۲ روایت بانک مرکزی از تورم

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا – دنیای اقتصاد:بانک مرکزی در دو گزارش جداگانه با به روز کردن تصویر تورمی اقتصاد ایران در نیمه اول سال، تغییرات قیمت خرده‌فروشی را در ابتدای آبان‌ماه اعلام کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در سطح کلان بیشترین میزان نرخ تورم در نیمه ابتدایی سال مربوط به گروه کالایی «بهداشت و درمان» است، افزایش تورم در این گروه ۲۵ درصد بوده است.این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی معادل ۴/۶ درصد، هزینه‌های بیمارستانی ۵/۲ درصد و خدمات پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی ۷/۱ درصد بوده است. همچنین گروه کالایی «کالا و خدمات متفرقه» نیز با ۱۷ درصد افزایش، رتبه دوم بیشترین نرخ رشد قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است، تغییر قیمت بیشتر تحت‌تاثیر بالا رفتن شاخص بهای گروه لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل ۳/۱ درصد، کیف مدرسه ۵/۱۱ درصد، اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار ۶/۲ درصد و هزینه‌های حقوقی و قانونی ۲/۲ درصد بوده است. در این گزارش گروه کالای «رستوران و هتل» نیز ۱۶ درصد رشد قیمت داشت. این افزایش قیمت بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۶/۲ درصد بود. همچنین در این شاخص بهای غذای آماده جهت مراسم و مجالس معادل ۴/۳ درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل ۶/۴۱ درصد افزایش داشته است. به گزارش بانک مرکزی شاخص قیمت «پوشاک و کفش» در این مدت ۱۵ درصد افزایش یافت. بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل ۲ درصد و انواع کفش ۸/۲ درصد، از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در این گروه بود. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه پارچه برای تهیه پوشاک معادل ۵/۲ درصد و اجرت دوخت و شست‌وشوی لباس ۷/۱ درصد افزایش یافت. همچنین کمترین میزان افزایش نیز به گروه کالایی «تحصیل» ۲ درصد افزایش یافت، از عمده دلایل این افزایش می‌توان به افزایش شاخص بهای شهریه کلاس تقویتی معادل ۹/۱ درصد و شهریه مدرسه غیر انتفاعی ۶/۰ درصد اشاره کرد. نکته قابل توجه در بین این گروه کالاها کاهش یک درصدی گروه «ارتباطات» است که طی این ۶ ماه روند شاخص قیمت در این گروه کالا رشد نزولی داشته است.

تغییر قیمت‌ها در هفته اول آبان

بانک مرکزی همچنین تازه‌ترین گزارش قیمت خرده‌فروشی کالاهای خوراکی خود را در سطح شهر تهران منتشر کرد و در این گزارش به بررسی تغییرات قیمتی ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به سوم آبان پرداخت. بر اساس نتایج این گزارش، قیمت بخش عمده‌ای از کالاهای خوراکی در هفته اول آبان‌ماه سال‌جاری نسبت به هفته ماقبل افزایش یافت. همچنین مقایسه روند ماهانه نشان می‌دهد، اکثر مواد خوراکی رشد قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشتند.

مقایسه سالانه
آمار و ارقام بانک مرکزی از شاخص خرده‌فروشی مواد خوراکی در مقیاس سالانه نشان می‌دهد که قیمت همه گروه کالاهای خوراکی افزایش یافت.این افزایش قیمت در بازه بین ۱۸ تا ۸۸ درصد قرار گرفت. در این بین قیمت سبزی‌های تازه با ۱/۸۸ و میوه‌های تازه با ۹/۷۵ رکورددار بیشترین افزایش سالانه بودند. همچنین گروه لبنیات با ۹/۱۷ کمترین تغییر را نسبت به ماه قبل داشته است. در بین کالاها نیز سیب‌زمینی با ۲/۱۷۳ درصد افزایش، رکورد دار بیشترین افزایش قیمت سالانه است. به طوری که قیمت جاری آن به ۲ هزار و ۷۹ تومان در هر کیلو رسید. همچنین قیمت هندوانه نیز رشد ۱۴۸ درصدی را پشت سر گذاشت.
به گزارش بانک مرکزی، لبنیات کمترین افزایش در بین گروه‌های کالایی را داشت، قیمت کره پاستوریزه در هر کیلو به ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت پنیر پاستوریزه با ۶/۹ درصد افزایش کمترین تغییر را در بین کالاها داشت و قیمت جاری هر بسته ۴۵۰ گرمی آن به ۴ هزار تومان رسید.
مقایسه ماهانه
گزارش بانک مرکزی از روند تغییر ماهانه گروه‌های خوراکی نشان می‌دهد که اکثر گرو‌ه‌های خوراکی در این مدت رشد قیمت داشتند، به نحوی که گروه کالایی میوه‌های تازه با ۶/۱۰ درصد و همچنین گوشت مرغ با ۴/۹ درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. همچنین روغن نباتی با ۱/۰ درصد افزایش، نسبت به هفته قبل کمترین افزایش را داشته است.
در این بین، قیمت گروه کالایی حبوبات ۲/۰ درصد کاهش یافت.
در بین کالاها نیز قیمت خربزه با رشد ۲/۴۷ درصدی بیشترین افزایش را داشت و قیمت آن در هر کیلو به ۲ هزار و ۴۹۴ تومان رسید. نکته قابل توجه در این بین کاهش ۱۸ درصدی قیمت پرتقال است، قیمت جاری پرتقال در هر کیلو به ۴ هزار و ۹۷۹ تومان رسید.
مقایسه هفتگی
آمار وارقام بانک مرکزی از تغییر قیمت‌های هفتگی نشان می‌دهد، که در بین گروه کالاهای خوراکی، قیمت میو‌ه‌های تازه ۸/۲ درصد افزایش یافت. همچنین قیمت سبزی‌های تازه و گوشت قرمز در این هفته ۹/۱ رشد کرد. در حالی که قیمت گروه کالایی مرغ و چای به ترتیب ۵/۰ و ۲/۰ کاهش یافت.
در مقایسه هفتگی، کالایی که بیشترین افزایش قیمت را داشت هلو بود. قیمت هلو افزایش ۲۷ درصدی را در طول یک هفته تجربه کرد و قیمت جاری آن به ۷ هزار و ۶۷۲ تومان در هر کیلو رسید، قیمت پرتقال نیز ۸/۱۵ درصد کاهش یافت.
در بین کالاهای اساسی نیز قیمت تخم مرغ با رشد ۱/۴ درصدی به قیمت جاری ۹ هزار و ۱۱۸ تومان در شانه دو کیلویی رسید، همچنین قیمت گوشت مرغ در هر کیلو به ۶ هزار و ۸۸۹ تومان رسید و ۵/۰ درصد کاهش قیمت داشت، قیمت گوشت گوسفند با استخوان نیز با افزایش ۴/۲ درصدی به ۳۰ هزار و ۶۶۰ تومان در هر کیلو رسید.

 

 

 

 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.