چند نکته‌ای که باید دربارهٔ فیلم هابیت بدانید

۲۶م آذر ،

داستان‌هابیت ۶۰ سال قبل از اتفاقات ارباب حلقه‌ها رخ می‌دهد. قهرمان داستان بیلبو بگینز، هابیت کوتاه قدی است که توی عمرش تنها ماجراجویی که داشته مربوط به پرش از  روی جویی کوچک بوده. حالا او باید با نیرنگ تیز‌هوشانه‌ای که گند الف به او زده دل به ماجراجویی بزرگی بزند و به سراغ اژد‌هایی برود که تاکنون دست هیچ بشری به او نرسیده و در نهایت گنجی را که اژد‌ها از آن محافظت می‌کند با ۱۳ دورف دیگر تقسیم کند.
به‌هرحال پیتر جکسون با همه نام‌هایی که برای کارگردانی هابیت آورده شد بودند تفاوت دارد و تفاوت آن هم از آنجایی که او یکی از خوره‌های کتاب‌های تالکین است و زیر و زبر نوشته‌هایش را خوب می‌شناسد. هر چند ابتدا او علاقه چندانی به کارگردانی هابیت نداشت که یکی از دلایل آن به نقل از خودش کنار هم قرار دادن ۱۳ دورف بوده که به نظرش کاری طاقت‌فرسا و انرژی‌گیر است؛ اما در نهایت به خود قبولاند که این خودش یکی از لذت‌های ساخت هابیت است.
بعد از خروج گلیر مو دل تورو مشخص شد او همه موجوداتی را که قرار بود داخل فیلم حضور داشته باشند به کمک مایک مینولا طراحی کرده. حتی لوکیشن‌ها آماده بودند و کار‌های جلوه‌های ویژه صورت گرفته بود و به نقل از خود او همه چیز برای کارگردان بعدی آماده شده بود.
در اکتبر سال ۲۰۱۰ بالاخره Warner Bros و New Line Cinema با قرارداد یپیتر جکسون را به عنوان کارگردان هابیت انتخاب کردند و حتی تاریخ آغاز فیلم‌برداری را فوریه ۲۰۱۱ اعلام کردند.
در حین ساخت فیلم نخست وزیر نیوزلند به شخصه کمک فراوانی کرد تا کار تهیه فیلم به سهولت انجام بپذیرد. حالا تصور کنید اگر دیوید کمرون اول وزیر انگلیس پشت این کار بود! چه بلایی سر فیلم می‌آمد.
نیوزلند و سرزمین میانی در ارتباطی تنگاتنگ می باشند تا جایی که اگر فیلم‌های هابیت در جای دیگری ساخته می‌شد نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دست آن کشور می‌پرید. و این فقط شامل درآمدی نیست که از طریق ساخت لوکیشین‌ها به دست می‌آید بلکه توریست‌های بسیاری می باشند که این فیلم‌ها را در این کشور سرازیر می‌کنند.
بعد از سال‌ها تصمیم گرفته شد فیلم در دو قسمت ساخته و اکران شود اما وقتی کار فیلم‌برداری ۲۵۴ روز طول کشید، تصمیم گرفته شده تغییر کرد و سه فیلم‌ برای اکران آماده شد.
۵۰۰ میلیون دلار هزینه کل ساخت فیلم‌های هابیت شد
خیلی از چهره‌های آشنا که قبلا در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها آنها را دیده‌ایم به فیلم هابیت برگشتند.به غیر از یان مک کلن و اندی سرکیس، ارلاندو بلوم، کیت بلانشت و الیجا وود هم حضور دارند و یان هلم هم برمی‌گردد تا نقش بیلبوبگینز پیر را دوباره خودش بازی کند. حتی برای عوامل پشت صحنه هم از این دست اتفاق‌ها افتاده. هاوارد شور برگشته تا باز برای جکسون موسیقی متن بسازد و فران والش هم کار نوشتن فیلمنامه را برعهده گرفته.
