چه کسانی ساختمان امنیت ملی سوریه را منفجر کردند؟

چهارشنبه ۲۸ تیر – ۰۸:۳۳:۴۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا درباره انفجار دمشق؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-امروز در حمله تروریستی به ساختمان ستاد امنیت ملی سوریه ۴ نفر از مسوولان این کشور از جمله وزیر دفاع و وزیر کشور سوریه کشته و شماری نیز زخمی شدند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ساعتی پس از عملیات تروریستی امروز (چهارشنبه) در دمشق که به کشته شدن جمعی از مسئولان ارشد امنیتی سوریه ازجمله “داود راجحه” وزیر دفاع این کشور منجر شد، “بشار اسد” رییس جمهوری سوریه در حکمی وزیر دفاع جدید این کشور را منصوب کرد.
 طی این حکم که به منزله تاکید دولت دمشق بر مقابله جدی با تروریست هااست، بشار اسد “فهد جاسم الفریج” رییس ستاد مشترک را به سمت وزیر دفاع جدید سوریه منصوب کرد.
در عملیات انفجاری ظهر امروز چهارشنبه در محل نشست مسئولان امنیتی سوریه در دمشق ، داود راجحه وزیر دفاع ، “عماد آصف شوکت”، معاون رئیس ستاد کل ارتش،”محمد الشعار” وزیر کشور ،”عماد حسن ترکمانی” مسئول بخش بحران در دفتر ریاست جمهوری سوریه کشته و شمار دیگری از مسئولان امنیتی این کشور از جمله وزیر کشور و معاون نخست وزیر سوریه زخمی شدند.
به دنبال اجرای این عملیات تروریستی، ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، انفجار امروز دمشق اقدامی بزدلانه بود که بر اراده ارتش برای پاکسازی سوریه از گرو‌ههای تروریستی می‌افزاید و شکست سوریه توهمی پیش نیست. در این بیانیه که سپهبد فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جدید سوریه آن را قرآئت کرد، آمده است، فرماندهی ارتش این کشور ضمن گرامیداشت شهیدان قهرمان نیروهای مسلح، بر عزم و اصرار خود برای تعقیب، ریشه کنی و پاکسازی خاک سوریه از لوث این گروهک های جنایتکار تاکید می کند. فرماندهی ارتش سوریه در این بیانیه همچنین تاکید کرد ، کسانی که می پندارند ترور عده ای از فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی سوریه سبب تضعیف مواضع دمشق می شود، سخت در اشتباهند، چرا که مردم، ارتش و رهبری سیاسی سوریه امروز عزم مضاعفی برای رویارویی با تروریسم پیدا کرده اند و دست هر کس را که به فکر مخدوش کردن امنیت سوریه باشد، قطع خواهند کرد.
در همین حال وزارت خارجه ایران و روسیه باانتشار بیانیه هایی، ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی امروز گروه های جنایتکار در دمشق ، غرب و برخی از کشورهای عربی را به تحریک گروه های تروریستی متهم کردند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد،« برخی از شرکای ما به جای آرام کردن مخالفان ، درحال تحریک آنها هستند.»
علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران هم بامحکوم کردن اقدام تروریستی روز چهارشنبه دمشق، مراتب همدردی و تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را به ملت و دولت سوریه ابراز و با بازماندگان این حادثه اعلام همدردی کرد.
صالحی تاکید کردکه تنها راه عبور از بحران جاری در سوریه ، گفت و گو به منظور یافتن راههای سیاسی برون رفت از مشکلات جاری است ، چرا که هرگونه بی ثباتی در این کشور می تواند به تشنج و بحران در منطقه دامن بزند و به گسترش بیشتر خشونت و ناآرامی بیانجامد. در همین حال وزیراطلاع رسانی سوریه دولت های غربی را مسئول عملیات تروریستی روز چهارشنبه دمشق بایتخت این کشور معرفی کرد.
