آرزو داریم رئیس‌جمهور آینده به سلامت مردم اولویت بدهد

۱۸خردادماه،
ممتاز نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهم‌ترین چالش حوزه سلامت را عملکرد ضعیف بیمه و واقعی نبودن سرانه و تعرفه درمان عنوان کرد و گفت: آرزوی کادر پزشکی این است که روزی فردی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود که مانند سایر کشورها سلامت را اولویت بداند.

حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس در مورد مهمترین چالشهای نظام سلامت گفت: مشکل بیمه‌ها به خصوص محقق نشدن بیمه سلامت ایرانیان آن هم به طور کامل از مهمترین چالشهای این حوزه است.

وی ادامه داد: تعرفه درمانی واقعی نشده و شورای عالی بیمه نگاه جدی نداشته است و به همین سبب در حال حاضر قدرت بیمه‌ها نسبت به آنچه که باید باشد، ضعیف است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: استقرار برنامه پزشک خانواده نیز چالش دیگر حوزه سلامت است که به عنوان یکی از بندهای اساسی در قانون مطرح شده است و برای سر و سامان دادن به نظام سلامت طراحی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اینکه دولت آینده چقدر به برنامه پزشک خانواده، جدی نگاه کند و در آن سرمایه‌گذاری کند، مهم است زیرا احتیاج به زیرساختهایی دارد و یکی از آنها واقعی شدن تعرفه‌ها و اصلاح سرانه درمان است.

ابوالقاسمی افزود: سومین چالش حوزه سلامت، تمام وقت شدن پزشکان است که در قانون آمده که باید تمام وقت شوند اما اجرای آن با چالش هایی همراه بوده است. این مسئله نیاز به اقداماتی دارد و دولت آینده باید بپذیرد و در آن سرمایه‌گذاری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چالش دیگر این است که چقدر وزارت بهداشت در حوزه آموزش رایگان ورود می‌کند و تا چه میزان هزینه‌های آموزش را دولت باید بپردازد و چقدر از آن را مردم بپردازند چون این موضوع در تربیت نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین ورود نظام سلامت به حوزه بین‌المللی آموزش را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: از تکالیف قانونی و از موارد قانون پنجم توسعه ورود به حوزه بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بنابراین یکی از نیازهای اصلی نظام سلامت، ارتقا و رشد در این حوزه است.همان طور که در حوزه تربیت نیروی انسانی و تحقیقات، رشد مناسبی را داشته‌ایم باید در این حوزه هم رشد کنیم درحالی که در ورود به حوزه بین‌المللی آموزش دچار ضعف هستیم و باید آن را با اعطای مجوزهای لازم و ایجاد زیرساختهای لازم پوشش دهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: حوزه اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی را نیز باید تقویت کرد چرا که هم‌اکنون اعضای هیئت علمی و دانشگاهها، اختیارات کافی را ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در تمام موارد مطرح شده، دانشگاه‌ها دست به گریبان می باشند و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز مستثنی نبوده است اما با تلاش‌های انجام شده بیش از سایر دانشگاه‌ها در حوزه بین‌المللی آموزش پزشکی ورود کرده است.

ابوالقاسمی ابراز امیدواری کرد تا دولت آینده اولویت‌های سلامت را جزو سه اولویت اصلی در کنار امنیت و آموزش ببینند و به طور عملی به آن پایبند باشند.

به گفته وی آرزوی کادر پزشکی این است که روزی فردی به عنوان رئیس جموری انتخاب شود که مانند سایر کشورها سلامت را اولویت خود بداند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.