پنجمین هفته مثبت بورس ثبت شد

ایران/ بر اساس این گزارش در هفته‌ای که گذشت با رشدی که شاخص بورس تجربه کرد بازدهی منفی بورس برای سهامداران تالار شیشه‌ای کمتر شد به طوری که در این هفته با رشد ۲۲۹ واحدی نماگر تالار شیشه‌ای بورس تهران برای سهامدارانش حدود یک درصد بازدهی به همراه آورد.
در این هفته پررونق شاخص بورس از ۲۵ هزار و ۶۵۹ واحد به ۲۵ هزار و ۸۸۹ واحد افزایش یافت.
همچنین در هفته گذشته ارزش بازار سرمایه هم با روند صعودی مواجه شد به‌طوری‌که ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم با رشد ۲۹ درصدی از ۲ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال به ۳ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که کل ارزش معاملات سهام و حق تقدم از ابتدای سال بالغ بر ۶۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.
در این هفته حجم سهام و حق تقدم معامله شده هم با رشد ۱۶ درصدی از یک میلیارد و ۵۴ میلیون سهم به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون سهم رسید. این در حالی است که کل حجم سهام و حق تقدم معامله شده از ابتدای سال بالغ بر ۲۶ میلیارد سهم برآورد می‌شود. بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ۲۱ شهریور ماه تعداد دفعات معاملات هم با رشد ۲۳ درصدی از ۶۷ هزار و ۳۲۶ بار به ۸۳ هزار و ۲۴ بار افزایش یافت.
در این هفته ارزش معاملات خرد و بلوک هم با رشدی معادل ۱۱ درصد از ۲ هزار و ۵۰۱ میلیارد ریال به ۲ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال افزایش یافت و این اتفاق با معامله ۹۶۴ میلیون سهم و رشد ۸/۱ درصدی حجم سهام معامله شده در بخش خرد و بلوک روی داد.
رشد تعداد دفعات معاملات
تعداد دفعات معاملات هم از دیگر متغیرهای رو به جلو در بازار سرمایه بود به طوری که این متغیر بازار سرمایه با رشد ۲۳ درصدی از ۶۷ هزار و ۳۲۴ بار به ۸۳ هزار و ۲۱ بار در این هفته رسید.
در کنار رشد شاخص کل، شاخص قیمت و سود نقدی هم روند رو به جلویی داشت به طوری که این شاخص با رشد ۹۳۳ واحدی و بازدهی حدود یک درصد کار خود را به پایان برد.
در این هفته شاخص شناور آزاد هم بر مدار صعودی قرار داشت به طوری که با رشد ۳۳۴ واحدی و بازده ۰۸/۱درصدی بر معاملات این هفته کاری مهر پایان زد.
بر این اساس، نگاهی به متغیرهای رو به جلوی بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که با صعود شاخص در هفته گذشته زیان سهامداران به منفی یک درصد رسید و این اتفاق امید به بهبود را افزایش داد.
اما آنچه باعث شد در این هفته شاخص باز هم بر مدار صعودی قرار بگیرد افزایش قیمت بازارهای دلار بود موضوعی که سهام شرکت‌های صادراتی را برای سهامداران تالار شیشه‌ای جذاب کرده بود
بر این اساس، بار دیگر شرکت‌های صادرکننده محصولات مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. چون این گروه از شرکت‌ها که حدود ۷۰ درصد ارزش روز بازار سهام را شامل می‌شوند، می‌توانند در‌آینده از محل تفاوت نرخ ارز مرجع و آزاد و صادرات محصولات، پیش‌بینی سود هر سهم را افزایش دهند. براساس این گزارش،بورس اوراق بهادار که هفته گذشته ۴ روز کاری را پشت‌سر گذاشت، تحت تأثیر جهش قیمت دلار و مسائلی چون معامله ۵/۳۳ درصد سهام پارسیان توسط گروه ایران خودرو قرار گرفت و فعالان و کارگزاران تمام حواس خود را متوجه نوسان و آخرین قیمت ارز کرده بودند تا در مورد شرکت‌های بورسی و فرابورسی تصمیم‌گیری کنند.
۳ روز مثبت از ۴ روز کاری
به همین علت بود که یک روز پس از ثبت کاهش ۲۲۲ واحدی،شاخص بورس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۶۵ و ۱۵۴ واحد رشد کرد و در ۱۱۱ قدمی کانال ۲۶ هزار واحدی قرار گرفت. با این رویداد علاوه بر این‌که پنجمین هفته مثبت شاخص طی شد،‌ میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس که به ۷ درصد منفی هم رسیده بود، به نزدیک صفر رسید
این گزارش همچنین از معاملات صورت گرفته در آخرین روز کاری هفته نشان می‌دهد معامله گران در این روز ۲۶۸ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۱۴۵ برگه سهم و حق تقدم را به ارزش ۸۷۶ میلیارد و ۸۲۹ میلیون و ۸۲۷ هزار ریال در ۱۸ هزار و ۵۶۵ نوبت معاملاتی داد و ستد کردند.
به این ترتیب در نتیجه معاملات روز سه‌شنبه بورس اوراق بهادار تهران، رشد بازار سهام ادامه یافت و شاخص در آستانه ۲۶ هزار واحد ایستاد.
در این روز شاخص کل ۱۵۴ واحد بالا رفت و به رقم ۲۵هزار و ۸۸۹ واحد رسید. شاخص صنعت نیز با رشدی ۱۴۵ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۹۱۷ واحد رسید و شاخص ۵۰ شرکت فعالتر نیز ۱۴ واحد رشد کرد.
براساس این گزارش شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۰۳ و ۳۸۲ واحد بالا رفتند که با این رشد شاخص بازار اول به رقم ۲۱هزار و ۲۱۳ واحد و شاخص بازار دوم به رقم ۳۷ هزار و ۳۳۱ واحد رسید.
همچنین نمادهای ملی مس، پتروشیمی پردیس، بانک ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان، آلومینیوم ایران، پتروشیمی خارک و چادرملو بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص داشتند. این در حالی بود که نمادهای پالایش نفت بندر عباس، مخابرات و بانک پاسارگاد با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.
براین اساس معامله گران تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته ۲۶۸ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۱۴۵ برگه سهم و حق تقدم را به ارزش ۸۷۶ میلیارد و ۸۲۹ میلیون و ۸۲۷ هزار ریال در ۱۸ هزار و ۵۶۵ نوبت معاملاتی داد و ستد کردند.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.