آیا فرزند شما «بد‌ شنوا» است؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

بد شنوایی در بسیاری از اختلالات رشدی نظیر اوتیسم، کم توجهی و بیش فعالی، ناتوانی یادگیری و اختلالات زبانی و گفتاری دیده می‌شود.

سعید ملایری، نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم شنوایی ناگهانی در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد و دلایل مشخص ندارد. ممکن است در اثر التهاب سیستم اعصاب شنوایی باشد و یا از طریق ویروس به گوش آسیب دیده باشد و یک گوش و یا هر دوی آن‌ها را درگیر کند. 

در بسیاری از موارد ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند و یا در مواردی ماندگار شود و کم شنوایی یا ناشنوایی کامل را بوجود آورد. 

این متخصص شنوایی‌شناسی خاطرنشان کرد: ازدواج‌های فامیلی، زردی بالا در نوزادان، سرخک، اوریون ممکن است منجر به کم شنوایی شود. 

وی افزود: بیشترین مشکل شنوایی که در حال حاضر در ایران رایج است و کمتر به آن توجه شده است بد شنوایی است که مربوط به اختلال ساختاری ساختمان گوش نیست بلکه اختلال پردازش شنوایی است که در آن تشخیص و تفکیک کردن صدا‌ها برای شنونده مشکل است. 

وی تصریح کرد: فرد در این مشکل شنوایی کوچک‌ترین صدا‌ها را می‌شنود ولی برای درک صد نمی‌تواند تمرکز داشته باشد که این امر نباید با بیش فعالی و نداشتن تمرکز ذهنی اشتباه گرفته شود. 

وی اظهار داشت: ازجمله عوامل بد شنوایی را می‌توان به حواس‌پرتی در کلاس درس برای دانش آموزان/ با صدای بلند صحبت کردن/ بلند کردن بیش از اندازه صدای تلویزیون اشاره کرد. 

وی در ادامه افزود: تشخیص بد شنوایی سخ‌تر از کم شنوایی است و از طریق آزمون‌های اختصاصی صورت می‌گیرد. 

همچنین می‌تواند جنبه ژنیکی نیز داشته باشد و ممکن است ناشی از اختلالات گوش میانی در دوران نوزادی و کودکی باشد که در سن مدرسه خود را نمایان می‌کند. 

این متخصص در پایان افزود: چهار تا پنج درصد دانش آموزان به این شکل مبتلا می باشند که پس از تشخیص می‌توان درمان آن را از طریق مراکز توان بخشی پیگیری کرد. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.