گرانترین مدال ها در المپیک

جام جم آنلاین: مدال های بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن که برای ساخت آنها هشت تن فلز طلا، نقره و مس از معادن مغولستان و یوتا در آمریکا استخراج شده است، سنگین ترین و گران ترین مدال ها در تاریخ بازی های المپیک هستند.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، این مدال ها حدود یک ماه پیش وارد لندن شدند و هم اکنون تحت تدابیر شدید امنیتی در برج لندن که محل نگهداری جواهرات سلطنتی هم هست، نگهداری می شوند.

در المپیک لندن قرار است ۴۷۰۰ مدال بین قهرمانان المپیک و پارالمپیک توزیع شود.

مدال ها برای مدال آوران ارزش بسیاری دارند گرچه طلای بسیار کمی در آنها استفاده شده است.

وزن یک مدال طلا حدود ۴۱۰ گرم است که فقط شش گرم آن را طلا تشکیل می دهد یعنی معادل ۱٫۳۴ درصد از کل وزن مدال و بقیه از نقره (۹۲٫۵ درصد) و مس تشکیل شده است.

اما افزایش بی سابقه قیمت طلا و نقره در سال های اخیر که قیمت این دو فلز را نسبت به المپیک ۲۰۰۸ پکن به دو برابر رسانده است موجب شده که مدال های بازی های لندن به گران ترین مدال های تاریخ المپیک تبدیل شوند.

مدال های امسال از نظر ابعاد نیز به دلیل ۸۵ میلیمتر قطر و هفت میلیمتر ضخامت، سنگین ترین مدال های تاریخ بازی های المپیک تابستانی هستند.

وزن مدال بازی های پکن ۲۰۰ گرم و تقریبا نصف مدال های المپیک لندن بود ولی این رکورد متعلق به بازی های تابستانی المپیک است و در بازی های المپیک زمستانی مدال بازی های ۲۰۱۰ ونکوور با ۵۷۶ گرم وزن رکوردار است.

طراحی مدال ها هم با نقشی از نایک، الهه پیروزی در یونان، لوگوی المپیک لندن و همچنین تصویری از رودخانه تیمز کار هنرمند بریتانیایی «دیوید واتکینز» است.

با وجود همه اینها مدال آوران المپیک لندن می توانند از یک چیز مطمئن باشند. کیفیت این مدال ها بسیار بهتر است مدال های بازی های المپیک ۱۹۴۸ لندن است.

مدال آن بازی ها که بعد از جنگ جهانی برگزار شد به قدری پایین بود که به طور مرتب نیاز به پرداخت داشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.