آستون مارتین صد ساله شد

۲۷م دیماه ،

آستون مارتین صد ساله شد

Bookmark and Share

کارخانه‌ای که در پانزدهم ژانویه سال ۱۹۱۳ توسط رابرت بامفورد و لیونل مارتین در محله فولام در لندن تاسیس شد امسال صدمین سال حضورش در صنعت خودرو را جشن می‌گیرد. اگر چه در صد سال قبل آستون مارتین بارها تا مرز ورشکستگی پیش‌رفته است اما اکنون یکی از معتبرترین مارک‌های لوکس جهان است و موفق‌ترین دورانش را سپری می‌کند. 

نام این کارخانه هنگام آغاز به کار «بامفورد اند مارتین» بود. اولین خودرو دو ماه بعد از تاسیس ساخته شد: ماشینی به نام «کول اسکاتل» (Coal-Scuttle) که از یک موتور ۱۳۸۹ سی‌سی نیرو می‌گرفت. 

آستون مارتین صد ساله شد

پنج سال بعد کارخانه که به محله کنزینگتون لندن منتقل شده بود، دومین پروتوتایپ خود را با یک موتور ۱۴۸۷ سی‌سی دیفرانسیل جلو عرضه کرد. این ماشین راه را برای تولید اولین خودروی تولید انبوه آستون مارتین باز کرد. در سال ۱۹۲۱ مدل A3 ساخته شد که قدیمی‌ترین مدل موجود این کارخانه است. اما مشهورترین مدل این کارخانه دی‌بی‌۵  است که در سال ۱۹۶۴ در فیلم «گلدفینگر» ماشین جیمزباند بود و آستون مارتین را به همه جهان شناساند.

آستون مارتین صد ساله شد

در صد سال قبل آستون مارتین حدود شصت هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها هنوز موجود است. کارخانه در ده سال قبل موفقیت چشمگیری داشته و بیش از ۴۵ هزار دستگاه آستون مارتین در دهه قبل تولید شده است. 

به مناسبت یک سده حضور در صنعت خودرو، آستون مارتین دیروز به کارگاهی برگشت که فعالیت این کارخانه از آنجا آغاز شده بود. در مراسم که با حضور اولریخ بز، مدیرعامل آستون مارتین برگزار شد، تازهترین مدل آستون مارتین همراه با قدیمی‌ترین مدل این کارخانه که اکنون موجود است نمایش داده شد. 

آستون مارتین صد ساله شد

آستون مارتین قصد دارد در طول امسال با برگزاری مراسم ویژه‌ای صدمین سال تولدش را جشن بگیرد. همچنین این کارخانه تعداد محدودی از مدل‌های ونتج وی‌۸، دی‌بی‌۹، راپید و ونکوییش (گالری پایین) خود را ویژه صد سالگی و با تغییراتی نسبت به مدل‌های معمولی خود خواهد ساخت. 

این مدل‌ها که از هرکدام تنها صد دستگاه ساخته می‌شود از نظر فنی فرقی با بقیه مدل‌ها ندارند اما از نظر ظاهری کار بیشتری روی آن‌ها انجام شده است. از جمله رنگ آن‌ها در کاپوت و سقف تیره‌تر می‌شود. آستون مارتین می‌گوید برای رنگ ماشین ۱۸ ساعت وقت بیشتر لازم است. به داخل این ماشین‌ها هم توجه ویژه‌ای شده است. چرم سیاه‌رنگی که در داخل ماشین به کار رفته از جنس مرغوبی‌ است که فقط برای ساخت مدل ۱-۷۷، سوپر‌کار آستون مارتین استفاده می‌شود. 

به خریداران مدل‌های مخصوص تولد صدسالگی آستون مارتین، دو سوئیچ شیشه‌ای، جاکلیدی چرم با جنس چرم صندلی‌ها، دو دکمه سردست با آرم آستون مارتین، یک قلم همرنگ خودرو و یک هدفون با مارک «بنگ اند اولفوسن» به عنوان هدیه داده خواهد شد. 

برچسب ها : آستون مارتین | صدسالگی | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۱/۱۶
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.