اولین پیامد مذاکره با طالبان

آمریکا درصدد ازسرگیری مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان است؛ مذاکراتی که به اعزام زندانیان طالبان در خلیج گوانتانامو به زندان بگرام در افغانستان منجر می‌شود.

مقام‌های آمریکایی و افغان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند، طبق طرح جدید، برخی از شبه‌نظامیان طالبان و اعضای وابسته آنها که در روزهای آغازین حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ زندانی شده‌ و پس از آن به زندان گوانتانامو در کوبا فرستاده شده‌اند، می‌توانند به زندانی در افغانستان منتقل شوند اما حق آزاد شدن تا زمان پایان دوران محکومیتشان را ندارند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: اگر چه مذاکره با طالبان خوشایند نیست اما این تنها راهی است که به پایان جنگ طولانی مدت در افغانستان کمک می‌کند.

این طرح جدید همچنین در نظر دارد تا اعتبار دولت حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان را ارتقا دهد.

مقام‌های دولتی افغانستان و آمریکا همچنین اظهار کردند، زندانیان گوانتانامو به پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل منتقل خواهند شد. گفته می‌شود که ۱۷ زندانی افغان در خلیج گوانتانامو حضور دارند. با این حال لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه خود جزئیات این طرح را فاش نکرد و گفت: مذاکرات خود را برای ارتقاء معاهده صلح انجام می‌دهیم.۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.