آیا ایرانیان آمادگی مشروطه را داشتند؟ / نویسنده کتاب انقلاب فراموش شده برای پاسخ به این سوال میهمان کافه خبر است

۱۴مرداد ماه هرسال موسم یادآوری مشروطه و بزرگداشت قیام مردم ایران زمین برای تشکیل پارلمان و محدود کردن قدرت مطلقه پادشاهی به شمار می رود. بیش از صد سال پیش، قانون مشروطه به امضای مظفر الدین شاه قاجار رسید و بدین ترتیب مجلس تشکیل شد اما به محض درگذشت شاه بیمار و به قدرت رسیدن محمدعلی شاه، روزهای خوش به پایان رسید به ترتیبی که مجلس به توپ بسته شد و بار دیگر دوران استبداد مطلقه آغاز شد. البته این دوران چندان طول نکشید و فتح تهران موجب شد که بار دیگر پارلمان احیا شود.
از سال ۱۲۸۵ تا سال شمسی ۱۲۹۹ که کودتای ننگین سید ضیا و سردار سپه طومار مشروطه را در هم پیچید و بستر را برای شکل دهی مجلس انتصابی و حتی دوران فترت پارلمان مهیا ساخت ، زمان زیادی طول نکشید اما در همین مدت زمان کوتاه، ناامنی و شورش تمام کشور را فراگرفت. فارغ از مشکلات امنیتی، بی ثباتی در مدیریت کشور سبب شده بود که در طول ۱۵ سال نزدیک به ۵۲ دولت به قدرت برسند که عمر برخی از این دولت ها به کمتر از یک ماه می رسید . وجود ناامنی و بی ثباتی مدیریتی سبب شد که بسیاری از روشنفکران از حضور رضاخان استقبال کنند.
برسی این سیر تاریخی، این دغدغه را به وجود آورد که شاید مردمی که در کمتر از ۱۵ سال از وقوع مشروطه به راحتی پذیرای کودتای سوم اسفند شدند درک درستی از مشروطه نداشتند به همین دلیل از حضور فردی به نام رضاخان استقبال کرده و زبان به تمجید وی گشودند.

 ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم ) و نویسنده کتاب انقلاب فراموش شده که در کتاب خود به بررسی بی ثباتی مدیریتی دولت در مقطع زمانی ۱۵ ساله پرداخته است، روز یکشنبه ۹ مرداد ماه ساعت ۱۷ در کافه خبر حضور پیدا خواهد کرد و به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا ایرانیان آمادگی انقلاب مشروطه را داشتند یا اینکه تنها تحت تاثیر جو موجود با برخی از روشنفکران همراه شدند.
شما کاربر گرامی می توانید برای مشارکت در این گفت و گو سوالات خود را در قالب کامنت مطرح کنید.
/۲۷۲۱۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.