کوشکی: خلاف قانون است به واسطه جهالت به فیلمسازی ناروا گفته شود / معلم: بحران سیاسی وارد ماجرای فرهنگ شده است

۲۸م آذر ،

گزارش نشست «بحران در سینما» در فرهنگسرای «رسانه»/

سینماپرس-گروه سینما/ عصر دویروز نشست بررسی بحران در سینمای امروز ایران در فرهنگسرای رسانه با حضور علی معلم، همایون اسعدیان، سادق کوشکی و ناصر هاشم زاده برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دیروز عصر نشست بررسی بحران در سینمای امروز ایران با حضور «علی معلم» منتقد و تهیه کننده سینما، «همایون اسعدیان» کارگردان، «ناصر هاشم‌زاده» فیلمنامه‌نویس، «محمد صادق کوشکی» کارشناس مسائل فرهنگی، «علی علایی» مجری مراسم و جمعی از اهالی رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی علایی با انتقاد بر انتقادهای بی رویه به سینما گفت: ۳۰ سال است می گوییم سینما بحران دارد. گروهی می باشند که همیشه منتقدند و می گویند که در هیچ دوره ای مدیریت سینما خوب نبوده است.

علی معلم هم با تاکید بر بحث مشروعیت سینما بیان داشت: آیا ما سینما می خواهیم یا نه؟ آیا این رسانه قابل قبول است یا باید نباشد؟ این مسئله در ابتدای انقلاب نیز مطرح شد اما سینما از طرف رهبر انقلاب در همان سالهای اولیه پذیرفته شد و به نظم و سیاق رسید. به سبب همین نظم و سیاق نسلی بعد از انقلاب به سینما پیوستند و تعدادی از اشخاص قبل از انقلاب که آثار مهمی داشتند نیز دوباره به این سینما اضافه شدند.

وی ادامه داد:این نسل قبلی همچنین از وقوع انقلاب خوشحال بودند چون فکر می کردند شرایط بهتری برای کار در سینما ایجاد شده است. به همین سبب در اولین دوره جشنواره فیلمسازان مهم نسل قبل فیلم های خوب و صادقانه ای ساختند. نباید فراموش کنیم که نیروی عظیمی از فیلمسازان نیز در انقلاب ورود پیدا کرده و بعضی ها نیز در همین دوره تحصیل کردند. بسیار از کسانی که هم اکنون در سینما فعالیت می کنند محصول همان دوره می باشند.

معلم افزود: با اینکه تمامی مسئولین با وجود سینما موافق می باشند و شرایط برای آن فراهم می کنند، اما نیروی مرموزی می خواهد ما سینما نداشته باشیم. انگار سینما یک فرزند ناخواسته است. این رسانه یکی از جنبه های اندیشگی است که نقاط ضعف و قدرت دارد.

صادق کوشکی در ادامه پس از انتقاد به نحوه اجرای مجری برنام، در رابطه با مشروعیت سینما گفت: منبع مشروعیت حاکم شرع است. از ابتدای انقلاب امام خمینی (ره) عنوان کردند که ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم. در نظام دینی حاکم شرع مشروعیت را تعیین می کند و این موضوع در همان ابتدای انقلاب مشخص شده و پرونده آن سال ۵۹ بسته شده است.

کوشکی با اشاره به صحبتهای رهبر انقلاب گفت:ایشان در ۲۳ مهرماه در بجنورد دربارهٔ سبک زندگی عنوان کردند که اخطار دادند که فیلمسازان باید مراقب این جریان باشند تا از طریق آثار، سبک زندگی غربی که در آن فحشا وجود دارد در ملت ما ترویج پیدا نکند.

جهالت و نقد

کوشکی عنوان کرد: اگر شخصی به فیلمی اعتراض دارد آن را نقد کند. کسی نمی تواند به فیلمسازی که مجوزهای لازم را برای فیلم خود دریافت کرده است، اعتراضی داشته باشد. ما حق داریم مسئولین ارشاد را نقد کنیم. در این چهارچوب به واسطه جهالت به فیلمسازی ناروا گفته می گردد، خلاف قانون است. اعتراض ما به تخلف وزارت ارشاد است. به عقیده من یکی از بانیان بحران فعلی در سینما وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و متولیان آن است.

