۶ کاری که نیازی به روت کردن دستگاه آندرویدی ندارند

اگر مطالب ما را قبلا در گویا آی تی خوانده باشید به صورت کامل در مورد روت کردن توضیح داده ایم . اما اشاره کوتاهی به بحث روت کردن خواهیم داشت .

در دنیای سیستم عامل های کامپیوتر عده ای از کاربران هستند که به عنوان کاربر معمولی شناخته میشوند و سطوح دسترسی کمی برای نصب برنامه های مورد نظرشان دارند و عده ای دیگر که مدیر ( Administrator ) سیستم هستند میتوانند هر برنامه ای را نصب کرده  و تنظیمات مختلف را تغییر دهند . البته در سیستم عامل های کامپیوتر میتوان با ساخت یک حساب کاربری مجزا ، تفاوتی بین یک کاربر عادی و یک مدیر قایل شد ؛ اما در سیستم عامل های مخصوص موبایل و تبلت اینگونه نیست .

در واقع در سیستم عامل های موبایل و تبلت ، محدودیت هایی روی سیستم عامل دستگاه از سوی کارخانه سازنده اعمال میشوند تا جلوی تغییرات ناخواسته گرفته شود . چون اگر فرد تازه کاری به قسمت های مختلف دستگاه برود و بدون آگاهی دست به تغییراتی بزند ، ممکن است سیستم عامل آسیب ببنید و مشکل ساز شود .

Root چیست ؟ به صورت کلی Root یعنی ریشه . در واقع روت در دنیای دیجیتال معنای دسترسی به همه چیز را میدهد . مخصوصا در سیستم عامل های گنو لینوکسی که با واژه Root زیاد سر و کار دارند و کاربر Root بالاترین سطح دسترسی را در اختیار خواهد داشت .


چرا باید دستگاه خود را Root کنیم ؟ همانطور که گفتیم در سیستم عامل های موبایلی ، محدودیت هایی وجود دارد که باعث میشوند تا ما نتوانیم برخی اپلیکیشن های مد نظر خود را نصب کنیم و یا به تنظیمات پیشرفته تری دسترسی داشته باشیم . با روت کردن دستگاه میتوانید محدودیت ها را از بین برده و بالاترین سطح دسترسی به هسته سیستم عامل را ایجاد کنید .


اما واقعا برای همه کارها نیازی به روت کردن دستگاه ندارید . در این مطلب به ۶ مورد از کارهایی اشاره میکنیم که نیازی به روت کردن دستگاه ندارند . با گویا آی تی همراه باشید …….


۱- تصویر برداری از صفحه نمایش دستگاه : شما میتوانید گوشی یا تبلت آندرویدی تان را به کامپیوتر متصل کرده و از صفحه نمایش آن تصویر برداری کرده یا به اصطلاح اسکرین شات بگیرید . اما تهیه اسکرین شات از طریق خود دستگاه نیازمند دسترسی روت میباشد . ولی با استفاده از ترفند زیر میتوانید بدون روت کردن دستگاه ، اسکرین شات بگیرید .

کافیست دکمه های روشن / خاموش کردن دستگاه ( دکمه پاور ) را با دکمه کم کردن صدا ( Volume Down ) در یک زمان بفشارید . این روش در نکسوس ۷ و گالکسی نکسوس کار میکند . گرچه ممکن است که برخی شرکت ها ، این کلیدهای ترکیبی برای تهیه اسکرین شات را عوض کرده باشند . در آندروید ۴٫۱ ( Jelly Bean ) میتوانید از طریق کشوی اطلاع رسانی ها ( Notifications Drawer ) ، اسکرین شات های گرفته شده را به اشتراک بگذارید .

۲- غیر فعال کردن اپلیکیشن های از پیش نصب شده : شاید شما از برخی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده روی دستگاه تان راضی نباشید . مثل برخی برنامه های تجاری که نسخه مدت دار آنها روی دستگاه شما نصب شده است و اکنون از کار افتاده اند . یا برنامه هایی که به شدت از منابع سیستمی استفاده میکنند و باعث کندی دستگاه میشوند . کافیست به قسمت Settings آندروید رفته و سپس وارد بخش Apps شوید . حالا گزینه All Categories را انتخاب نمایید . اپلیکیشن هایی که قصد غیر فعال کردن شان را دارید در لیست موجود هستند . روی اپلیکیشن مورد نظر ضربه بزنید .

حالا دکمه ی Disable را مشاهده خواهید کرد ( که امکان دارد دکمه Uninstall به جای آن باشد ) . دکمه Disable را بزنید تا اپلیکیشن مورد نظر غیر فعال شود . البته این دکمه برای برخی اپلیکیشن ها که بخشی از سیستم عامل آندروید میباشند ، وجود ندارد . گرچه میتوانید اپلیکیشن های پیشفرض نظیر تقویم ، ساعت ، یا حتی کیبرد داخلی آندروید را غیر فعال کنید .

۳- لغو پیام های اطلاع رسانی مربوط به دسترسی ها : آندروید سعی میکند تا کوچکترین مسائل امنیتی هم از دید شما دور نمانند و هرگونه دسترسی اپلیکیشن ها به قسمت ها مختلف باید توسط شما تایید شوند . البته اگر دستگاه شما روت شده باشد ، چون بالاترین سطح دسترسی به هسته سیستم عامل را دارید ، دیگر خبری از این پیغام ها نخواهد بود . اما میتوان با استفاده از روش زیر نیز از شر پیغام های اپلیکیشن هایی که مدام پیغام های مجوز دسترسی صادر میکنند خلاص شد . این روش برای اپلیکیشن هایی که پیغام های تبلیغاتی مخرب نمایش میدهند نیز مناسب است .

