۳ ویژگی خاطرات محسن رفیق​دوست/ برای تاریخ می​گویم؛ ۲۰ هزار تومان

۲۳م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «برای تاریخ می‌گویم» از مقطع ورود حضرت امام(ره) در ۱۲ بهمن که رفیق‌دوست راننده بلیزر امام(ره) بود، آغاز و در ادامه حوادث دهه اول انقلاب و جنگ تحمیلی از زبان ایشان نقل می‌شود.

رفیقدوست به این سبب که پایه‌گذار سپاه است و بعد از آن مسئول تدارکات جنگ بوده، به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در این ایام به حساب می‌آید. مهمترین فعالیت رفیقدوست به زمانی بازمی‌گردد که به عنوان مسئول تدارکات سپاه در طی جنگ تحمیلی خدمت می‌کند. علامیان نگارش این خاطرات را از سال ۸۷ آغاز کرده و ساختار کتاب براساس پرسش‌هایی است که نویسنده از رفیقدوست پرسیده و این سؤالات بر اساس توالی زمانی انتخاب شده است.

ناشر کتاب معتقد است بسیاری از ناگفته‌ها در این اثر بازگو شده است. بسیاری از پرسش‌هایی که در آن زمان وجود داشته و تاکنون مطرح نشده است، در گفت‌وگو با رفیق‌دوست آمده که وی پاسخ های مستدل و صریحی را به اتفاقهای تاریخی داشته است.

مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری پیش تر دربارهٔ کتاب «برای تاریخ می‌گویم» گفته بود: از مدتی پیش به این نتیجه رسیده‌ایم که ثبت و ضبط خاطرات دهه اول انقلاب مغفول مانده است. می‌بایست برای این برهه زمانی اقدامی صورت می‌دادیم. در ابتدا قصدمان این است که با دو کار روند نگارش خاطرات این دوران را آغاز کنیم. اولین اثر خاطرات محسن رفیقدوست است. کتاب دیگر هم خاطرات جواد منصوری است که تحویل سوره مهر شده است. وی دربارهٔ ویژگی کتاب «برای تاریخ می‌گویم» نیز توضیح داده بود: کتاب خاطرات محسن رفیقدوست از چند جهت اهمیت دارد. اول حوصله‌ای که تدوین‌گر این کتاب به خرج داده است. آقای رفیقدوست با اینکه مسئولیت اجرایی ندارد، ولی سرشان شلوغ است و ثبت این خاطرات از تدوین‌گر وقت طولانی گرفته است. سعید علامیان حدود سه سال برای ثبت و ضبط خاطرات آقای رفیقدوست وقت گذاشت. بعد از سه سال این کار به دفتر ارائه و تایید شد، ولی از آقای علامیان خواستیم که خاطرات ده، دوازده روز قبل از پیروزی آقای رفیقدوست را که ایشان از مسئولان کمیته استقبال از امام بود، نیز ثبت و به این کتاب اضافه کند که این کار نیز صورت گرفت.

ویژگی دوم این کار، صراحت لهجه و رک‌گویی آقای رفیقدوست است که سبب جذابیت این اثر شده است. ویژگی سوم این خاطرات هم این است که آقای رفیقدوست در قلب حوادث انقلاب و جنگ قرار داشته، ایشان به عنوان وزیر سپاه نقش مهمی در تدارکات جبهه به عهده داشت و خاطرات فراوان و زیبایی دارند که بر جذابیت این اثر افزوده است.

کتاب «برای تاریخ می گویم» در ۴۷۲ صفحه و در تیراژ ۲۵۰۰ جلد و با قیمت ۱۹۹۰۰ تومان منتشر می‌شود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.