مضرات استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش میزان سلامت آب شرب ندارد بلکه سبب از بین رفتن ۹۰ تا ۹۵ درصد از املاح مفید آب می گردد این در حالی است که امروز تبیلغات وسیعی برای ترغیب خانواده در جهت استفاده از این دستگاه ها به صورت رسمی و غیر رسمی می گردد

خبراقتصادی:به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از دستگاههای تصفیه آب سبب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می کند،بر اساس مقالات و پژوهشهای انجام شده در سطح کشور های مختلف آب سبک در دراز مدت سبب بروز آسیبهای جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می گردد.

بیشترین گلایه مردم از آب شرب مربوط به رنگ، وجود گل و لای، طعم و بوی آب بوده که این امر نیز ناشی از مشخصات فیزیکی آب است در حالی که دستگاههای تصفیه بر ساختار شیمیایی آب تاثیر می گذارند و سبب از بین رفتن بخش بسیاری از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم ، پتاسیم و فلور می شوند.

تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب برای فروش کالاهای خود نیاز به بازار مصرف دارند به همین سبب به جای اینکه به سختی آب نگاه واقع بینانه داشته باشند، نگاهی کاسب کارانه دارند در این راستا بعضی از سودجویان اقدام به  قرار دادن دو الکترود فلزی در مسیر تصفیه آب می کنند که این امر پس از مدتی سبب ایجاد رسوب و لای در دستگاه می گردد و از این حربه برای تبلیغات خود و اینکه آب آشامیدنی مشکل دارد استفاده می کنند.

این اقدام سودجویان نوعی شعبده بازی به شمار رفته و از نظر قانونی به عنوان جرم کلاهبرداری نیز می تواند پیگرد قانونی داشته باشد در حالی که متاسفانه سازندگان این دستگاه ها از طریق رسانه ها اقدام به تبلیغات گسترده کرده و حتی در بعضی از نمایشگاه های لوازم خانگی نیز در معرض فروش و نمایش قرار می دهند.

فروشندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی برای جلب بیشتر در یک اقدام تبلیغاتی به الکترولیز آب و رسوب دادن و ته نشین ساختن املاح محلول در آن می پردازند و وجود این رسوبات را عامل آلودگی یا پایین بودن کیفیت آب عنوان می کنند.

دستگاه های تصفیه خانگی آب هیچ تاثیری در میکروب زدایی و تصفیه آب ندارند

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی معتقد است دستگاه های تصفیه خانگی آب هیچ تاثیری در میکروب زدایی و تصفیه آب ندارند و این دستگاهها نه تنها تغییری در کیفیت آب مصرفی ایجاد نمی کنند بلکه نباید از آنها به عنوان تصفیه کننده ناخالصی های آب شرب و بهداشتی استفاده کرد.

سهراب طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر نسبت به استفاده از این دستگاه ها توسط خانواده ها اخطار داد و اظهارداشت: آب تولیدی در کشور به ویژه در آذربایجان غربی، از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است و نیازی به استفاده ازهیچ دستگاهی برای میکروب زدایی و یا تصفیه آب وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی موارد مورد طرح توسط فروشندگان این دستگاه ها با واقعیت منطبق نیست و تنها برای فروش بالا و سودجویی عنوان می گردد اعلام کرد: در حال حاضر سلامت و بهداشت آب شرب تولیدی در استان با استانداردهای بالا مطابقت داشته و هیچ مشکل بهداشتی ندارد.

طالبی با بیان اینکه کاهش سختی آب یکی از مزیت های این دستگاه ها از سوی فروشندگان عنوان می گردد اظهارداشت: این در حالی است که کاهش سختی آب بدون مبانی علمی است و صحت ندارد و این گفته تنها بهانه ای برای سودجویی است.

وی با اشاره به اینکه، سختی آب مربوط به وجود ترکیباتی نظیر کربنات کلسیم و کربنات منیزیم است، ادامه داد: کارشناسان، میزان استاندارد برای وجود این ترکیب در آب را ۵۰۰ میلی گرم بر لیتر می دانند که این میزان در آب تولیدی در شهرهای استان ، کمتر از ۳۰۰ گرم بر لیتر است.