اسعدیان نیز در ادامه این موضوع بیان داشت: به عقیده من بحران سینمای ایران کلان تر از این بحث ها است. نباید بر اساس موضوعاتی مانند اخلاقی بودن سینما صحبت کنیم. سینما با اقتصاد ارتباط دارد و بحران نیز در اقتصاد همیشه هست. سینما به عنوان پدیده اقتصادی از ابتدای ورودش به ایران بحران داشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل بحث بحران مدیریت است. سینما به عنوان یک مقوله اقتصادی می تواند دچار بحران مشروعیت و دیگر بحران ها شود، اما مهم مدیریت آن است. در حال حاضر این مشکل مدیریت در تمام عرصه های سینما دیده می گردد و هر روز هم بدتر خواهد شد. چون آنها علاقه ندارند که شیوه مدیریت خود را اصلاح کنند.

در ادامه نشست ناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس دربارهٔ بحران در سینمای ایران گفت : وقتی از بحران حرف می‌زنیم باید دلسوز سینما باشیم و اگر فقط دنبال محکوم کردن هستیم این رویکرد به درد سینما نمی‌خورد. سینمای ایران ضعیف و مریض شده است و به کمک احتیاج دارد. این بحث باید ریشه‌یابی شود که چه کسی عامل آن بوده است.

وی ادامه داد: جالب است اگر از مدیریت‌ها انتقاد کنیم، بیکار می شویم اگر هم از اهل سینما گله کنیم باز شکل دیگری بیکار می‌شویم. در هر دو صورت ما سیلی می خوریم.
فیلمنامه نویس سینمای ایران در ادامه اینگونه عنوان کرد: در این کشور البته فیلم های خوب هم ساخته شده است. البته در کنار آن فساد اقتصادی هم صورت گرفته است. این فساد اقتصادی سبب فسادهای دیگر می گردد. می گویند ما بحران در فیلمنامه داریم. در صورتی که من فکر می‌کنم همانطور که فیلمنامه‌نویس خوب کم است، کارگردان و تهیه کننده خوب نیز محدود و انگشت‌شمار است. یک بحران دیگر، بحران فکری و فرهنگی است که باید ببینیم ریشه آن در کجاست.

هاشم زاده افزود: ممکن است فیلمسازی بگوید شما تمامی آثار من را نگاه کنید که در آنها یک تار مو پیدا نیست. اما همین فیلمساز بدترین فیلم‌ها را دارد. کسی که در مدیریت است باید به عده‌ای باج دهد. در هر دوره ای این اشخاص می باشند. سینما باید پاسخ نیاز جامعه را بدهد که متاسفانه نمی‌دهد بلکه پاسخ جیب بعضی‌ها را می‌دهد. عده‌ای با یکسری فیلم موافق و تعدادی دیگر مخالف می باشند در صورتی که آن کسی که باید پاسخگو باشد، ساکت است.

در ادامه معلم بحران‌های مختلف در سینمای ایران را اینگونه توصیف کرد: ما بحث بحران تفکر داریم. این بحث مربوط به جامعه فرهنگی و سینماگران ایرانی است. البته بخشی از آن به عدم مطالعه و شناخت برمی گردد. به همین سبب ما در این بخش ضعف داریم که منجر به بحران تفکر می‌شود.

وی افزود: بحث دیگر بحران اقتصادی است. این بحران اقتصادی در جامعه قطعا روی سینما نیز تاثیرگذاشته است. بخش خصوصی با این وضعیت نمی تواند ادامه دهد.

