پاکستان تفاهمنامه واردات یکھزار مگاوات برق را با ایران امضا کرد

به گزارش ایرنا، توافق یاد شدہ بین ھیات پاکستانی به سرپرستی

‘رسول خان محسود’ رییس سازمان ملی نقل و انتقال انرژی پاکستان (NTDCL) و ‘محمد بھزاد’ معاون وزیر نیروی ایران به امضا رسیده است.

سخنگوی سازمان ملی نقل و انتقال انرژی پاکستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس توافق انجام شدہ، ۷۰ درصد بودجه این پروژہ از سوی دولت ایران فراھم خواھد شد و ۳۰ درصد باقی ماندہ از سوی دولت پاکستان برنامه ریزی و فراھم می شود.

رسانه ھای محلی پاکستان عنوان کردند: پروژہ واردات یکھزار مگاوات برق از ایران به پاکستان به احتمال فراوان ظرف مدت سه سال تکمیل خواھد شد. این در حالی است که ھیات ھای نمایندگی دو کشور قیمت نھایی ھر واحد برق را ھشت سنت اعلام کردند، اما اگر قیمت نفت در بازارھای بین المللی افزایش یابد، این نرخ حداکثر به ۱۱ سنت خواھد رسید.

پاکستان برای واردات یکھزار مگاوات برق از ایران نیاز به نصب ھفت ھزار و ۵۰۰ کیلومتر کابل انتقال برق در محدودہ خاک خود دارد.

سخنگوی سازمان ملی نقل و انتقال انرژی پاکستان خاطر نشان کرد: توافق برای واردات یکھزار مگاوات برق از ایران نتیجه و دستاورد دیدار ماھھای گذشته محمود احمدی نژاد رییس جمھوری اسلامی ایران از پاکستان است .

در این دیدار، آصف علی زرداری رییس جمھوری و سید یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان با ابراز علاقه نسبت به واردات انرژی از ایران، این اقدام را باعث کاھش بحران انرژی در کشورشان عنوان کردند.

منابع محلی خبری محلی نوشتند: سید ‘نوید قمر’ وزیر فدرال آب و نیروی دولت پاکستان، به عنوان فردی که تلاش وافری را برای اعزام تیم مذاکرہ کنندہ کشورش به ایران به منظور گفت و گو دربارہ خرید برق از این کشور انجام دادہ ، اظهار داشت: دولت پاکستان تمام مراحل لازم را برای مقابله و پایان دادن به بحران انرژی در کشورش به اجرا می گذارد.

آساق** ۱۰۹۵**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۲۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.