چرا ارزش یورو افزایش یافت؟

۲۱ام بهمن ،

بینا- روز پنج شنبه هفته قبل، ماریو دراگی، رئیس کل بانک مرکزی اروپا در یک کنفرانس خبری در خصوص افزایش ارزش یورو در برابر سایر ارزها اخطار داد. وی همچنین اعلام کرد که نرخ بهره در اتحادیه اروپا بدون تغییر خواهد ماند. این مسائلی بود که دراگی همزمان با آغاز افزایش ارزش یورو در برابر سایر ارزها از جمله دلار عنوان کرد.
براساس گزارش تابناک، دراگی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا یک جنگ ازی در راه است یا خیر گفت: فکر می‌کنم بایستی یک موضوع را همیشه به خاطر بسپاریم و آن اینکه تغییراتی که امروز در نرخ ارزها ملاحظه می‌کنیم یک رقابت عمدی برای کاهش نرخ ارزها نیست، بلکه نتیجه و پیامد سیاست‌هایی در حوزه اقتصاد خرد است که برای بهبود اوضاع اقتصادی به کار بسته می‌شود.
دراگی افزود: اما اگر این سیاست‌ها نتایجی در پی دارد که مورد توافق و اجماع کشورهای گروه بیست نیست، باید در این مورد بیشتر گفتگو و مباحثه شود.
دراگی گفت: تغییر نرخ ارز، یک هدف سیاسی نیست بلکه برای رشد و ثبات قیمت‌ها حائز اهمیت است. مسلماً ما درصدد هستیم که ببینیم آیا افزایش نرخ ارز یورو، در صورت تداوم، می‌تواند منجر به ثبات در قیمت‌ها شود یا خیر؟
اما نگاهی به گزارشات و تحلیل‌هایی که از سخنان دراگی در روز پنج شنبه انتشار یافته است، نشان می‌دهد که اغلب تحلیلگران معتقدند که دراگی کلمات خود را در این کنفرانس خبری به دقت انتخاب کرده است و سعی بر آن داشته است که اهمیت افزایش ارزش یورو در مقابل سایر ارزها را نادیده انگاشته یا حداقل کم اهمیت جلوه دهد.
این کنفرانس خبری و اخطاری که دراگی در خصوص افزایش ارزش یورو داد، منجر به آن شد که بلافاصله بسیاری زا فعالان بازار بین‌المللی ارز اقدام به فروش یورو در برابر دلار و ین ژاپن کنند و تعادل عرضه و تقاضای یورو برای مدتی تحت تأثیر سخنان دراگی قرار گرفت.
هیچ شکی در این مورد نیست که روز پنج شنبه ماریو دراگی توانست، افزایش ارزش یورو را کم اهمیت جلوه دهد. افزایش ارزشی که البته منجر به انتقاد کشورهایی همچون یونان شد. زیرا حجم بدهی‌های آن‌ها را افزایش داد.
البته یک موضوع دیگر نیز مورد انتقاد بود. اینکه چون بانک مرکزی اروپا باید رعایت قوانین داخلی کشورها و بانک‌های مرکزی را بکند، نمی‌تواند به شکل مستقیم – جز در موارد خاص – در بازار ارز مداخله کند. حال این اقدام بانک مرکزی اروپا دو معنی در پی دارد: اول آنکه آن گونه که دراگی معترف است، افزایش ارزش یورو روشی برای آزمون کیفیت ثبات قیمت‌ها است دوم آنکه این اقدام شعبده ای برای ایجاد اعتبارات تازه از طریق خرید دارایی‌های یورویی بخش خصوصی است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.