“نخل بندی و نخل گردانی” آیین باشکوه ایام محرم در ایران + تصاویر

۰۵م آذر ،

“نخل بندی و نخل گردانی” به عنوان آیین باشکوه و با عظمت ایرانیان در ایام محرم در شهرهای مختلف و کویری کشورمان برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ آداب و رسوم عزاداری محرم از جمله پدیده های فرهنگی است که با حفظ عناصر اصلی، به خلاقیت های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی جوامع و مناطق مختلف آراسته شده و اگر چه دارای مضامین واحدی است اما به تبع اختلافات اقلیمی و حوزه های فرهنگی، با نمودهای مختلفی پا به عرصه ظهور گذاشته و به جذابیت هرچه بیشتر خود دامن می زند.

 
از جمله مراسم عزاداری که با وسعت بسیاری در نقاط مختلف ایران وبا تأثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق، به اجرا در می آید، مراسم “نخل برداری” و یا “نخل گرانی” است که با مفهوم تشیع پیکر مقدس سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا بر پا می گردد.
حتی وسعت حضور و اجرای این آیین مرزهای ایران را در نوردیده و به وسعت جهان و فرهنگ مسلمانان شیعه برگزار می گردد؛ به عنوان مثال در کشورهایی همچون جزایر کارائیب و یا در هندوستان به شکل “تعزیه” نمود می یابد.
این وسیله تا حدودی شبیه نخل کشورمان است که آن را با تزئین به زیباترین شکل در شهرها می گردانند و مردم به دنبال آن به عزاداری می پردازند ودر نهایت در ظهر عاشورا این تعزیه ها را به دریا و رودخانه ها می‌اندازند و اعتقاد دارند در زمانی که آنها به اثر برخورد با آب متلاشی می شوند، روح امام حسین (ع) صعود می کند.

 
ولی در کشور خودمان اصلی ترین مراکز به طور عمده در شهرها و آبادیهای اطراف کویر مرکز ایران به چشم می خورد. یعنی از جنوب خراسان گرفته تا سمنان، دامغان، خمین و نواحی قم، کاشان، ابیانه، اردستان، نائین و غیره است. در بین این مناطق بیشترین ، گسترده ترین و شاخص ترین نخل ها در استان یزد متمرکز است به گونه ای که می توان گفت هیچ آبادی نیست که یک یا چند نخل امام حسین(ع) در آن یافت نشود.
 

واما مراسم نخل بندی و نخل گردانی در بزد که در اصطلاح محلی بدان “نقل” نیز گفته می گردد بدین صورت است که چند روز پیش از آغاز ماه محرم به تزئین و آذین بستن نخل می کنند.
آذین بندی نخل حداقل یک هفته به طول می انجامد، در طول این مدت خادم های میدان، زیور آلات و وسایل مربوط به تزئین نخل را از انبار خارج آورده و تمام روز را با پاهای برهنه به این امر می پردازند. 

 
بستن نخل نیاز به مهارت و سلیقه خاص دارد و خادمان میدان، شیوه های آن را از پدر و اجداد خود آموخته اند، هرچند هرروزه نخل هایی با تزئین های با شکوه کمتر دیده می گردد و فقط در حد سیاه پوش کردن و تزئینات ساده بسنده می گردد اما باز نخل گردانی همچنان آئین باشکوهی است که با عظمت خاصی دربین یزدیها برگزار می گردد./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.