“عمران زعبی”، وزیر اطلاع رسانی سوریه روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سوریه، دولت ها و سازمانهای جاسوسی غربی را مسؤول عملیات تروریستی امروز دمشق دانست و تاکید کرد، هر کشوری که کمک های تسلیحاتی و مالی در اختیار تروریستها در سوریه قرار داده است مسئول حمله تروریستی امروز است و تاوان این اقدام خود را خواهد پرداخت.
“عمران الزعبی” گفت: “سوریه در تاریخ خود هزاران شهید تقدیم کرده است و شهادت این افراد موجب مصونیت سوریه و حفظ نام آن و ارزش های آن می شود و امروز نیز قهرمانان کشور برای دفاع از سوریه در برابر تهاجمی که از داخل کشور ولی با اشاره خارجی ها صورت می گیرد به شهادت رسیدند”.
 فهد جاسم الفریج وزیر جدید دفاع سوریه هم تاکید کرد نیروهای مسلح این کشور برای قطع دست تروریستها مصمم هستند.
وزیر اطلاعات سوریه نیز “اقدامات تروریستی” امروز را، “آخرین فصل از توطئه آمریکایی-غربی-اسرائیلی” علیه سوریه خواند. تحلیل آریا:
انفجار دمشق در شرایطی صورت گرفت که از چند روز قبل دامنه درگیری های مسلحانه میان ارتش و نیروهای امنیتی با مخالفان مسلح به پایتخت سوریه کشیده شده است و در چندین محله دمشق تانکهای ارتش مستقر شده و خبرهای دریافتی از برخورد شدید میان دو طرف حکایت دارد.
همچنین این انفجار درست در روزی صورت گرفت که شورای امنیت در حال بررسی پیش نویس قطعنامه جدیدی راجع به سوریه بود. دولتهای غربی در این پیش نویس قرار گرفتن بحران سوریه تحت فصل هفتم منشور ملل متحد را خواستار شده بودند تا «توافقنامه ژنو» وضعیت الزامی به خود بگیرد.
تا قبل از مطرح شدن پیش نویس جدید، آنچه شورای امنیت یا نشست ژنو تصویب کرده اند بر برقراری آتش بس و عقب نشینی نیروهای مسلح از هر دو طرف و شروع گفتگوهای سیاسی برای پیشبرد مرحله انتقالی متمرکز بوده است، اما این چارچوب هیچگاه برای امریکا و دولتهای غربی و ترکیه و چند دولت عربی متقاعد کننده نبوده است و آنها در چندین نشست تحت عنوان «دوستان سوریه»، کمک به مخالفان حکومت سوریه را تصویب کردند و آن را به پیش بردند.
کمک مالی هنگفت عربستان و قطر به مخالفان برای تمرد و فرار از ارتش و خرید سلاح و تجهیزات همراه بود با آموزش این افراد در ترکیه، به دست افسران پیمان ناتو، و بازگذاشتن مرز این کشور با سوریه برای ورود افراد داوطلب به جنگیدن در سوریه.
زمانی که امریکا چند بار اعلام کرد کمکهای مخابراتی در اختیار مخالفان قرار می دهد روشن بود که این کمک به دستگاههایی مانند بیسیم یا موبایل ماهواره ای یا اینترنت چمدانی محدود نمی شود، بلکه عکسهای ماهواره ای را هم در برمی گیرد که نقص نداشتن نیروی هوایی برای مخالفان به منظور عملیات شناسایی هوایی را جبران می کند.
بخشی از اموال سعودی و قطر برای پرداخت حقوق ماهیانه به سربازان و افسرانی اختصاص می یابد که از ارتش سوریه جدا شده یا در مقابل آن قرار گرفته باشند.