مارتین فریمن که در سریال شرلوک هولمز تازه نقش دکتر واتسون را هم دارد برای اینکه بتواند بیلبو بگینز جوان را هم بازی کند برای چند وقتی از دست‌اندرکاران سریال مرخصی گرفت. البته به غیر از او کسانی که تازه یا سابقا در فیلم‌ها و سریال‌های شرلوک هولمز نقش داشته‌آند در هابیت حضور دارند. بندیکت کامبریچ در نقش کار‌آگاه هولمز در کنار فریمن بازی می‌کند، استفن فری برادر هولمز در دومین شرلوک گای ریچی حضور داشت و کریستوفر لی هم که زمانی خود در نقش کارآگاه هولمز بود.
کریستو‌فر لی باز هم در نقش سارومن ظاهر می‌شود؛ اما به خاطر کهولت سن و نقش کمش در یکی از استودیو‌ها انگلیسی سکانس‌های مربوط به او گرفته می‌شود تا این همه راه را تا نیوزلند پرواز نکند.
یک ارک عظیم‌الجثه در فیلم حضور دارد به نام آزوگ که نقشش را بازیگری به نام کونان استیونس بازی می‌کند که نزدیک به ۲ متری و ۱۳ سانت بلندی قامت اوست.
اندی سرکیس نه تنها دوباره نقش گالوم را بازی می‌کند بلکه به عنوان دستیار دوم پیتر جکسون پشت صحنه‌ها حضور دارد.
پیتر جکسون دربارهٔ سه‌بعدی بودن فیلم گفته«دوست دارم وقتی می‌بینم شما‌ها به داخل فیلم کشیده شده‌اید و بخشی از آن میباشید.» یکی دیگر از نکات جالب سه‌بعدی بودن فیلم این است که تمام دوربین‌های سه‌بعدی حاضر در فیلم هابیت اسم مخصوص به خود را داشتند که اغلب از خود اسم و فامیلی پیتر جکسون به عاریت گرفته شده بودند.
سیلوستر مک کوی که قرار است در فیلم‌های هابیت نقش راداگاست قهوه‌ای را بازی کند گفته زمانی که به خانه جکسون در نیوزلند رفتم، او در حیاط خانه‌اش یک سوراخ هابیتی داشت که با خانه بیلبو بگینز فرقی نداشت. ما آنجا با یان مک کلین شام خوردیم و من انگار در کنار گند الف در حال خوردن شام در خانه بیلبو‌بگینز بودم.
بنابر ادعای جان هاو و آلن لی، هابیت اولین فیلمی است که تولدش از همان ابتدا بر پایه سه‌بعدی طراحی شده، استوری بورد‌های فیلم حتی سه‌بعدی می باشند؛ تا جایی که یکی از آنها در صحنه قرمز سکانسی را طراحی می‌کرد و دیگری در صفحه آبی رنگ و سپس دو صفحه را با هم ادغام می‌کردند.
هر سه فیلم هابیت با سرعت ۴۸ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری شده‌اند که این ویژگی فیلم را همانند زندگی واقعی زنده‌نشان می‌دهد. در فیلم‌های معمولی این سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه است. جیمز کمرون در همین باره گفته پیتر جکسون یک حرکت روبه‌ جلو در صنعت سینما انجام داده. 
۱۰ سال قبل و من مشتاق بودم دوباره با اورلاندو بلوم هکاری داشته باشم. پیتر جکسون که این کلمات را جاری کرده در ادامه گفته، منتظر بودم او رامسن‌تر بینم اما او اصلا تکان نخورده و همان جوری مانند قبل جوان است.
روزنامه نگارانی که برای دیدن لوکیشن‌های فیلم به نیوزلند رفته بودند شاهد این ماجرا بودند که سکانس‌های آغازین فیلم که از خانه بیلبو آغاز می‌شد و سکانس‌های پایانی که در همان جا باید گرفته می‌شد در عرض ۲۴ ساعت فیلم‌برداری شد!
هابیت: یک سفر غیر منتظره، هابیت: ویرانی اسماگ و هابیت: آنجا و بازگشت از آنجا نام سه فیلمی است که به ترتیب امسال، سال بعد و دو سال بعد اکران می‌شوند.

۱۹ ۳۰۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.