کار گروه تدوین دستورالعمل در حوادث و بلایای طبیعی تشکیل می گردد

۲۶اردیبهشت،

کار گروهی به منظور تدوین دستورالعملهای هماهنگی ، پشتیبانی ، پیگیری عملیات اجرایی در حوادث و بلایای طبیعی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد.

دکتر رضا محمدی ، کارشناس مسئول کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:ایران کشوری بلاخیز بوده و یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای وقوع حوادث و بلایا می‌باشد.

 تقریباً از ۴۰ مورد حوادث طبیعی شناخته شده، ۳۱ مورد آن در ایران واقع شده است. به‌طور کلی ایران جزء ۱۰ کشور بلاخیز جهان است و ۹۰ درصد جمعیت آن در معرض خطرات ناشی از زلزله و سیل وسیع قرار دارند.

 به عبارت دیگر ایران در آسیا چهارمین کشور و در دنیا مقام ششم را از نظر وقوع حوادث طبیعی دارد و آسیب‌پذیری ایران در برابر زلزله ۱۰۰۰ برابر امریکا و ۱۰۰برابر ژاپن است. وی با بیان این که به منظور تدوین دستورالعملهای هماهنگی ، پشتیبانی ، پیگیری عملیات اجرایی کارگروه و ایجاد زیر کارگروههای تخصصی وابسته ، دبیر خانه کارگروه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد عنوان کرد:از طریق خطر زدایی و پیشگیری ، آمادگی ، پاسخ و بازتوانی (چرخه
مدیریت بحران) در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساز ، امکان ارایه و پایداری خدمات نظام سلامت اعم از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را در سطح مطلوب و ممکن و با همکاری سازمان‌های داخلی و بین‌المللی عضو و همکار و مشارکت عموم مردم فراهم می‌آورد .

یکی از اهداف کلی این کارگروه آمادگی بیمارستانی در حوادث و بلایاست که با ارائه‌ی الگویی جامع و واحد برای برنامه‌ریزی پاسخ به حوادث و بلایا در کلیه‌ی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی-درمانی کشور به منظور کاهش مرگ‌ومیر و صدمات جسمی و روانی حاصل از حوادث و بلایا در بیمارستان‌ها یا منطقه‌ی جغرافیایی مرتبط با بیمارستان‌ها می‌باشد.

محمدی با تاکید بر این که تأمین مراقبت با کیفیت مناسب برای بیماران بستری و مصدومین در زمان وقوع حوادث از دیگر اهداف این برنامه می‌باشد اظهار داشت: این برنامه چهار مرحله‌ی اصلی چرخه‌ی مدیریت حوادث و بلایا را به شرح ذیل پوشش میدهد:

کاهش اثرات: شامل اقدامات جهت کاهش تأثیرات سوء حوادث و بلایای پزشکی بر سلامت انسان و عملکرد جامعه به منظور کاهش میزان آسیب و صدمات، معلولیت‌ها و تلفات انسانی است.

 آمادگی: شامل اقداماتی که به‌صورت پیش‌گیرانه برای ارائه‌ی پاسخی مؤثر و کارا به حوادث و بلایای پزشکی محتمل به‌شکل برنامه‌ریزی جامع صورت می‌گیرد. این برنامه براساس فرایند تحلیل خطر برای مخاطرات احتمالی و ارزیابی آسیب‌های احتمالی آماده‌سازی می‌شود.

 پاسخ: مرحله‌ای است که برنامه‌ی مقابله با حوادث به‌طور واقعی با هدف حفظ حیات انسان‌ها، ارائه‌ی کمک‌های اولیه، کاهش و ترمیم آسیب‌های سیستم‌های موجود و تأمین خدمات مورد نیاز قربانیان، فعال می‌شود.

 توانبخشی/بازتوانی: شامل کلیه‌ی اقداماتی که در جهت تثبیت و بازگردانیدن جامعه به شرایط قبل از اتفاق صورت می‌گیرد. این فرایند شامل بازسازی ساختمان‌ها و ساختارهای موجود، بازسازی زیرساختارها، اسکان مجدد جامعه و تأمین خدمات مورد نیاز بهداشت روان برای بازماندگان می‌باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.