۵+۱ با وقت‌کشی سعی دارد فضای مذاکرات را به نفع خود هدایت کند

۱۱ام بهمن ،

دواتگری با اشاره به تعویق مذاکرات ۱+۵ به فوریه:

رئیس کمیته مطالبات‌ملی مجلس، تعویق مذاکرات ایران و ۱+۵ را وقت‌کشی اتحادیه اروپا در هدایت فضای مذاکرات به نفع خود دانست.

مهدی دواتگری نماینده مردم عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ تعویق مذاکرات ایران و ۱+۵ به ماه فوریه، گفت: این قضیه موضوع جدیدی نیست، چرا‌که اتحادیه اروپا و ۱+۵ در حال‌حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای ثابت و خدشه‌ناپذیر است و آنها یا مجبورند از سیاست‌های قبلی خود عدول کنند که این مسئله برای آنها در افکار عمومی جهانیان شکست جبران‌ناپذیری است و یا مجبور به استمرار روند مذاکراتی می باشند که هیچ دستاورد شاخصی در آن نباشد.

وی در ادامه افزود: غرب چند سالی است که با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالفت می‌کند،از طرفی اگر بخواهد در این مذاکرات از موضع قبلی خود صرف‌نظر کند و حق هسته‌ای ایران را بپذیرد باید در برابر مردم و جامعه بین‌الملل پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد:‌ از سوی دیگر اگر غرب نخواهد این حق را بپذیرد ، چاره‌ای جز ادامه بازی ندارد و در این راه هم باید همان فضای فرسایشی چند‌سال اخیر را در پیش بگیرد و نشان دهد که در حال مذاکره با ایران است، غرب در این راه از یک طرف می‌خواهد به جامعه‌جهانی اعلام کند که به دنبال جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران که امنیت‌جهانی را خدشه‌دار می‌کند است و از سوی دیگر در حال مذاکراه با ایران.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد غرب در این دور از مذاکرات نیز هیچ پاسخی برای جامعه بین‌المللی ندارد که سربلند خارج شود، اظهار داشت: با توجه به این مسائل، تنها مسیر غرب تداوم مذاکرات است، چرا که غرب دیر یا زود چاره‌ای جز پذیرش این حقیقت که ایران به دنبال فناوری هسته‌ای است ندارد.
 
رئیس کمیته مطالبات ملی در خاتمه خاطر نشان کرد: ما از مسئولان وزارت‌خارجه و شورای عالی امنیت‌ملی این انتظار را داریم که در قبال بازی‌هایی که اتحادیه اروپا و مجموعه ۱+۵ براساس آن سعی دارد نشان دهد که ابزارها به صورت مطلق در اختیار آنهاست و آنها می باشند که برای ما تعیین‌تکلیف می‌کنند تجدید‌نظر کنند.
 
گفتنی است، پیشتر تاریخ ۲۸ و ۲۹ ژانویه برای برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ تعیین شده بود، اما براساس اعلام خبرگزاری رویترز، یک دیپلماتیک اروپایی برخلاف توافقات قبلی روز جمعه اعلام کرد که برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و مجموعه ۱+۵  تا ماه فوریه تعویق خواهد افتاد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.