گزارش خبری تحلیلی آریا؛ نقشه مشترک کره جنوبی و آمریکا برای کره شمالی

سئول و واشنگتن در تدارک برگزاری مانور مشترک جدیدی در ابهای شبه جزیره کره هستند .
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، کره جنوبی از آماده باش نظامی و تقویت حضور نظامی کره شمالی در مرز آبی دو کره خبر داده است ؛ در این حال گزارش های دیگری حاکیست که سئول و واشنگتن در تدارک برگزاری مانور مشترک جدیدی در ابهای شبه جزیره کره هستند .
بر اساس گزارش مرکز فرماندهی نیروهای امریکایی ، در جریان رزمایش امریکا و کره جنوبی که از ان به عنوان بزرگترین مانور دوکشور نام برده می شود ، ۵۶ هزار نظامی کره ای و ۳۰ هزار سرباز آمریکایی شرکت دارند . گفته شده که نزدیک به سه هزار نفر از سربازان امریکایی از آمریکا و یا پایگاه های دیگر این کشور در اقیانوس آرام به کره جنوبی منتقل می شوند.
علاوه بر آن قرار است ، حدود ۴۴۰هزار نفر از مقامات دولتی و محلی کره جنوبی در بخش رزمایش های مبارزه با تروریسم و آموزش های پیشگیری از فجایع نیز در این مانور شرکت کنند .
همزمان با اعلام خبر مانور مشترک امریکا و کره جنوبی ، رسانه های کره جنوبی ؛ از استقرار دهها هلیکوپتر جنگی کره شمالی در نزدیکی پایگاهی در نزدیکی مرز آبی مورد مناقشه با کره جنوبی خبر داده اند و از ان به عنوان آماده باش نظامی بیسابقه کره شمالی یاد کرده اند.
خبر گزاری یونهاپ ضمن اعلام استقرار ۵۰ هلیکوپتر جنگی کره شمالی در پایگاههای هوایی تائه تان و نوچون در نزدیکی دریای زرد، گزارش داد و افزود از این هلیکوپترها مجهز به مسلسل و راکت انداز است ، معمولا” برای انجام حملات بر روی اهداف زمینی وجابجایی سریع نیروها استفاده می شود .
روزنامه چو سون ایلبو چاپ کره جنوبی نیز طی گزارشی نوشته است که این هلیکوپتر ها می توانند ظرف مدت دو یا سه دقیقه به جزیره بائنگ نیونگ متعلق به کره جنوبی برسند .
ناظران سیاسی ، تبلیغات و بزرگنمایی کره جنوبی از عملیات نظامی کره شمالی را توجیهی برای برگزاری بزرگترین رزمایش سئول – واشنگتن در ابهای شبه جزیره کره می دانند .
به باور این ناظران، امریکا که پیشرفته ترین تجهیزات نظامی اش را در پایگاههای خود در کره جنوبی مستقر کرده است ، با بکار گیری این تسلیحات در مانورهای مشترک با کره جنوبی ، عملا” تهدیدی جدی برای کره شمالی بشمار می رود .
به همین دلیل کره شمالی همواره به این رزمایش ها اعتراض کرده و آن را نوعی عملیات جنگی و خطرناک در راستای ایجاد تنش در شبه جزیره کره می داند . بویژه انکه برگزاری این رزمایشها در آبهای مشترک دو کره ، بارها منجر به تجاوز به حریم آبی کره شمالی شده و به دلیل واکنش پیونگ یانگ ، به ایجاد وضعیت جنگی در منطقه دامن زده است . چنانکه در مانور سال ۲۰۱۰ میلادی در جریان پاسخ کره شمالی به تجاوز کره جنوبی به حریم آبی این کشور که منجر به گلوله باران جزیره یئون پیونگ کره جنوبی شد، اوضاع منطقه تا سر حد وقوع یک جنگ تمام عیار پیش رفت .
گرچه عامل اصلی این درگیریها ، برگزاری مانورها و عملیات جنگی در نزدیکی آبهای کره شمالی بوده است ، اما آمریکا به بهانه این درگیریها با اعزام ناو هسته ای خود به دریای زرد و برگزاری مانور گسترده در این منطقه در سال ۲۰۱۰ میلادی منطقه را تا سر حد وقوع جنگ پیش برد .
به همین دلیل ناظران سیاسی ، تبلیغات گسترده امریکا وکره جنوبی پیرامون آماده باش نظامی کره شمالی در نزدیکی ابهای مشترک دوکره را ترفندی برای توجیه عملیات نظامی این دوکشور بویژه برگزاری مانور مشترک سئول – واشنگتن می دانند که با مخالفتهای گسترده مردم و فعالان صلح در کره جنوبی مواجه است .چنانکه آمریکا به بهانه حفاظت از جزایر کره جنوبی از حملات کره شمالی ، موفق شد که عملیات احداث پایگاه نظامی در جزیره یئون پیونگ را پیش ببرد . حتی مخالفتهای گسترده مردم این جزیره نیز نتوانست مانع احداث پایگاه دریایی امریکا در این جزیره شود .
البته کره شمالی تاکید دارد ، در شرایطی که تهدیدها از جانب امریکا وکره جنوبی علیه حاکمیت ملی این کشور افزایش می یابد ، چاره ای جز تقویت توان نظامی بویژه در نواحی مرزی کشور ندارد . به همین دلیل بخشی از تجهیزات دفاعی را در طول خط مرزی دریایی مورد مناقشه با کره جنوبی از جمله پایگاه های هوایی ” تاتیان ” و ” نوچون ” مستقر کرده است.
افزایش تهدیدهای امریکا وکره جنوبی علیه کره شمالی که علاوه بر تحرکات نظامی وبرگزاری مانورها ، به گسترش عملیات خرابکارانه در داخل کره شمالی نیز تسری یافته است ، هم اکنون وضعیت بی ثباتی را در منطقه شبه جزیره کره بوجود آورده است که بسیاری از کارشناسان آنرا نگران کننده ارزیابی می کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.