گزارش ویژه آریا؛ جبهه پایداری منشعب شد / تقسیم جبهه پایداری به دو شاخه قم و تهران

جبهه پایداری انقلاب اسلامی تشکلی که در سال ۹۰ و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم تشکیل شده بود با تحولات مهمی روبرو شده است.
به گزارش آریا ، این تشکل که با ائتلاف جمعی از وزرای سابق کابینه محمود احمدی نژاد و نیز برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم با همراهی چند تن از شاگردان آیت الله مصباح یزدی به وجود آمده بود حالا این روزها ، شرایط متفاوتی را سپری می کند. خبرنگار سیاسی آریا به اخباری دست یافته است که بر مبنای آن اختلاف نظر میان ۳ طیف این تشکل سیاسی موجب صف بندی های جدید شده است.

(عکس یادگاری اعضای جبهه پایداری با آیت الله مصباح یزدی)

جبهه پایداری که در آستانه انتخابات مجلس نهم حاضربه ائتلاف با جبهه متحد اصولگرایان نشد و پس رایزنی های متعدد با آیت الله مصباح یزدی فهرست خود را منتشر کرد البته نتوانست به پیروزی چندانی دست یابد و برخی اعضای مهم آن از ورود به پارلمان باز ماندند.افرادی که از مهمترین آنها می توان به قاسم روانبخش و سقای بی ریا اشاره کرد.در همین حال البته برخی اعضای مهم دیگر این تشکل هم مانند مهدی کوچک زاده و حمید رسایی با رای بسیار پائین تری نسبت به سایر چهره های سیاسی راهی مجلس شدند.

(برخی اعضای جبهه پایداری که به مجلس نهم راه یافتند)

پس از پایان انتخابات مجلس نهم حالا مهمترین سوال این بود که آیا جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری هم تصمیم به ایفای نقش سیاسی خواهد گرفت؟
همان زمان بود که برخی از اعضای جبهه پایداری در پاسخ به این سوال خبرنگاران اعلام کردند که این تشکل قطعا به انتخابات ورود پیدا خواهد کرد و عمر سیاسی این تشکل نو پا به پایان نرسیده است.(مصاحبه خبرگزاری آریا با حمید رسایی ۹۱/۴/۲۱)
چنین بود که در بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای اخبار و گمانه زنی هایی درباره کاندیداهای احتمالی این جریان مطرح شد و البته نام هایی چون سعید جلیلی ، غلامحسین الهام ، کامران باقری لنکرانی ، حسین صفار هرندی ، غلامعلی حداد عادل و … به میان آمد.(مصاحبه های خبرگزاری آریا با : اسماعیل کوثری ۹۱/۴/۱۹-سید علی محمد بزرگواری ۹۱/۴/۲۲-ستار هدایتخواه ۹۱/۴/۳۱)

حالا اما در آستانه تعیین شورای مرکزی و البته نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری اخبار دیگری از این تشکل سیاسی به گوش می رسد.
آنچنان که در رسانه ها آمده است غلامحسین الهام از حضور در شورای مرکزی جبهه پایداری سرباز زده است و اخبار ضد و نقیضی نیز در مورد کامران باقری لنکرانی مطرح و حجت الاسلام پناهیان نیز عضویت در شورای مرکزی را نپذیرفته است.

اما ماجرا چیست؟
آنچنان که خبرنگارسیاسی آریا روایت می کند این تشکل اکنون به ۲ شاخه تهران و قم تقسیم شده و دلیل این انشعاب نیز نرسیدن به تفاهم برای یک نامزد مشترک با جریان حامیان دولت است.
چنانکه اعضای شاخه قم که از شاگردان آیت الله مصباح یزدی هستند اعلام کرده اند که حاضر به ائتلاف و رسیدن به یک کاندیدای واحد با حامیان دولت که هدایتشان در اختیار اسفندیار رحیم مشایی است نیستند.برخی در این میان صراحتا از تعیین شرط برای حامیان دولت و البته برای شاخه تهران روایت کرده بودند.(مصاحبه خبرگزاری آریا با عضو ارشد جبهه پایداری۹۱/۶/۱۹ )
آنها اعلام کرده اند که حمایت از کاندیدای مورد نظر حامیان دولت در تضاد با شعارهایی است که تا کنون مطرح کرده اند.
از افراد این شاخه می توان به آقا تهرانی ، روانبخش، سقای بی ریا ، نبویان و حسین جلالی اشاره کرد. گفته می شود شاخه قم در پی کاندیداتوری سعید جلیلی ، کامران باقری لنکرانی و غلامعلی حدادعادل هستند

از دیگر سو اما شاخه تهران که اکثرا از اعضای سابق کابینه و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم ونهم هستند معتقدند که باید از نامزد مورد نظر حامیان احمدی نژاد حمایت کرد.
به باور این افراد با این اقدام راه احمدی نژاد ادامه پیدا خواهد کرد و فردی از جنس محمود احمدی نژاد جایگزین او خواهد شد.
برخی اظهارنظرها در این مورد از سوی اعضای این شاخه البته نمایان شده است.
 غلامحسین الهام در مصاحبه با ویژه نامه روزنامه ایران پس از مدت ها سکوت به دفاع تمام قد از دولت پرداخته و چنین می گوید:«مردم از این وضعیت به عقب بر نمیگردند که به دنبال کسی مخالف احمدی نژاد باشند! همان احمدی نژاد را میخواهند با ظرفیتی که بتواند یک امیدی را به سمت بهبودی وضعیت  ایجاد کند، البته من نمیخواهم انتقاد کنم که این وضعیت ناشی از کارکرد دولت است، این شرایطی است که بخصوص در سایه عدم تعامل کافی و کامل قوای کشور با یکدیگر ایجاد شده است. با این تفاسیر اگر یک نفر همان شعار و گفتمان احمدینژاد را بگیرد و کامل کند، قطعاً مردم به او اقبال خواهند داشت. »
مهدی کوچک زاده دیگر عضو ارشد جبهه پایداری و از اعضای شاخه تهران اخیرا در مصاحبه ای با سایت وابسته به ارگان رسانه ای دولت گفته بود: «بعضی ها یک فرد و صحبت های او را مورد اتهام قرار می دهند و بواسطه حرف های او می گویند دولت منحرف است. خب این دولت با این توصیف رهبری معلوم است منحرف نیست. حالا یا آن اتهام به آن فرد اصلا وارد نیست یا اگر به او وارد است او تاثیری در دولت ندارد. که این دومی را نمی شود پذیرفت چون هر دوی اینها می گویند ما یکی هستیم.»

گفته می شود شاخه تهران که با لیدری صادق محصولی فعالیت می کند بر روی گزینه هایی همچون علی نیکزاد و یا یک چهره نام آشنا {خبرگزاری آریا به اخباری درباره رایزنی هایی در سطح بالا با این گزینه دست یافته که بزودی در قالب یک گزارش خبری آن را منتشر خواهد کرد) نظر دارند و به شدت مخالف کاندیداتوری افرادی مانند سعید جلیلی و یا غلامعلی حدادعادل هستند.
جریان حامیان دولت معتقدند که با ائتلاف با این بخش از جبهه پایداری و حمایت این طیف سیاسی می توانند مقداری از بار سیاسی عنوان جریان انحرافی که به شدت از سوی رقبایشان مطرح می شود بکاهند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.