کافیست به بخش تنظیمات آندروید رفته و بخش Apps را باز کنید . حالا اپلیکیشنی که قصد دارید تا از شر پیغام های مزاحمش خلاص شوید را انتخاب کنید . سپس گزینه ای با عنوان Show Notifications را مشاهده خواهید کرد که باید آن را غیر فعال کنید . یک پیغام هشدار دهنده ظاهر میشود که با زدن دکمه OK باید با آن موافقت کنید .

هوووف ! تمام شد . از شر پیغام های مزاحم این اپلیکیشن خلاص شدید . :)


۴- مسدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت : با استفاده از ابزارهای داخلی آندروید میتوانید دسترسی اپلیکیشن ها را به اینترنت محدود کنید . البته نه اینکه فکر کنید که این ابزار یک فایروال کامل است ، اما مسلما ابزار مفیدی خواهد بود .

برای دسترسی به این ابزار به بخش Settings و سپس Data Usage بروید . علاوه بر ایجاد محدودیت ها در استفاده از اینترنت ، مشاهده نمودارهای مربوط به دیتاها و عدم دسترسی کامل دستگاه به اینترنت ، میتوانید دسترسی برخی اپلیکیشن ها که در پس زمینه به اینترنت متصل میشوند را مسدود کنید . برای این کار کافیست روی اپلیکیشن مورد نظر ضربه زده و سپس چک باکس Restrict mobile data را فعال کنید .

البته اپلیکیشن مذکور هنوز توانایی استفاده از اینترنت را در دو حالت دارا میباشد .

* اگر آن اپلیکیشن را باز کنید . یعنی تنها در زمان باز بودن اپلیکیشن امکان دسترسی به اینترنت را خواهد داشت .

* استفاده از شبکه وای فای . در صورتی که با دستگاه خود به یک شبکه وای فای متصل شده باشید ، اپلیکیشن مذکور اجازه دسترسی به اینترنت را خواهد داشت .

اگر در حال استفاده از یک شبکه وای فای هستید ، میتوانید کاری کنید که آندروید این شبکه را به عنوان یک شبکه Mobile Data در نظر بگیرد . کافیست به بخش تنظیمات رفته و قسمت Mobile Hotspots را باز کنید . اکنون تیک کنار نام شبکه وای فای مورد نظر خود را بزنید . اکنون شبکه وای فای شما به عنوان یک شبکه موبایل دیتا در نظر گرفته شده است و اپلیکیشن های مزاحم نمیتوانند در پس زمینه از اینترنت استفاده کنند .

۵- رمزنگاری فضای ذخیره سازی دستگاه : مسلما دستگاهی که حافظه ذخیره سازی آن رمزنگاری نشده باشد ، فایل و دیگر اطلاعات موجود در خود را به راحتی در اختیار هر کسی قرار خواهد داد . اما اگر رمزنگاری به درستی انجام شود ، اطلاعات شما در امان خواهند بود .

سیستم عامل آندروید به صورت داخلی از رمزنگاری اطلاعات پشتیبانی میکنند و ابزاری برای انجام این کار دارد که به شما اجازه میدهد تا کل فضای ذخیره سازی گوشی یا تبلت آندرویدی خود را رمزنگاری کنید . پس از اینکه رمزنگاری را انجام دهید ، هنگام روشن کردن دستگاه ، از شما کلمه عبور پرسیده خواهد شد . همچنین اگر گوشی یا تبلت شما به سرقت برود ، سارقین به هیچ وجه نمیتوانند به اطلاعات و فایل های شما دسترسی داشته باشند .

حالا اگر این کلمه عبور یادتان برود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ متاسفانه نمیتوان وارد دستگاه شد و باید با بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه ، دوباره از آن استفاده نمود که البته با ناجام این کار همه اطلاعات و فایل های شما از بین میروند .

اما در صورتی که مایل به رمزنگاری دستگاه خود هستید ، کافیست به بخش تنظیمات رفته و قسمت Security را انتخاب کنید . اکنون گزینه های Encrypt Tablet یا Encrypt Phone را بزنید . این ممکن است کمی طول بکشد . پس منتظر بمانید .

۶- استفاده از V*P*N : برای استفاده از وی*پی*ان نیازی به روت کردن دستگاه آندرویدی خود نخواهید داشت . برخی افراد فکر میکنند که باید ابتدا دستگاه خود را روت کرده و سپس اقدام به نصب یک V*P*N Client کنند که به هیچ وجه نیازی به انجام این کارها نیست .

کافیست به بخش تنظیمات رفته و قسمت Wireless & Networks را باز کنید . حالا با زدن گزینه More ، آیتم های دیگر را نیز به نمایش در آورید . قسمت دیگری به نام V*P*N ظاهر میشود که باید روی آن ضربه بزنید . همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، امکان ساخت و ویرایش چندین پروفایل مربوط به V*P*N ها موجود میباشد .

منبع

مطالب مرتبط

  • بایدها و نبایدهایی برای افزایش سرعت آندروید
  • چگونگی دسترسی به Hotmail و Outlook در آندروید
  • نگاهی به آپدیت جدید نسخه آندرویدی مرورگر کروم
  • Google Current برای علاقمندان به مطالعه ( Andorid و iOS )
  • سوالات آندرویدی خود را بپرسید (همراه با ۲۰ سوال عمومی)

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.