پانتا به دنبال جبران شکست سفر اخیر کلینتون است

” نبیل میخائیل ” استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مریلند آمریکا تصریح کرد ، سفر دوره‌ای پانتا به منطقه برای جبران شکست سفر اخیر کلینتون و دنبال کردن تحولات سوریه صورت گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری العالم ؛ نبیل میخائیل در گفت‌وگو با این شبکه اظهار داشت ، سفر دوره ای لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا، به منطقه برای سرپوش گذاشتن بر شکست سفر اخیر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، به منطقه و دنبال کردن تحولات پرونده سوریه صورت گرفته است.

وی افزود : زمان سفر پانتا حائز اهمیت است زیرا پیش از او سفر کلینتون به مصر شکست خورد و نتوانست اذهان را آرام کند . همچنین، در سفر کلینتون موضوع سوریه به طور جدی مورد بحث قرار نگرفت.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد : از نظر واشنگتن، جنگ در سوریه بسیار حساس و با اهمیت است. از این رو، پنتاگون تصمیم گرفت تأثیرهای آن را بر منطقه، کردهای عراق و ترکیه ارزیابی کند.

میخائیل در ادامه افزود هدف دیگر از سفر پانتا به منطقه رایزنی با برخی مقام‌ها و دستگاه‌های نظامی کشورهای منطقه، به ویژه مصر، است. اکنون با وجود انتخاب رئیس جمهور مصر، نظامیان در مصر نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند.

وی، با بیان اینکه پانتا همچنین در سفر به منطقه پرونده‌های دیگری نظیر موضوع هسته ای ایران را مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد البته، این پرونده از اولویت‌های سفر دوره ای کنونی او به منطقه نخواهد بود زیرا اولاً مسئله‌ای قدیمی است و دوم اینکه تحولات تازه‌ای درباره آن روی نداده است. سوم نیز آمریکا نمی‌تواند پیش از ماه نوامبر یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این باره تصمیم‌گیری کند.

میخائیل تصریح کرد پانتا در مصر تلاش خواهد کرد در موضع آمریکا در قبال مصر موازنه و تعادل ایجاد کند. از این رو، با توجه به اینکه پیشتر کلینتون از اخوان المسلمین حمایت کرد، پانتا نیز از شورای عالی نیروهای مسلح مصر حمایت خواهد کرد و حتی ممکن است امضای قرارداد فروش تسلیحات نظامی آمریکا به مصر، از جمله موشک‌های کروز هدایت‌شونده، اعلام شود.

وی درباره موضع احتمالی پانتا در این سفر درباره سوریه نیز گفت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درباره سوریه پنتاگون را در موضع بسیار دشواری قرار داده است زیرا راهبرد و سیاست مشخصی درباره سوریه ندارد. از این رو، پانتا درباره موضع‌گیری درباره سوریه از آزادی برخوردار است و حتی ممکن است سخنان غیرمعمولی ایراد کند؛ به این معنا که سخنانی ایراد خواهد کرد که در واشنگتن اعلام نشده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد ، پانتا مجبور است چنین موضعی اتخاذ کند زیرا درباره سوریه پشتوانه اوباما از او در حد صفر است. بنابراین و به طور کلی بعید نیست که پانتا راهبرد جدید آمریکا را در سوریه اعلام کند، هرچند که تا کنون هیچ اظهاراتی در این زمینه ایراد نکرده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.