گروه‌های خونی O‌ و A؛ بیشترین درصد اهداکنندگان خون در کشور

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی /۰۸/۰۶
مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون کشور گفت: گروه‌های خونیO‌ و A بیشترین درصد اهداکنندگان خون را در کشور تشکیل می‌دهند.
دکتر مهتاب مقصودلو در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: ۳۸ درصد دهندگان خون از گروه خونی O، حدود۳۰درصد از گروه خونی A، ۲۵ درصد از گروه خونی B و حدود هفت درصد از گروه خونی AB می باشند.
وی با بیان این که «بیش از۹۰درصد اهداکنندگان خون کشور را گروه های خونی مثبت تشکیل می دهند»، افزود: iبه همین سبب افزایش نسبت گروه های خونی منفی در اهداکنندگان از برنامه های سازمان انتقال خون است.
مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون با بیان این که فراوانی گروه خونی B در جهان۱۱درصد است؛ اضافه نمود: iبه این ترتیب نسبت iبه دیگر کشورها، گروه خونی B در کشور ما فراوان تر است.
دکتر مقصودلو ادامه داد: گرچه گروه خونیO شایع‌ترین گروه خونی مردم کشور است، اما در مقایسه با آمار جهانی۴۳ درصدی دارندگان این گروه خونی، iبه میزان پنج درصد کمتر از متوسط جهانی، مردم کشورمان در این گروه خونی قرار دارند.
وی با بیان این که در سال قبل حدود دو میلیون واحد خون در سطح کشور جمع آوری شد، گفت: حدود۳۵درصد اهداکنندگان اشخاص تازهی بودند که برای اولین بار خون می‌دادند.
مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون کشور همچنین بر مبنای شاخص جهانی اهدای خون iبه جمعیت که اهدای خون را نسبت iبه جمعیت می سنجد، گفت: سازمان iبهداشت جهانی iبه سبب این که این شاخص برای کشورمان ۲۶٫۲ در هزار است، از این نظر ایران را در رتبه دوم قرار داده است.
دکتر مقصودلو اضافه نمود: iبه این ترتیب ایران در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و از وضع iبهتری نسبت iبه کشورهای منطقه برخوردار است.
وی ادامه داد: امسال سازمان جهانی iبهداشت ایران را جزء پنج کشوری اعلام نمود که در زمینه سلامت خون ارتقای چشمگیری داشتند و سبب آن کاهش چشمگیر آمار عفونت های ناشی از انتقال خون در کشورمان بوده است.
صدا و تصویر دارد


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.