کمبود ویتامین A ،C و E در بروز سرطان دهان نقش دارد

کمبود ویتامین A ،C و E در بروز سرطان دهان نقش دارد

کمبود ویتامین A ،C و E در بروز سرطان دهان نقش دارد

متخصص آسیب شناسی دهان و فک گفت: کمبود برخی ویتامین ها همچون ویتامین A، C و E به همراه مصرف کم میوه و سبزی ها در بروز بیماری سرطان دهان نقش دارند .

به گزارش راسخون ، ایسنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکترˈ حسین طباطبایی ˈ افزود: سرطان دهان ششمین سرطان شایع در مردان و دوازدهمین سرطان شایع در زنان است. براساس نتایج یک مطالعه که به تازگی در یزد انجام شده است، نشان می دهد که بیش از نیمی از بدخیمی های سروگردن مربوط به سرطان دهان است.

وی خاطرنشان کرد : این بیماری در اغلب موارد در سنین بالای ۴۰ سالگی رخ می دهد و مردان ۴/۱ برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

این متخصص آسیب شناسی دهان و فک خاطرنشان کرد: این بیماری اغلب زبان، لب، کف دهان و مخاط گونه را درگیر می کند و این عارضه اغلب به شکل ضایعات برجسته و زخمی غالبا بدون درد، گاهی زخم فرورفته و یا لکه های سفید یا قرمز رنگ و بدون درد ظاهر می شود.

وی گفت : نتایج بررسی نشان داد ۵۰ درصد مبتلایان به سرطان دهان از سیگار یا ناس استفاده می کردند همچنین در مردان بالاتراز ۷۰ سال احتمالا به جزء استعمال دخانیات ممکن است عوامل دیگری از جمله، کم خونی مزمن، کمبود برخی ویتامین ها همچون ویتامین A، C و E ، مصرف کم میوه و سبزی ها و یا برخی ویروس در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

وی یادآورشد: تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری و بررسی میکروسکوپی انجام می شود و این بیماری با تشخیص زودرس درمان قطعی می شود. درمان این بیماری با عمل جراحی و برداشتن کامل ضایعه انجام می شود و در صورت لزوم می توان از رادیوتراپی و شیمی درمانی بهره برد.

طباطبایی توصیه کرد که همه افراد به ویژه مردان مسن سیگاری مراقب دهان خود باشند و در صورت مشاهده هرگونه لکه سفید یا قرمز رنگ در دهان و هر نوع برآمدگی در دهان (مخصوصا اگر لبه های سفت داشته باشد) به پزشک مراجعه کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.