فعالیت ۱۰ آزمایشگاه میکروبی آب در آذربایجان غربی

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۱۰ آزمایشگاه میکروبی آب در استان عنوان کرد: آب شرب تولیدی استان در این آزمایشگاه به صورت مستمر تحت کنترل قرار می گیرد و هم اکنون هیچ مشکل بهداشتی در بخش آب استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: عدم تعویض به موقع فیلترها در دستگاه های تصفیه خانگی در بعضی مواقع سبب رشد میکروبی در فیاترهای قدیمی و آلودگی میکروبی می گردد که باید در این خصوص خانواده ها تمهیدات لازم را به عمل بیاورند.

طالبی در ادامه به اشاره به رسوب آب شرب در بعضی لوازم خانگی و ابراز نگرانی مردم اشاره کرد و افزود: دریافت روزانه کلسیم از طریق آب آشامیدنی فقط ۵ درصد جیره عذایی است در حالی که جذب آن از طریق رژیم غذایی ۳۰ درصد است لذا جذب کلسیم ازطریق آب شرب بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن است.

وی با رد ایجاد سنگ کلیه از طریق رسوب و استفاده از آب شرب گفت: عدم مصرف آب، تعریق بسیار، مصرف نمک فراوان، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی، مصرف داروها، تغییرات PH ادرار رژیم غذایی، عفونت های ادراری و شغل های بی حرکت مثل رانندگی و… نقش بسیاری در ایجاد سنگ کلیه دارند.

مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی همچنین با اشاره به شیری شدن رنگ آب شرب در بعضی مواقع گفت: رنگ شیری آب در هنگام بازکردن شیر های آب، نشانه وجود کلر نیست و این ها ذرات اکسیژن می باشند که ضرری نیز برای انسان نداشته بلکه به سبب دارا بون اکسیژن بالا گواراتر نیز است.

دلیل وجود لکه های چربی در سطح چای دم کرده

طالبی با اشاره به ابراز گلایه بعضی از مردم در خصوص ملاحظه وجود لکه های چربی در سطح چای دم کرده عنوان کرد: بسیاری از مصر کنندگان با ملاحظه لکه های روغنی مانند بر سطح چای یا در جداره های ظروف محتوی آن کیفیت آب را عامل آن می دانند در حالی که در ساختمان شیمیایی چای مواد شیمیایی تانن و کافئین وجود دارد واکنش این دو ماننده سبب ایجاد ترکیبی به نام تانات کافئین می گردد و نیز مقداری پلی فنل اکسید نشده تولید می گردد.

وی یاد آور شد: تانات کافئین که نوعی رسوب است به صورت ذرات معلق در آمده و رنگ چای را کدر می کند و پلی فنل های اکسید نشده نیز به حالت چربی حلقوی آزاد می شوند و به صورت لکه های روغنی مانند در سطح چای یا جداره ظرف محتوی چای ملاحظه می شوند در بعضی از چای های تولیدی میزان این مواد بیشتر و در بعضی موارد کمتر است.

طالبی در ادامه با اشاره به اهمیت نگهداری صحیح از آب های معدنی، افزود: این آب ها به صورت مناسب در کارخانه ها تولید می شوند ولی نحوه نگهداری آنها در مغازه درست نیست و با نگهداشتن جعبه های آب معدنی در جلوی مغازه ها و مقابل نور مستقیم خورشید ، ترکیباتی شیمیایی از تابش نور خورشید بر سطح پلی اتیلنی آب معدنی ها درست می گردد که زمینه ناسالم بودن آنها را فراهم می کند.

تصفیه مجدد آب شرب توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی، توجیهی ندارد       

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درخصوص دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: امروزه شاهد توسعه روز افزون دستگاه های تصفیه آب خانگی و بازاریابی و فروش گسترده این محصولات در سطح جامعه می باشیم این در حالی است که موضوع تصفیه مجدد آب شرب توزیعی از طریق شرکت های مهندسی آب و فاضلاب به لحاظ علمی، بهداشتی و اقتصادی، توجیه ندارد.

دکتر رسول انتظار مهدی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: آب شرب موجود در سیستم شبکه لوله کشی که مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد آب سالم و بهداشتی و قابل شرب بوده و از آزمون های متعدد عبود کرده و وزارت بهداشت به عنوان دستگاه نظارتی بر امر کنترل کیفی آب از نقطه آبگیر تا محل مصرف نظارت، و بر اساس استاندارد بصورت مستمر اقدام به انجام تستهای کلرسنجی و آزمون های باکتریولوژی و شیمیایی از آب آشامیدنی مردم کرده و نتایج حاصله را با استانداردهای ملی ویژگیهای آب آشامیدنی مورد مطابقت قرار می دهند.

