پرونده بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

به گزارش روزیکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، برپایی این رویداد فرهنگی در قالب نمایشگاه بین المللی کتاب، تاثیری غیرقابل انکار بر تمامی ابعاد زندگی در کلانشهری مانند تهران می گذارد و گاهی تاثیر آن در حدی است که می توان آن را در مقیاسی کلان تر مشاهده کرد.

برگزاری چنین رویدادی با این میزان مخاطب بطور قطع از عهده یک نهاد یا وزارتخانه همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نمی آید و همکاری بسیاری از نهادها و سازمان ها می طلبد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله در یک برنامه مدون و جامع و ماهها قبل از برگزاری نمایشگاه ، تعدادی از نهادهای دولتی و حتی غیر دولتی را از جمله راهنمایی و رانندگی ، شهرداری تهران ، مخابرات ، هلال احمر ، نیروی انتظامی ، تاکسیرانی و مترو را درگیر این رویداد مهم فرهنگی می کند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار ‘ربع قرن جهاد فرهنگی’ و با یک برنامه ریزی مدون و جامع از روز ۱۲اردیبهشت ماه در مصلای تهران با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری بطور رسمی گشایش یافت و از روز چهارشنبه میزبان هزاران نفر از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی از سراسر کشور شد.

نمایشگاه ۲۵ با حضور ۲۵۰۰ ناشر داخلی و ۱۶۰۰ ناشر خارجی از ۷۷ کشور جهان با همکاری بیش از ۷۰ نهاد ، سازمان و وزارتخانه در فضایی به وسعت ۱۲۵ هزار متر مربع در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران به مدت ۱۰ روز برگزار شد.

بازدید بیش از ۶ میلیون نفر از نمایشگاه و افزایش مخاطبان ، افرایش ۲۰ درصدی فروش، عرضه کتابهای دینی و معرفی آثار پرفروش در بخشهای مختلف نمایشگاهی ازجمله دستاوردهای نمایشگاه کتاب تهران بوده است.

برپایی حدود ۳۰۰ نشست تخصصی در سراهای اهل قلم عمومی، غرفه دیدار ، بازار جهانی کتاب ، سالن یاس، سالن بیداری اسلامی و سرای روزنامه نگاران با حضور صاحب نظران و اصحاب قلم ، رونمایی از برخی آثار فاخر در کنار فروش آثار ازاقدامات خوبی بود که با استقبال فراوان مخاطبان و رسانه ها رو به رو شد، حاصل این نشستها همچون سالهای گذشته در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

تعامل فرهنگی بین ناشران خارجی ، بزرگداشت یاد استاد مطهری ، هویت شناسی ادبیات زنانه و ظهور شکل گیری آن پس از انقلاب اسلامی ، وضعیت قراردادهای نشر در حقوق فعلی و پیش نویس قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط ، رونمایی از شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی ،داستان ایرانی و بازار جهانی ، بررسی دوره های گذشته نمایشگاه کتاب ، وضعیت ترجمه متون فلسفی در ایران ، آموزش زبان فارسی به خارجی از جمله نشستهای سرای اهل قلم بود.

بررسی نشر دفاع مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ، شاهنامه خوانی ، چالشهای گسترش فرهنگ مطالعه در میان اهالی ورزش ، کتابخوانی از منظر سینما ، نکو داشت سیمین دانشور ، رونمایی از کتاب فدرالیزم ، ،وضعیت ترجمه در ایران ، بررسی جایگاه فرهنگ مقاومت در آثار مکتوب ، چالش های نشر کتاب روزنامه نگاری در ایران ، ترجمه‌اثار نظری روزنامه نگاری و نشر آن از دیگر نشستهای انجام شده در طول برگزاری نمایشگاه بود.

بررسی حقوق مالکیت آثار دانشگاهی ، ایران شناسی در لهستان ، معرفی ترجمه جدید قران به زبان انگلیسی ، داستانهای دفاع مقدس و جهانی شدن ، ادبیات ایران و کره ، تصویر گری کتاب کودک ایران و روند جهانی شدن ، نهضت ترجمه معکوس و سیاستهای دولتی، ادبیات مدرن داستانی ایران و مخاطبان غیر ایرانی از نشستهای سرای بین الملل نمایشگاه بود.

افزایش فعالیتها و مراجعان به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی ، برپایی سالن ویژه کارنامه نشر جمهوری اسلامی ، برپایی سالن ربع قرن جهاد فرهنگی و مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (س) و نور افشانی ، دعوت از خانواده شهدای هسته ای و تجلیل از مقام آنها ، برپایی سالن ربع قرن جهاد فرهنگی و نمایش و مقایسه آماری نمایشگاه های دوره های گذشته ، گلباران یاد مان شهدا ،پرده خوانی ، برپایی فرهنگسرای کتاب و.. از دیگر فعالیتهای خاص در نمایشگاه کتاب امسال به شمار می رود.

دیدار رهبر معظم انقلاب ، بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، آیات اعظام ، نمایندگان خبرگان رهبری و نمایندگان کمیسیون فرهنگی و آموزش و تحقیات مجلس شورای اسلامی ،بازید استانداران ، روحانیون ، اندیشمندان و صاحب نظران و برخی سفرای و نمایندگان کشورهای خارجی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این ایام بود.

مهمترین مساله ای که در دیدار مسوولان و صاحب نظران حوزه های مختلف فرهنگ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وی تاکید شد ، در نظر گرفتن مکانی مناسب برای نمایشگاه و تثبیت نرخ کاغذ و استفاده از نرخ ارز مرجع برای آن ، اعطای تسهیلات کم بهره به ناشران و… بود.

تقدیر از ۷ تن از روسای پیشین نمایشگاه کتاب و انتخاب ناشران و غرفه داران برتر و همچنین ۹ رسانه مکتوب و دیداری و شنیداری در مراسم اختتامیه و تاکید بر پیگیری مکانی مناسب برای نمایشگاه کتاب از سوی معاون اول ریاست جمهوری در این مراسم از جمله برنامه هایی بود که در روز پایانی نمایشگاه صورت گرفت.

به هر حال بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب نیز با نقاط قوت و ضعف خود به پایان رسید اما خوب است مدیران و دست اندرکاران برپایی چنین رویدادی با عظمت در حوزه های محتوایی و اجرایی فارغ از ارایه هر نوع آمار و ارقام از تجربه های بیست و پنج دوره بهره بگیرند و سال آتی نمایشگاهی را در خور و شان نظام جمهوری اسلامی برگزار کنند.

گروه فرهنگی ایرنا از یک ماه پیش از برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در یک برنامه ریزی منسجم ، تهیه اخبار در قالب مصاحبه ، گزارش ، تولیدی ، وی‍ژه و پوشش نشستهای خبری آغاز کرد و ۴۰۰ خبر و ۱۲ گزارش تصویری و فیلم به همراه اخباری از ستاد اطلاع رسانی نمایشگاه ماحصل تلاش تمامی همکاران گروه و تعداد دیگری از همکاران گروههای مختلف است که برروی خروجی ایرنا قرار گرفته است.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۹۶۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.