تب مالت و حصبه ارمغان مصرف شیرهای فله ای

اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرخام فله ای به سبب غیر پاستوریزه بودن می تواند عامل مهمی برای انتقال بیماری های مشترک بین انسان ودام مثل تب مالت ، سل ، حصبه و لیستریوز است

 دکتر زهرا عبداللهی  متخصص تغذیه ومدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه  معاونت بهداشت  در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: شیر و فرآورده های لبنی مهم ترین منبع تامین کلسیم  مورد نیاز بدن است و مصرف آن جهت حفظ سلامت و استحکام استخوان ها، دندان ها و پوست لازم است.. پروتئین های شیر نیز منبع مهمی در تامین پروتئین مورد نیازروزانه بدن می باشند. اما باید توجه داشت که شیر یک غذای بسیار فسادپذیر است. رطوبت بالا و وجود مواد مغذی در شیر آن را به محیط مناسبی برای رشد میکروب ها تبدیل کرده است. بنابراین قبل از مصرف لازم است پاستوریزه شود.

وی ادامه داد: پاستوریزاسیون از نظر صنعتی یعنی حرارت دادن شیر در دمای پایین تر از نقطه جوش آب که به منظور از بین بردن میکروب های بیماریزا و کاهش بار میکروبی انجام می شود. شیر پاستوریزه دردمای یخچال به مدت حدود یک هفته قابل نگهداری است. استریل کردن  شیرنیز  روش دیگری است که برای نگهداری طولانی مدت شیر استفاده می شود. استــریلیزاسیون صنعتی برای از بین بردن تمام میکروارگانیسم های موجود در شیر انجام می شود.  دراین روش شیر تحت درجه حرارت بالاتر و طی مـدت زمان کوتاهتر استریل می شود و به شیر فرا دما موسوم است.شیر استریل را می توان در بسته بندی غیر قابل نفوذ به هوا در خارج از یخچال به مدت ۶ هفته نگهداری کرد.

عبدالهی اظهار کرد: استفاده از شیر پاستوریزه و هموژنیزه مورد سفارش و تأکید محافل بهداشتی در جهان قرار دارد  که اساساً استفاده از شیر فله ای و غیرپاستوریزه را در الگوی تغذیه مردم کشور بویژه کودکان مردود می‌دانند. استفاده از شیر و لبنیات غیرپاستوریزه به لحاظ فعال بودن میکروارگانسیم ها و باکتریهای بیماری زا بسیار خطرناک است.حرارت یک عامل موثر در از بین بردن اینگونه باکتریها در شیر محسوب می گردد .

میزان درجه حرارت با توجه به وضع فیزیولوژیکی میکرب و وضع فیزیکی شیر متغیر است. بسیاری از میکرب شناسان براین عقیده‌اندکه میکرب سل نسبت به سایر میکربهای بیماری زا در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد بنابراین بایستی شیر تا حد لازم حرارت داده شود. آنگونه که قادر به ازبین بردن میکرب سل باشد.

 مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد: شیر های فله ای عموما شیر هایی می باشند که در شرایط بهداشتی تهیه نشده و به لحاظ شرایط نامناسب حمل ونقل و نگهداری  دارای بار میکربی بالا می باشند. شیرخام  فله ای  می تواند عامل مهمی برای انتقال بیماری های مشترک بین انسان ودام مثل تب مالت ، سل ، حصبه  و لیستریوز است  .

ابتلا به بیماری لیستریوز عوارض خطرناکی مانند مننژیت ، مسمومیت های خونی وحتی سقط جنین را بدنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: لذا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله بین انسان ودام توصیه می شود که فقط از شیر های پاستوریزه  که در مراحل تولید آن استاندارد های لازم رعایت شده و دارای مجوز های بهداشتی لازم  می باشد استفاده شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.