۷۰ درصد بیماریها توسط پزشک عمومی قابلیت تشخیصی و درمانی دارند

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به آغاز ثبت نام برنامه پزشک خانواده؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از آغاز ثبت نام مردمی برنامه پزشک خانواده در استان یزد از اواسط تیرماه جاری خبر داد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر سید جلیل میرمحمدی در مورد روند اجرای برنامه پزشک خانواده در استان یزد اظهار کرد: امسال با تامین اعتبارات و جدیت وزارت بهداشت و درمان، ۲ هزار میلیارد تومان برای این برنامه در مجلس تصویب شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان در حوزه های درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی هزینه های زیادی بر مردم تحمیل می شود برنامه پزشک خانواده اجرا می شود.

دکتر میرمحمدی با اشاره به اینکه یزد جزء ۱۰ استانی است که قرار است این برنامه را اجرا کنند، افزود: اقدامات زیرساختی را از حدود دو ماه قبل در استان آغاز کردیم و جلسات توجیهی با مسئولین و مراکز مربوطه برگزار شد.

این مسئول بیان کرد: فراخوانی برای ثبت نام پزشکان عمومی داده شد که اکنون ۲۱۵ نفر پزشک عمومی در استان مراجعه کرده و با آنها عقد قرارداد شده است و فراخوانی نیز برای متخصصین و عقد قرارداد با آنها دادیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه ثبت نام برنامه پزشک خانواده در استان آغاز شده است، ادامه داد: اشخاص می توانند با در دست داشتن کارت ملی، شناسنامه و دفترچه بیمه خود به مطب پزشکانی که تابلوی ویژه پزشک خانواده دارند مراجعه و ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: هر فردی که دفترچه بیمه دارد می تواند در برنامه ثبت نام کند و اشخاصی که بیمه نیستند اکنون فرصتی است تا با مراجعه به اداره بیمه سلامت تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند در غیر این صورت نمی توانند در طرح پزشک خانواده شرکت کنند که هزینه بیمه ایرانیان برای هر فرد ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان در سال است.

این مسئول بیان کرد: اکنون هر فردی که به پزشک عمومی مراجعه می کند باید ۳۰ درصد از فرانشیز درمان را پرداخت کند در حالی که با اجرای این برنامه، بیمار با مراجعه به پزشک خانواده ، ۱۰ درصد فرانشیز را پرداخت می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: همچنین ۷۰ درصد بیماریها که توسط پزشک عمومی قابلیت درمان دارند توسط پزشک خانواده درمان می شود و اگر پزشک خانواده بیماری را تشخیص نداد به متخصص مربوطه ارجاع می دهد و متخصص موظف است معاینات کامل را انجام دهد و به صورت مکتوب به پزشک خانواده ارائه دهد تا وی در جریان کامل بیماری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون تاکید بیشتر بر اجرای برنامه در سطح یک است، افزود: با اجرای برنامه پزشک خانواده، بیمار ۱۰ درصد ویزیت پزشک خانواده را پرداخت می کند و در زمینه داروها و خدمات پاراکلینیکی بیمار فقط ۳۰ درصد هزینه را پرداخت می کند.

وی افزود: مردم در یک پروسه ۱۰ روزه برای ثبت نام مراجعه می کنند و دفترچه ها نشان دار می شوند و اجرای طرح آغاز می شود و پس از آن نیز دو ماه فرصت دارند تا سایر اشخاصی که هنوز در برنامه شرکت نکردند هم ثبت نام کنند.

 وی ادامه داد: چنانچه پس از گذشت مهلت ثبت نام فردی در برنامه ثبت نام نکرد و پس از آن نیاز به ویزیت، دارو و خدمات پارکلینیکی دارد مجبور است ۱۰۰ درصد هزینه ها را خودش پرداخت کند.

میرمحمدی با بیان اینکه برای ارتقاء خدمات پزشکان خانواده، راهکارهایی ارائه دادیم افزود: اشخاص می توانند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند و در صورتی که از پزشک خانواده خود راضی نباشند سالی یکبار می توانند پزشک خانواده خود را تغییر دهند.

وی هزینه ویزیت پزشک خانواده را ۱۲۰۰ تومان برای هر فرد ذکر کرد و گفت: پزشک خانواده باید معاینه پایه کامل را برای بیمار انجام دهد و به مرور در سامانه و یا پرونده الکترونیک ثبت کند که خدمات دیگر بر پایه معاینه اولیه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هر پزشکی  که به صورت دو شیفت کار می کند می تواند تا سه هزار نفر و پزشکانی که در یک شیفت صبح یا بعدازظهر کار می کنند تا ۱۵۰۰ نفر را ثبت نام کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان یادآور شد: استانهای یزد، قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خوزستان از دیگر استانهایی می باشند که این برنامه را اکنون اجرا می کنند./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.