پیشنهاد دو دیپلمات آمریکایی برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران

خبرگزاری آریا-روزنامه روسیه ای مسکو تایمز طی گزارشی به اهمیت ادامه مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در مسکو پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری آریا ،پایگاه خبری مسکو تایمز به تحلیلی درباره این موضوع پرداخته و می نویسد:در سال ۱۹۳۳ فرانکین دی روز ولت ،رئیس جمهوروقت آمریکا شخصا جهت برقراری روابط دیپلماسی بین آمریکا و روسیه با ماکسیم لیتویتف وارده مذاکرات شده بود.
بر اساس این گزارش به قلم ویلیام لرس و توماس پیکرینگ، دو دیپلمات آمریکایی به دولت اوباما پیشنهاد کرده اند تا گزینه ای که ریچارد نیکسون در برابر چین برای حل اختلافات پکن-واشنگتن بکار برد، در ادامه مذاکرات گروه ۱+۵ در برابر ایران بکار گرفته شود.
نویسنده می نویسد:سفیر سابق آمریکا در چکسلواکی و ونزوئلا و سازمان ملل متحد و توماس پیکرینگ معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای اهداف سیاسی در دولت کلینتون و سفیر آمریکا در کشور هایی از جمله روسیه ،سرزمین های اشغالی ،اردن و سازمان ملل خواستار برقراری روابط مستقیم با ابران شدند.
نویسنده در ادامه می نویسد:برگزاری نشست گروه۱+۵ در مسکو موقعیت مناسبی جهت پیگیری مذاکرات بغداد و فرصت مناسبی برای ایران جهت شفاف سازی فعالیت های هسته ای این کشور است.
این دو نویسنده با اشاره به اختلاف آمریکا با دیگر کشور ها در گذشته خواهان استفاده کاخ سفید ازشیو ه ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا شدند.ریچارد نیکسون در دهه ۱۹۶۰ از پاکستان با هواپیما وارد چین شد تا به اختلاف کشورش با پکن خاتمه دهد. در آن زمان بسیاری از محافل قدرت در آمریکا مخالف این اقدام بودند اما تلاش وی در این زمینه بسیاری از مشکلات را در روابط دو جانبه حل کرد.
نویسنده در ادامه افزود: این دو دیپلمات آمریکایی بر این باورند ادامه گفت و گو ها با ایران نیازمند، مفاهیم، موضوعات ، چارچوب و شکل جدید است و بدون انجام گفت و گو های مستقیم با ایران  نمی توان موفقیت جدیدی برای حل اختلافات به وجود آورد و به نظر نمی رسد که مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ بتواند به خودی خود به راه حلی قطعی منجر شود و برای اینکه واشنگتن آسان تر با ایران به توافق برسد نیازمند آن است که به فضای مذاکرات شکل جدیدی دهد.
بر اساس این گزارش،دو دیپلمات معتقدند:آمریکا باید به بر گفت و گو های دو جانبه تاکید کند،اما در صورتی که گفت و گو های دو جانبه ای بین دو طرف بوجود نیاید شکل مذاکرات فعلی نمی تواند راهگشا باشد.
ایران به خوبی توانسته است در مذاکرات پیشین ۱+۵در استانبول و به خصوص بغداد اعتماد دیگر قدرت ها را در مورد صلح امیز بودن استفاده از انرژی هسته ای در این کشور به خود جلب کند.
نویسنده در ادامه می نویسد،با توجه به مذاکرات انجام شده ایران تحت هر شرایطی از آمادگی لازم جهت شفاف سازی فعالیت های هسته ای خود در سازمان ملل و دیگر اجلاس بین المللی برخوردار است .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.