چهارمین بورس کشور بزودی راه اندازی می شود

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که چهارمین بورس در آستانه راه اندازی است ، گفت : بورس انرژی کمک می کند برنامه ریزی بهتری را در حوزه انرژی شاهد باشیم.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمودرضا خواجه نصیری گفت: پس از برگزاری مجمع بورس انرژی در سال ۹۰ و تعیین مدیران شرکت، اعضای هیئت مدیره تعیین صلاحیت شدند و پس از آن مدیر عامل نیز انتخاب و تعیین صلاحیت شد.

خواجه نصیری ادامه داد: پس از آن ساختار اولیه بورس انرژی تشکیل و تقریبا نیروی انسانی هم تکمیل شده است.

وی گفت : راه اندازی یک بورس نیازمند تدوین ساختارها و فرایندهای مقرراتی است و در کنار آن، بحث مربوط به تولید نرم افزار مطرح می شود که هر دو موضوع به خوبی پیش رفته است.

خواجه نصیری اظهار داشت: پیش نویس دستورالعمل ها، آیین نامه های معاملات، تسویه و پایاپای و پذیرش بورس انرژی تدوین شده و فرایند تصویب نهایی را طی می کند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس خاطرنشان کرد: نرم افزار مبادلاتی هم تدوین و طراحی شده و نسخ اولیه در حال بررسی است که به زودی اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه در کنار این مسایل، آموزش کارگزاران و فعالان بازار به صورت مدون آغاز شده است، ادامه داد: فرایند آموزش نرم افزار و آموزش فرایندها در  بورس انرژی و شرکت مدیریت فناوری که طراحی این نرم افزار را بر عهده دارد ، در حال پیگیری است.

خواجه نصیری اظهار داشت: مطالبات تطبیقی بورس های دنیا انجام و جلسات متعددی با وزارت نیرو برای معامله برق در بورس انرژی انجام شده است.

همچنین راهکارهای عملیاتی معاملات و تسویه این بخش از معاملات با مجموعه وزارت نیرو و بورس انرژی نهایی شده است و به نظر می رسد با نهایی شدن نرم افزار و عملیاتی شدن آن و تصویب نهایی مقررات و فرایندها ، امکان معامله برق و سایر حامل های انرژی فراهم شود.

وی در باره محصولات قابل معامله در بورس انرژی گفت: بخشی از این بورس، معاملات برق و محصولات مرتبط با برق را پوشش می دهد. همچنین محصولات حوزه نفت و هر محصول نفتی که به نوعی حامل انرژی محسوب شود مانند بنزین، گازوییل و گاز عمده ترین محصولات قابل معامله در بورس انرژی هستند.

وی درباره اینکه چه افرادی می توانند در این بازار فعالیت کنند، گفت: بورس انرژی دارای دو بازار فیزیکی و مالی است، در بازار فیزیکی معاملاتی انجام می شود که جنبه معاملات واقعی منجر به تحویل کالا برای تامین نیاز مصرف کننده را دارد. به طور معمول تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، فعالان تجاری این بخش هستند.

خواجه نصیری اظهار داشت : در کنار آن بازار مالی شکل خواهد گرفت که این بازار برای پوشش ریسک سرمایه گذاری است و در این بازار هیچ محدودیتی وجود ندارد، به طوری که تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، تجار و سرمایه گذارانی که علاقه مندند در این بازارها فعالیت کنند و ریسک خود را مدیریت کنند، امکان معامله دارند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در باره مزایای راه اندازی بورس انرژی برای بازار سرمایه کشور، گفت: مزیت هایی که راه اندازی هر بورسی دارد، در مرحله نخست شفافیت است که موجب می شود سلامت به بازار معاملات وارد شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم کشف قیمت است که می تواند مبنای فعالیت فعالان قرار گیرد و در مرحله سوم تسویه معاملات و تضمین هایی است که پشت تسویه معاملات قرار دارد و همچنین هرگونه ریسک عدم دریافت و پرداخت پول و اختلاف های ناشی از مبادلات را به حداقل می رساند.

خواجه نصیری گفت: امیدواریم مبادلات انرژی هر چه سریعتر در این بورس آغاز شود تا شاهد فعالیت چهارمین بورس کشور باشیم./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.