صادارت برق ایران به پاکستان یک هزار مگاوات افزایش می یابد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، ‘عبدالحمید فرزام بهبودی’ در حاشیه دیدار مدیرعامل شرکت پپکو پاکستان با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، افزود: بزودی اجرای پروژه بزرگ خط انتقال ۵۰۰ کیلوولت HVDC زاهدان- کویته در زاهدان با احداث نیروگاهی با ظرفیت یک هزار مگاوات آغاز می شود.

به گفته وی، با اجرای این پروژه ظرفیت صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در آینده نزدیک حدود یک‌ هزار مگاوات افزایش می یابد.

بهبودی ادامه داد: طی این نشست در مورد قیمت برق و انعقاد قرارداد فی مابین و فاینانس پروژه توافق های لازم صورت گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: در یک برنامه زمانبندی مشخص، قرارداد امضا و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز شود.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد از مجموع سرمایه لازم برای اجرای این پروژه توسط طرف پاکستانی و ۷۰ درصد مابقی نیز به صورت تسهیلات از طرف ایران تامین می شود.

مدیرکل دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: مجموع سرمایه لازم برای این پروژه حدود ۷۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است که مبلغ ۲۴۶ میلیون دلار سهم ایران و مابقی سهم پاکستان است، ضمن اینکه از ۴۶۴ میلیون دلار سهم پاکستان، احتمالا ایران حدود ۳۰۰ میلیون دلار را به صورت تسهیلات تقبل خواهد کرد.

وی همچنین از حضور بخش خصوصی در اجرای این پروژه خبر داد و گفت: بخش خصوصی از ابتدای کار، علاقمندی خود را برای احداث این خط و پست های طرف پاکستان در خاک این کشور اعلام کرده که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفته است.

بهبودی خاطرنشان کرد: در سال جاری ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان از ۳۵ مگاوات به ۷۰ مگاوات افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به خط ارتباط الکتریکی چابهار (گوادر) – پلان، گفت: در این قرارداد نیز ۱۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می شود که خوشبختانه اقدام های لازم برای احداث این پروژه در خاک ایران به پایان رسیده است و امسال عملیاتی خواهد شد.

‘رسول خان محسود’ مدیرعامل شرکت پپکو پاکستان نیز گفت: ما به ظرفیت های کشور ایران واقف هستیم و امیدواریم که بتوانیم به روابط گسترده تری در زمینه برق دست یابیم.

سیام**۹۱۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۵۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.