وی با اشاره به کمک های دولتی افزود: بعضی می گویند اگر پول را دولت به ما بدهد درست است و عده ای دیگر عنوان می کنند که اگر پول به آنها داده شود، کار درستی نیست. کمک های دولتی باید سیستماتیک باشد. تعداد
اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در سینما مشکل‌ساز است. این بحران‌ها از بحران تعریف می‌آید.

۱۰۰ سالن ۱۰۰ فیلم

معلم با اشاره به معضل اکران در سینمای ایران گفت: ما ۱۰۰ سالن فعال داریم و جالب است ۱۰۰ فیلم هم می‌سازیم. این اکران با این شرایط قطعا دچار مشکل می گردد. این بحران مخاطب با آمدن ماهواره و تکنولوژیهای تازه پیچیده‌تر هم شده است. بحران دیگر بحران سیاسی است که وارد ماجرای فرهنگ شده است.

در ادامه نشست کوشکی در مورد انتقاد اشخاصی که در سینما تخصصی ندارند توضیح داد: در مقابل فیلمسازانی می باشند که اهل دین و تدین می باشند اما بدیهیات سینما را نمی‌شناسند. فیلمی که سبک زندگی دینی در آن به چالش کشیده شده است، نباید نمایش داده شود.

وی ادامه داد: چرا ما باید در سینما فقط یک «بازمانده» داشته باشیم. قطعا قحطی فیلمساز که نداریم. بلکه تنگ‌نظری‌ها سبب می گردد که ورود به سینما سخت شود. ما تم‌های خانواده‌پسند بسیار داریم. مانند فیلم «خواستگاری» که مرحوم اسلامی در آن بازی کرده بود. امروز هم می‌توانیم فیلم‌هایی از این دست بسازیم.

کوشکی با اشاره به تجمع انصار حزب الله در مقابل وزارت ارشاد گفت:عده ای به ارشاد اعتراض دارند و بنا به بند «م» وصیت‌نامه امام راحل می‌توانند بیایند و اعتراض کنند. بعضی نیز به قوه قضائیه شکایت کردند، این هم قانونی است. امیدوارم مدیریتی به وجود آید تا هنر را در ترویج پیام‌های والای الهی تعریف کند.

علائی در واکنش به صحبت های کوشکی گفت: من دربارهٔ بحث «بازمانده» که آقای کوشکی به آن اشاره کردند باید بگویم که مرحوم سیف‌الله داد در زمان ساخت آن فیلم هم اذیت شد چون بعضی معتقد بودند که چرا وی از بازیگر خارجی بدون حجاب استفاده کرده است. همین صحبتها وی را آزرده کرد.

اسعدیان با اشاره به همدلی به عنوان راه حل گذشت از بحران گفت: بحران سینما از وقتی آغاز شد که وحدت و همدلی را فراموش کردیم ما در کانون کارگردانان در سال قبل دوبار بحث بحران در سینما را مطرح کردیم. اما همه گفتند که ما سیاه‌نمایی می کنیم. این بحران از عید امسال آغاز نشده است. وقتی از ابتدا مدیریت مبنا را بر وحدت و همدلی نمی‌گذارد این نتیجه حاصل می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: این بحران سینما فقط با همدلی اهالی سینما قابل حل است. اما مسئولان در این شرایط سکوت کرده اند. عده ای روبروی ارشاد تجمع می کنند و از طرف دیگر تعداد از فیلمسازان مقابل آنها قرار می گیرند. بعد مسئول سینمایی از پشت پنجره فقط نگاه می کند. در صورتی که آنها باید جوابگو باشند. ما بی پناه مطلق مانده‌ایم. در این شرایط است که نیاز به وحدت داریم. عده ای اما تسویه حساب شخصی می کنند. من معتقدم انحلال خانه سینما ضربه اصلی را وارد کرد.

گفتنی ست در این نشست که عصر دیروز دوشنبه؛۲۷ آذر ماه در محل فرهنگسرای رسانه برگزارشد، منوچهر محمدی تهیه کننده سینما هم حضور داشت.

انتهای پیام/ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۲۲۶


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.