پیش بینی قیمت طلا و فلزات گرانبها در هفته جاری

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از استاندارد بانک، تغییر در خالص خرید و فروش در هفته گذشته شامل کاهش در فروش سفته بازانه (۱۸٫۷ تن) و کاهش در خرید (۱۱٫۷ تن) بوده است که به صورت قابل توجهی از سرعت روند بهبود وضعیت کلی بازار طلا کاسته است. گزارش کامل پیش بینی بازار طلا و سایر بازارها را هر هفته در اقتصاد آنلاین بخوانید.

اقتصاد آنلاین/گروه جهان/عطیه همدانی:

بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از استاندارد بانک، پیش بینی هفته جاری بازارهای جهانی به شرح زیر است.

قیمت طلا

در هفته گذشته خالص رفتار سفته بازانه افزایش یافت و در سطح ۶٫۹ تن متوقف شد. این افزایش اندک نشان از تردید بازار در اقدام به خرید و فروش قبل از گزارش بانک مرکزی به کنگره (سه شنبه و چهار شنبه) در هفته گذشته بود. عاملان بازار منتظر تضمین قوی برای اجرای سیاست تسهیل کمی از طرف برنانکه بودند. همانطور که انتظار می رفت، وی سخنی از این تضمین نگفت که احتمالاً باعث ایجاد اختلال در خالص رفتار سفته بازانه در هفته آینده خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از استاندارد بانک، تغییر در خالص خرید و فروش در هفته گذشته شامل کاهش در فروش سفته بازانه (۱۸٫۷ تن) و کاهش در خرید (۱۱٫۷ تن) بوده است که به صورت قابل توجهی از سرعت روند بهبود وضعیت کلی بازار طلا کاسته است. اگرچه همچنان ۱۶۳٫۸ تن خرید؛ رقم بالایی است اما کاهش در خرید سفته بازانه دلگرم کننده است. در حالت کلی، وضعیت معامله در بازار طلا ضعیف است و ثبات افزایش قیمت طلا در یک دوره کوتاه مدت بعید به نظر می‌ رسد.

دارندگان برگه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) نسبت به وضعیت بازار طلا مشکوک هستند. هفته گذشته، ۱۳٫۷ تن از دارایی های طلای آن ها کاسته شد که بزرگ ترین کاهش از مارس ۲۰۱۲ است.

قیمت نقره

در مقایسه با بازار سایر فلزات گرانبها و سود دهی آن ها در هفته منتهی به ۳ جولای اگرچه روند بازار نقره در هفته منتهی به ۱۰ جولای تقریباً آرام بود؛ کاهش در خالص رفتار سفته بازانه در هفته گذشته به میزان ۲۴۶٫۵ تن ادامه داشت. تقریباً کل خالص این اختلال به دلیل افزایش در خرید به میزان ۲۴۴٫۸ تن بوده است که به افزایش ۱۲۸٫۸ تن در هفته گذشته نیز اضافه شده است و در نتیجه کل خرید معادل ۳۲۰۱٫۴ تن است که دو و نیم برابر میانگین پنج ساله بازار است و به رکورد ۱۲ ماهه ۳۴۱۰٫۲ تن نزدیک می شود. بازارهای آتی نسبت قویاً اعتقاد به کاهش قیمت در بازار نقره دارند.

عاملان بازار برگه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) باز هم دیدگاه متفاوتی نسبت به بازارهای آتی دارند و در هفته گذشته به میزان ۱۴۸٫۷ تن به دارایی های نقره اشان افزودند. ضرر بزرگی که در هفته اول جولای با آن روبرو شدند (۱۹۳٫۳ تن)، در دو هفته گذشته جبران شد. دیدگاه عاملان بازار نسبت به دارایی های اشان نشانی از افزایش اعتماد به بازار در بین عاملان آن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از استاندارد بانک، انتظار افزایش قیمت در بازار نقره وجود ندارد. در حال حاضر فروش در زمان افزایش قیمت ها، بهترین استراتژی در بازار نقره است.

قیمت پلاتینیوم

همانند بازار نقره، خالص رفتار سفته بازانه در هفته گذشته در بازار پلاتینیوم به میزان ۱۷۰۰ اونس کاهش یافت. اگر چه این کاهش نسبتاً خفیف بود. اگرچه دلیل اصلی آن افزایش زیاد در خرید سفته بازانه (۵۵۸۰۰ اونس) بود که نه تنها تمام نشد بلکه کاهش در دو هفته گذشته (۶۲۴۰۰ اونس) را نیز خنثی کرد. فروش به میزان ۳۸۸۰۰ اونس افزایش یافته است که برخلاف کاهش ۲۶۶۰۰ اونس در میزان فروش در هفته گذشته است. اگرچه به نظر می رسد که  بازارهای آتی نسبت به آینده پلاتینیوم مطمئن نیستند.