هم زمان با انفجارهای تروریستی امروز در دمشق، دولت باراک اوباما اقدام به وضع تحریم‌هایی تازه علیه وزرای عضو دولت سوریه کرده است. تحریم‌های تازه شامل بلوکه کردن دارایی‌های وزرا و منع معامله آمریکایی‌ها با آنها هستند. باید به این نکته مهم توجه کرد که  عملیات تروریستی امروز دمشق درحالی روی داد که کشورهای غربی به رهبری امریکا و انگلیس ساعاتی دیگر تلاش دارند قطعنامه پیشنهادی ضد سوری خود را در شورای امنیت تصویب کنند تا زمینه حمایت مستقیم و آشکار از شورشیان برای بی ثبات کردن سوریه هموار شود. مسکو پیشاپیش مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.
گفتنی است که سوریه در آستانه هر نشست شورای امنیت سازمان ملل ، با عملیاتی انفجاری و حملات تروریستی مواجه بوده است تا از طریق این حرکت حساب شده ، سازمان ملل برای صدور مجوز حمله به سوریه قانع شود.
 کشورهای غربی به رهبری امریکا درصدد ایجاد جنگ داخلی در سوریه هستند و طی ماههای اخیر با حمایت های سیاسی و تسلیحاتی از شورشیان و گروههای تروریستی در سوریه ، این کشور را ، بحرانی افرینی و نا آرام کرده اند .
سوریه در آستانه هر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ، با عملیاتی انفجاری و حملات تروریستی مواجه بوده است. این تقارن زمانی ، حرکتی حساب شده به شمار می آید تا سازمان ملل متحد را برای صدور مجوز حمله به سوریه قانع کند. غرب به بهانه ادامه نا آرامی ها در سوریه که شمار قابل توجهی از غیرنظامیان را نیز قربانی ساخته است، درصدد به دست آوردن مجوز سازمان ملل برای حمله به سوریه است. امریکا می خواهد سوریه را در شمول فصل ۷ منشور ملل متحد قرار دهد و به تهاجم نظامی احتمالی به سوریه ، مشروعیت ببخشد.
تاکنون روسیه و چین مانع تصویب قطعنامه های ضد سوری غرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند و اکنون به نظر می رسد، غرب با صحنه آرایی در سوریه در صدد دور زدن این دو کشور و به دست آوردن مجوز سازمان ملل بدون همراهی چین و سوریه است.
تا کنون دو بار قطعنامه ضد سوری امریکا و کشورهای غربی علیه سوریه توسط چین و روسیه وتو شده است. چین و روسیه ، به طور مشترک، قطعنامه ضد سوری غرب را در شورای امنیت وتو کردند، درحالی که رای یکی از این دو کشور نیز برای وتوی قطعنام کافی بود . با توجه به کافی بودن استفاده از یک حق وتو از سوی یک کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ، این اقدام چین و روسیه ، حرکتی منحصر به فرد در سازمان ملل به شمار می اید.
از این رو درحالی که در صف آرایی غرب و شرق ، چین و روسیه د رمقابل غرب در حمایت از سوریه ایستاده اند ، به نظر می رسد امریکا با همراهی متحدان منطقه ای و غربی اش در صدد آتش افروزی در منطقه و شعله ور کردن آتش درگیری های داخلی در سوریه و قربانی کردن مردم این کشور است. هر چند گروه تروریستی موسوم به “ارتش آزاد سوریه” و یک گروه مسلح دیگر که علیه دولت این کشور مبارزه می‌کنند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته اند و بر اساس تعدادی از گزارش‌ها، یکی از محافظان این مقام‌های سوری به عنوان عامل انتحاری مظنون شناخته شده است. اما اجرای چنین عملیاتی درست در زمان تشکیل جلسه شورای امنیت ملی نشان می دهد که اجرا کنندگان آن از اطلاعات زیادی برخوردار بوده و از مدتها قبل برای آن برنامه ریزی کرده بودند. تحولات اخیر سوریه به خوبی نشان می دهد که سازمانهای جاسوسی امریکا، اسرائیل، عربستان و قطر عامل اصلی انفجار امروز ساختمان امنیت ملی سوریه هستند.    

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۸۲۰۳۳۴۱۲۳۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.