دولت شهرداری را در مقابله با آلودگی هوا یاری دهد

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو شورای اسلامی شهر تهران همگرایی و تعامل دولت و شهرداری را عامل مهمی در اجرای برنامه‌های ضربتی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای رفع آلودگی هوای تهران دانست و گفت: برای حل این مشکل نیاز به یک اراده عمومی داریم.

مسعود سلطانی فر در گفتگو با فارس دربارهٔ بحران آلودگی هوای تهران گفت: ما برای مقابله با آلودگی هوا یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت داریم، به خصوص در این ایامی که معمولا از نیمه آبان ماه تا حدود دی ماه با پدیده وارونگی هوا مواجهیم. متاسفانه در این دوران به سبب اینکه جریان هوای آلوده سرد جابجا نمی شود، اگر بارندگی و باد نداشته باشیم، آلودگی هوا در سطح شهر تهران تقریبا پایدار می ماند.

وی ادامه داد: متاسفانه آمارها نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از سکته و بیماری های تنفسی در این ایام حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد و این واقعا نگران کننده است. ما به عنوان نمایندگان مردم شهر تهران خود را موظف می دانیم که بنشینیم و فکر کنیم که چه کاری می توانیم در این خصوص انجام دهیم.

سلطانی فر افزود: کاری که امسال می توانیم به صورت ضربتی انجام دهیم، گسترده تر کردن محدودیت های ترافیکی است. مهمترین عامل اصلی آلودگی، تعداد قابل توجه خودرویی است که در سطح شهر حرکت می کند و پس از آن، کارخانجات و واحدهای تولیدی آلاینده ای است که در اطراف تهران مستقر می باشند.

عضو شورای شهر اضافه کرد: در مورد کارخانجات از سال های قبل بحث فیلتریزاسیون مد نظر بود که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر خیر، که با توجه به مشکلات اقتصادی و تولیدی که گریبانگیر کل کشور است، شاید امکان این نباشد که با همه اینها به صورت گسترده برخورد شود و در این کارخانجات بسته شود و عوارض آلایندگی ناشی از فعالیت آنها کاهش یابد.

وی همچنین گفت: با این همه می توانیم با افزایش محدودیت های ترافیکی تا حد امکان از آلودگی هوا بکاهیم. این برنامه کوتاه مدت است که من فکر می کنم اگر امسال بارندگی ها کم باشد و آلودگی هوا پایدار بماند، حتما باید پیگیری شود و طرح زوج یا فرد را در کل شهر تهران اجرا کنیم. حتی ممکن است در صورت بروز بحران، ممنوعیت تردد بسیاری از خودروهای دیگر یا تعطیلی ادارات، مدارس و واحدهای مختلف را به اجرا بگذاریم تا بتوانیم از حجم آلودگی هوا کم کنیم.

سلطانی فر در ادامه گفت: در بلند مدت ما نیاز به یک اراده عمومی داریم که وزارتخانه ها، سازمان های ذیربط و مجموعه دولت هم با شورا همکاری کنند. سازمان محیط زیست، وزارت صنایع، سازمان استاندارد و … همگی باید برای حل مشکل آلودگی هوا با مدیریت شهری همکاری کنند. برای مثال تدوین استانداردهای تازه برای تولید خودرو و سوخت مطابق با استانداردهای جهانی یکی از کارهایی است که باید حتما با جدیت پیگیری شود. بحث های مربوط به این مسائل در سال های قبل مطرح شده و سیاست ها و دستورالعمل ها و قوانین اجرایی برای آنها در نظر گرفته شده، ولی کمتر مورد عمل قرار گرفته است.

وی در پایان دربارهٔ تعامل دولت و شهرداری برای ساماندهی آلودگی هوا گفت: من فکر می کنم اکنون که سال اول فعالیت دولت و شورای تازه است و ما می بینیم که همگرایی خوبی می تواند در این رابطه ایجاد شود، انشاء الله این اراده مشترک به وجود بیاید و ما بتوانیم این راهکارهای ضربتی و بلندمدت را اجرا کنیم که هر ساله دچار چنین ضیق وقت و محدودیت زمانی نشویم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.