کاشی های ویژه اتاق عمل با نانولعاب ضد باکتری تولید شد

این کاشی ها برخلاف سایر کاشی های بیمارستانی نیازی به استفاده از مواد ضد باکتری ندارند و خودتمیز شونده هستند.

مریم حسینی زری، دکترای مهندسی مواد و متالوژی در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سنتز نانولعاب آنتی باکتریال با هدف تولید نیمه صنعتی کاشی ضد باکتری انجام شده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر برای آنتی باکتریال کردن کاشی های ویژه بیمارستانی از اسپری یا پوشش های ضد باکتری استفاده می شد که ناپایدار بوده و در اثر شتسشو یا سایش از بین میرفتند.
 
وی ادامه داد: پوشش های آنتی باکتریال اغلب بر پایه نانورزین ها بوده که به سطح لعاب کاشی می چسبند اما به سادگی خراشیده شده و یا در اثر شستشو از بین می روند در حالیکه اگر خود لعاب آنتی باکتریال باشد، این ویژگی دائمی خواهد شد.
 
حسینی زری تصریح کرد: با ضد باکتری کردن کاشی ها توسط نانولعاب آنتی باکتریال دیگر نیازی به شستشوی آنها با مواد بدبوی آنتی باکتریال مانند فرمالدئیدها که برای محیط زیست نیز مضر هستند، وجود ندارد.
 
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ افزود: این طرح بر اساس سنتز شیمی تر از نوع سل – ژل کلوئیدی و با انتخاب مواد اولیه مناسب و قابل دسترس در صنعت داخلی انجام شده و سپس کاشی های اتاق عمل دارای نانولعاب آنتی باکتریال درون کوره های متداول صنعت سرامیک در دما و زمان لازم عملیات حرارت داده شده اند.
 
وی خاطرنشان کرد: کاشی آنتی باکتریال پس از کسب تائیدیه های لازم از وزارت بهداشت و صنایع نوین با سرمایه گذاری بخش خصوصی به تولید رسیده و به برخی بیمارستان ها  جهت نصب در اتاق های عمل فروخته شده است. /عط


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. خواجه امینیان:

    لطفا نام شرکت تولیدکننده کاشی با لعاب ضد باکتری نیز نوشته شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.