کل خرید سفته بازانه در سطح بالایی قرار دارد (۷۸۹۸۰۰ اونس در مقایسه با میانگین ۱۲ ماهه ۳۷۷۱۰۰ اونس)، که احتمال پیش خریدهای سفته بازانه را در زمان افزایش قیمت بالا می برد. اگرچه با توجه به کاهش شاخص جهانی خرید اتوموبیل انتظار می رود که با یک کاهش قابل توجه عرضه روبرو شویم.

بعد از بی تفاوتی عاملان بازار برگه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF)در هفته گذشته، آنها نگران شدند و ۱۰۴۰۰ اونس از دارایی های اشان را از دست دادند.

قیمت زیر سطح ۱۴۵۰ دلار برای بلند مدت، قیمت مناسبی برای پلاتینیوم است.

قیمت پالادیوم

خالص رفتار سفته بازانه در بازار پالادیوم در سه هفته متوالی با کاهش روبرو شد. گرچه با یک افزایش اندکی به میزان ۱۱۸۰۰ اونس (در مقایسه با از دست دادن ۲۱۳۱۰۰ اونس در سه هفته گذشته) روبرو شد؛ اما به نظر نمی رسد که نشانی از افزایش علاقه مندی سرمایه گذاران به بازار پالادیوم است. در واقع ۱۰۵۰۰ اونس از طریق فروش سفته بازانه، در معاملات جبرانی جابجا شد که همراه با افزایش خالصی است که ناشی از کاهش ۲۲۳۰۰ اونس از طریق معاملات خرید می باشد. درحالیکه بازارهای آتی انتظار کاهش قیمت پالادیوم را دارند، واضح است که در مورد افزایش قیمت متقاعد نشده اند.

خالص رفتار سفته بازانه در بازار پالادیوم تقریباً ضعیف و در سطح ۴۵۸۴۰۰ اونس است و خریدهای سفته بازانه افزایش یافته است.

عاملان بازار برگه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF)، ۴۷۰۰ اونس از دارایی های اشان را از دست دادند. کل کاهش در شش هفته گذشته معادل ۶۳۳۰۰ اونس بوده است و کل دارایی های آن ها به پایین ترین سطح از آوریل ۲۰۱۲ رسیده است.

با وجود عدم اطمینان بازارهای آتی و عاملان بازار برگه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF)، انتظار می رود که قیمت پالادیوم پایین تر از ۶۰۰ دلار باشد.

قیمت نفت (وست تگزاس اینترمیدیت)

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از استاندارد بانک، خالص رفتار سفته بازانه باز هم افزایش یافت (۱۱٫۱ میلیون بشکه) که باعث بهبود روند بعد از سود نسبتاً کم هفته گذشته بود (۳٫۰ میلیون بشکه). و برخلاف هفته گذشته، عاملان بازار تمایل به فروش را نشان دادند (اگرچه هنوز نسبتاً کم است) و به میزان فروش سفته بازانه ۸٫۰ میلیون بشکه اضافه کردند. کاهش در خریدها ادامه یافت اگرچه تنها ۳٫۱ میلیون بشکه در معاملات معکوس جابجا شد.

عاملان بین تقاضا که وابسته به ضعیف شدن اقتصادهای آمریکا و چین است و عرضه که در ارتباط با ایران و کاهش ظرفیت اضافی اوپک می باشد، قرار گرفته اند. گرچه به نظر می رسد که عرضه افزایش یابد، و در نتیجه پیش بینی می شود که معاملات رونق بیشتری در این هفته داشته باشند.

قیمت ۹۰ دلار برای هر بشکه نفت برنت، انعکاس دهنده عوامل اصلی بازار محصول نسبتاً قوی؛ نیست. اگرچه قیمت ۱۱۰ دلار در هر بشکه برای نفت برنت نیز بسیار بالا است. پیش بینی می شود که قیمت نفت برنت ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای سه ماهه سوم سال خواهد بود. قیمت فعلی نفت برنت حدود ۱۰۴ دلار در هر بشکه است.

قیمت مس

خالص رفتار سفته بازانه برای سه هفته متوالی در بازار مس به میزان ۲۳٫۶ تن افزایش یافت. اگرچه هم اکنون انگیزه های اصلی خالص تغییر تحت تاثیر ۱۸٫۹ تن جابجا شده در معاملات معکوس ناشی از فروش های سفته بازانه است. تنها ۴٫۶ تن به معاملات فروش افزایش یافت. با توجه به اینکه فروش های سفته بازانه بیش از اندازه بالا است (معادل ۵۴۵٫۳ تن در مقایسه با میانگین ۱۲ ماهه ۳۰۰٫۲ تن)، روند کاهش دلگرم کننده است.

خالص رفتار سفته بازانه در مسیر درستی حرکت می کند که در حال حاضر در سطح ۹۴٫۰- تن می باشد؛ اگرچه هنوز زیر صفر قرار دارد. در حالیکه  به نظر می رسد وضعیت بازار آتی فلز سرخ در حال بهبود است، هنوز هم فضا برای بازگشت اعتماد سرمایه گذاران وجود دارد.

در نتیجه، با وجود سطح بالای فروش؛پیش خرید در شرایط افزایش قیمت در وضعیت نبود یک تقاضا قوی صنعتی بعید به نظر می رسد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.