وی یاد آور شد: توسعه واردات و فروش دستگاه های آب خانگی، علامت سوال بزرگی دربارهٔ کیفیت آب شرب مصرفی مردم از طریق شبکه لوله کشی است که در بعضی مواقع ملاحظه می گردد نمایندگان فروش این دستگاه ها در انظار عمومی با استفاده از دستگاه الکترولایزر اقدام به تجزیه یونها و رسوب املاح مفید آب کرده که به نوعی با تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی کاذب در بین مردم اقدام به بازاریابی و فروش محصولات خود می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد: بسیاری از املاح مفید مورد نیاز بدن از طریق آب مصرفی روزانه وارد بدن انسان میشود که در صورت تصفیه مجدد آب شرب این ترکیبات حذف یا میزان آنها تغییر خواهد کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه یاد آور شد: تعامل و همکاری نزدیکی میان شرکت آب و فاضلاب استان و مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در راستای کنترل کیفی آب صورت می‌گیرد به طوری که استان آذربایجان غربی در این سطح به مقام برتر کشوری دست یافته است.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۱۶ مورد نمونه برداری تصادفی انجام شده که بر اساس آن کیفیت آب استان از لحاظ شیمیایی و فلزات سنگین و المان‌های کمیاب مطلوب گزارش شده و در حد مجاز استانداردهای آب های آشامیدنی قرار دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی برنامه‌های دفتر کنترل کیفی و نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب استان را در راستای ارتقاء کیفی آب آشامیدنی مشتمل بر ۵ مورد عنوان و خاطرنشان کرد: نهادینه ساختن و توسعه مفاهیم، پایش منابع آب، کنترل کیفیت آب با رویکرد سلامت آب توزیع شده، ساماندهی و مدیریت اطلاعات و مدیریت و مقابله با بحران‌های کیفی محورهای فعالیت این دفتر است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱۲نظر ثبت شده
  1. مجید:

    شما که درباره شیرمیکس که روی دستگاه تصفیه نصب شده نگفتید که املاح یا TDS آب رو میشه
    تنظیم کرد ؟؟؟ شما که مطلب گذاشتی باید بدونی که TDSآب بین ۵۰تا۱۵۰باید باشه بعد بیشتر
    مواد معدنی واملاح از غذا بدن مامیگیره___PH7تا۷٫۶بایدباشه…. شماکه درباره دستگاهی اطلاعات
    مطلب نزار…… من کارم درزمینه تصفیه آب هست اونم تخصصی صنعتی و خانگی

  2. mzmzmm1365@gmail.com:

    سلام اینا همش چرته.آقایونی که میگن آب سهری سالم به مردم تحویل میدن من از شیر خونه آب برداشتم شن ریزه داشته .اینا چه جور آبیه تو شبکه آبرسانی.خجالت بکشید.

  3. مجتبی:

    با سلام و احترام به همه دوستان تحقیقات جدید حاکی از این است که بیش از ۷۰۰ نوع ماده شیمیایی مضر در آب تصفیه شده برخی از کشورها یافت میشود اما در کشور عزیزمون با تلاشی که مسئولان جهت ارائه آب سالم و بهداشتی انجام میدهند ولی بعلت قدیمی بودن لوله ای آب شهری و خانگی و آلوده بودن این لوله ها و انواع رسوبات،انگل ها و میکروبها عموم متخصصان و کارشناسان به این باور رسیده اند که ایجاد یک سیستم تصفیه آب نهایی در هر خانه ای لازم و ضروری است که بنده هم با توجه به تحقیقات زیاد در این زمینه یک دستگاه تصفیه آب خریداری کردم و راضی هستم.

