کشورهای حاشیه دریای خزر انار ایرانی می‌خورند

کشورهای حاشیه دریای خزر انار ایرانی می‌خورند

در سال گذشته حدود شش تن انار ساوه به‌صورت بسته‌بندی به خارج از کشور صادر شد که امسال نیز کشورهای حاشیه دریای خزر به‌عنوان مقصد جدید صادرات در نظر گرفته شده‌اند.

 

مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار ساوه در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: عملکرد تولید انار ساوه در سال جاری افزایش قابل توجهی در مقایسه با چند سال اخیر داشته و هر سال کیفیت آن نسبت به سال گذشته بهتر می‌شود.

علی گهرباری افزود: به‌دلیل سرمازدگی که در سال ۸۷ وجود داشت، عملکرد انار در واحد سطح به صفر رسید و در سال ۸۸ به سه تن افزایش یافت، ولی امسال پیش‌بینی تولید بیش از ۱۵ تن در هر هکتار می‌شود که در سال گذشته این میزان ۱۲ تن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت انار استان حدود ۱۲ هزار هکتار انار بارور و یک‌هزار هکتار انار غیربارور است.

گهرباری ادامه داد: فصل برداشت انار ساوه تا ۱۰ روز آینده آغاز می‌شود. میزان عملکرد این محصول در هکتار نسبت به سال گذشته سه تن افزایش داشته است.

وی با اشاره به این نکته که برای دریافت نشان ارگانیک انار، محصول باغداران سه سال به‌صورت مرتب مورد بازدید قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ۱۵ باغدار مشغول به طی مراحل لازم برای دریاف نشان ارگانیک هستند و یک باغدار نیز موفق به دریافت این نشان شده است.

فعال بخش خصوصی درباره کنترل کرم گلوگاه انار در ساوه یادآور شد: بعد از خسارتی که کرم گلوگاه برای باغداران داشت، علائم این آفت به‌خوبی برای باغداران شناسانده شده است و به مبارزه فیزیکی و شیمیایی با آن پرداخته می‌شود.

گهرباری در پایان تأکید کرد: آفات جدید نماتد، کرم سفید ریشه و کرم چوب‌خوار به‌تازگی در باغ‌ها مشاهده شد و در بعضی از آنها خسارات جدی بر جای گذاشته است و احتیاج به اطلاع‌رسانی در زمینه علائم و روش مبارزه با آن جود دارد./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910710-03

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.