می‌شود، قدرت پاک‌کنندگی مواد شوینده افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس، سرعت عملکرد کیفیت شست‌وشوی البسه تا ۴۰ درصد بهبود خواهد یافت. عرضه ماشین‌های لباسشویی بخار نیز از انقلاب جدیدی در صنعت لوازم خانگی خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد این دستاورد جدید رقیبی قدرتمند برای فناوری‌های متداول و قدیمی به کار رفته در تولید انواع مختلف لباسشویی باشد. مولکول‌های بخار آب بیشتر و عمیق‌تر در الیاف پارچه نفوذ می‌کنند و در نتیجه در مقایسه با آب، قدرت تمیزکنندگی بیشتری دارند و مهم‌تر از همه این‌که گرمای ناشی از بخار آب میکروب‌ها، انگل، قارچ و گرد و غبار موجود در الیاف پارچه را براحتی از بین می‌برد و در حقیقت مانند یک سیستم ضدآلرژی عمل می‌کند. میزان خشک‌شدن البسه نیز در این نوع ماشین‌های لباسشویی تا چهار برابر بیشتر است.

با استفاده از فناوری بخارشوی می‌توان در مدت زمان ۲۰ دقیقه پس از پایان شست‌وشو، چین و چروک‌های پارچه و لباس را به وسیله بخار از بین برد تا لباس‌ها به اتوکشی نیاز نداشته باشند یا راحت‌تر اتو شوند. استفاده از یون‌های نقره‌ نیز ابتکار دیگری است که در طراحی و ساخت نسل جدید ماشین‌‌های لباسشویی مورد توجه قرار گرفته است. یون‌های نقره نه‌تنها البسه را تمیز می‌کنند بلکه باکتری‌ها را نیز از بین برده و مهم‌تر از همه این‌که از رشد و تکثیر عوامل میکروبی روی البسه تا یک ماه جلوگیری می‌کنند. این سیستم منحصر به فرد علاوه بر این‌که با آب سرد لباس‌ها را می‌شوید و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند، این قابلیت را دارد که بدون نیاز به سفیدکننده یا مواد شیمیایی که به بافت پارچه آسیب رسانده و حساسیت‌های پوستی ایجاد می‌کند، هرگونه آلودگی یا لک ناشی از مواد غذایی را از روی البسه پاک کند.

اگر قصد خرید ماشین لباسشویی دارید …

در روزهای گرم تابستان، لباس‌ها زودتر کثیف می‌شوند و ماشین‌های لباسشویی بویژه در این روزها به یکی از پرکاربردترین وسایل تبدیل می‌شوند. اما جای نگرانی نیست می‌توانید با خیالی راحت، شست‌وشوی لباس‌ها را به ماشین لباسشویی امروزی بسپارید. چرا که در حقیقت آنها شبیه به یک خشکشویی خانگی عمل می‌کنند. شاید بهتر باشد در انتخاب ظرفیت ماشین لباسشویی، تعداد اعضای خانواده‌تان را ملاک قرار دهید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تعداد برنامه‌های تعریف‌شده برای ماشین لباسشویی است. هرچه برنامه‌های شست‌وشو متنوع‌تر باشد، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب بهترین برنامه براساس نوع البسه پیش روی شما خواهد بود و به این ترتیب می‌توانید نتیجه بهتر و مطلوب‌تری از فرآیند شست‌وشو انتظار داشته باشید.

اگر برای خشک‌کردن لباس‌ها پس از شست‌وشو با محدودیت زمانی و مکانی مواجه هستید و ترجیح می‌دهید لباس‌ها را پس از شست‌وشو خشک یا نیمه‌خشک از ماشین لباسشویی خارج کنید، بهتر است یک ماشین لباسشویی با دور خشک‌کن بالا بخرید. در بعضی از ماشین‌های لباسشویی برنامه‌‌ای اختصاصی برای شست‌وشوی لباس‌های مشکی (dark wash) تعریف شده است. لباس‌های مشکی به شست‌وشوی خاصی نیاز دارند تا رنگ آنها آسیب نبیند. این برنامه به شما کمک می‌کند از لباس‌های مشکی با حداقل آسیب رنگ در بلندمدت استفاده کنید. برنامه sport wash برنامه‌ای برای شست‌وشوی لباس‌های ورزشی است.

لباس‌های ورزشی نیز بافت بخصوصی دارند و چنانچه بدرستی شسته نشوند، کثیفی همچنان در بافت پارچه باقی مانده و به آن آسیب می‌رساند. اما برنامه‌ای که برای شست‌وشوی لباس‌های ورزشی در نظر گرفته شده این محدودیت را از میان برمی‌دارد. گاهی ریختن حجم زیادی از لباس‌ها در ماشین لباسشویی در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. برای این‌که از این پس کاربران با این مشکل مواجه نشوند، برخی از ماشین‌های لباسشویی به سیستم تشخیص وزن مجهز شده‌اند و در صورتی‌که حجم لباس‌ها از اندازه مجاز بیشتر باشد، سیستم هشداردهی فعال می‌شود.

برنامه Airwash نیز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید لباس‌هایی که فقط مخصوص خشکشویی است را در خانه خشکشویی کنید. به عبارت دیگر، ماشین‌های لباسشویی مجهز به برنامه Air wash یک خشکشویی خانگی است. با استفاده از این برنامه می‌توانید بدون مواد شوینده یا استفاده از مواد شیمیایی که در خشکشویی‌ها از آنها استفاده می‌شود، البسه، ملحفه، بالش و حتی پتو را خشکشویی کنید.

لباسشویی به روایت تاریخ

نخستین ماشین لباسشویی که در حقیقت یک تخته چوبی بود، در سال ۱۷۹۸ میلادی اختراع شد. عملکرد این تخته برگرفته از روش قدیمی بود که مردم برای شست‌وشوی لباس‌هایشان از آن استفاده می‌کردند. در گذشته‌های بسیار دور، مردم لباس‌هایشان را روی صخره‌ها می‌کوبیدند و سپس سطح آنها را با شن و ماسه پاک کرده و در نهرها آب‌کشی می‌کردند.

در سال ۱۸۵۷، نخستین ماشین لباسشویی گردان به نام همیلتون اسمیت ثبت اختراع شد. اما نخستین ماشین لباسشویی خانگی بر اساس طرحی از ویلیام بلک استون از بازرگانان اهل ایالت ایندیانا تولید شد. برخلاف امروز که پیشرفت فناوری با سرعت گام برمی‌دارد، در گذشته روند پیشرفت اختراعات به کندی انجام می‌شد. در اوایل قرن ۱۹ میلادی، مطرح‌شدن ایده استفاده از آب گرم برای شست‌وشوی بهتر لباس‌ها موجب شد طراحان نمونه‌های اولیه ماشین لباسشویی این امکان را در طراحی ماشین لحاظ کنند. نخستین ماشین لباسشویی خودکار در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و از سال ۱۹۵۳ یعنی حدود ۷۰ سال پیش، ماشین لباسشویی به یکی از وسایل ضروری خانه تبدیل شد و از آن زمان تاکنون فناوری ساخت ماشین‌های لباسشویی روز به روز پیشرفته‌تر شده و هر روز کاربردها و امکانات جدیدی به ماشین‌های لباسشویی افزوده می‌شود .

فرانک فراهانی جم / جام​جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.