ویتامین C از آلزایمر پیشگیری می کند

خبرگزاری آریا- استفاده از منابع آنتی اکسیدانی ویتامین C و بتاکاروتن می تواند در مقابل بیماری زوال عقل از افراد محافظت کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، نشریه تخصصی بیماری آلزایمر،‌ محققان دانشگاه اولم با بررسی ۷۴ بیمار مبتلا به آلزایمر و مقایسه آنها با ۱۵۸ نفر شاهد سالم دریافتند که سطح سرم آنتی اکسیدانی ویتامین C و بتاکاروتن در افراد مبتلا به زوال عقلی خفیف درمقایسه با افراد دیگر به طور قابل توجهی پایین تر است.
براساس این گزارش محققان افزودند که در این مطالعه عوامل مخدوش کننده بالقوه مانند آموزش و پرورش، وضعیت خانوادگی، BMI و ‌مصرف الکل و تنباکو در تجزیه و تحلیل بررسی های آماری نیز در نظر گرفته شده اند ولی با این حال پارامترهای اضافی مانند میزان عوامل استرس زا در زندگی افراد نیز ممکن است این یافته ها را تحت تاثیر قرار دهد.
نتایج حاصل از این گزارش همچنین می افزاید که برخلاف غلظت های پایین ویتامین C و بتا کاروتن در افراد مبتلا به آلزایمر در این مطالعه چنین تفاوتی برای دیگر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامینE، ‌لیکوپن و کوآنزیم ها مشاهده نشده است.
گفتنی است بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده سلولهای عصبی است که از تغییرات سلولهای مغز به وسیله پلاک های بتا آمیلوئید ایجاد می شود و استرس اکسیداتیو به عنوان عامل برهم زننده تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی نیز مشکوک به تدوین این بیماری است که آنتی اکسیدان­­ها می­توانند در برابر عمل از دست رفتن سلولهای مغز در مقابل بیماری آلزایمراز بدن محافظت کنند.
به گفته محققان هنوز هم مطالعات گسترده تر و متعاقب آن افراد مورد آزمایش بیشتری برای تائید یک رابطه علت و معلولی افزایش سطح سرم ویتامین C و بتا کاروتن در افراد و جلوگیری از بروز و توسعه بیماری آلزایمر مورد نیاز است.
شایان ذکر است که ویتامین C به طور قابل توجهی در مرکبات یافت می شود و هویج، اسفناج، زردآلو و برگهای سبز تیره کاهو نیز از جمله منابع غذایی عمده بتاکاروتن هستند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.