  4. مهسا:

    اینکه دستگاه تصفیه آب به درد نمیخوره یه حرف کاملا نادرسته اگه شما بدونید که دارید چه آبی رو مصرف می کنید دیگه ازاینجور متنا نمیذارید تا فکر مردمو عوض کنید من جای شما بودم این متنو پاک میکردم خیلی زشته

  5. جواد چوپانی:

    باسلام.من چندین ساله دارم ازاین تصفیه آبهای خانگی البته ۶مرحلهاستفاده میکنم بسیار راضی هستم(ویژگی دستگاه خوبم بگم ۱-باید به برق وصل بشه۲-مخزن داشته باشه۳-شیلنگ برای فاضلاب داشته باشه۴-شیرمیکسم داشته باشه)واقعا خوب هستن

  6. سعید:

    با سلام
    با تشکر از گروه اقتصاد ولی ی سوالی داشتم اونی که میگه نمونه برداری کردیم و آزمایش کردیم من و شما و گروه اقتصاد که ندیدیم و حق بدین از کجا بدونیم درسته ؟ از کجا بدونیم نیتریت آب چقدره؟ از همون آقایوم میشه دو باره ی مصاحبه در زمینه مضرات کلر که برای ضدعفونی آب استفاده میشه ,داشته باشین؟ اگه این سیستم ها درست نیس پس چیکار کنیم؟ آب معدنی بخریم بخوریم که ضررش بیشتر از فایده اشه؟ این آب شهر که تو سماور و کتری و پکیچ و لوله هااین همه رسوب میزاره, با بدن چیکار میکنه؟ سرطان یا سنگ کلیه ؟من که دو ساله دستگاه تصفیه آب دارم خییلیم راضیم قبلا مشکل سنگ کلیه داشتم الان دیگه ندارم.

  7. واقعا که:

    شما ها که زیاد غصه اون املاح رو میخورین… زیر کتری خونمون یک عالمه املاح گرفته!!! شبیه گچ… ما همیشه میکنیم میریزیم دور!!! اگه میخواین براتون بسته بندی کنم بفرستم… کاملا رایگان .. بخورین املاح بدنتون بره بالا!!!!
    واقعا که متاسفم…

  8. سارا حليمه:

    متأسفانه سخنان مسئولین در مورد کیفیت آب ضد و نقیض است و به نظر هرکس دنبال منافع شخصی است تا صلاح مردم. اگر سخن ایشان درست است چرا این همه فروشنده دستگاه تصفیه زیاد شده اند؟

    • نسرین:

      با سلام ضمن تشکر از مطالب ارزشمندتون چاره کار استفاده از استیک آلکالاین به ههرا دستگاه تصفیه آب هست که املاح مورد نیاز رو به آب اضافه میکنه چون آب آشامیدنی فقط بذا رفع تشنگی نیست بسیاری عز املاح مورد نیاز بدن و سوخت وساز بدن در محیط آبی انجام میشه استفاده از استیک آب رو به یه نوشیدنی عالی تبدیل میکنه که بذا دیابت فشار خون پوکی استخوان چربی و آنتی اکسدانش میکنهشش ماه رو این محصول تحقیق کردم و اگر کسی هر سوالی داشته باشه با دلیل علمی توضیح میدم به امید روزی که هیچ بیماری از طریق مصرف آب آلوده یا آب بیش از حد تصفیه شده تو کشورمون به وجود نیاد ۰۹۳۹۹۹۴۹۸۷۴ هر سوالی داشتین در خدمتم و پاسخ میدم

    • نسرین:

      دقیقا حق با شماست دستگاه تصفیه آب همه ی املاح اب رو میگیره و فقط برا کلیه کار مثبت انجام میده نبود کلسیم و منیزیم در آب بیماریهای قلبی فشار خون دیابت پوکی استخوان رو تشدید میکنه تنها راحش استفاده از یه مکمله که تنها مکملش هم استیک آلکالاین هست که این املتح رو به آب بر میگردونه

  9. یکی مثل تو:

    گروه اقتصادی بهتره بره کار اقتصادی بکنه تا اینکه بخواد برای سلامت مردم بجای یک پزشک مرتبط یا شیمیدان نظر بده.
    اتفاقا تصفیه آب در سطح گسترده توجیح نداشته و برای همین بیشتر کشورها فقط آب رو برای استحمام می دن و مردم در خونه از آب تصفیه کن استفاده می کنن .

  10. داود:

    ۹۰% حرفهاش بی اساس وچرت هست . کاملا مشخصه که میخان به خاطر بدی آب زیر سوال نرند.سازمان های جهانی باید آب رو تایید کنند نه شما .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.